|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sosyoloji Semineri I |
|
Dersin Kodu |
: |
FGS503 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
5 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. CAHİT ASLAN Prof.Dr. ADNAN GÜMÜŞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Toplumsal olgu ve olaylarla tarih arasındaki ilişkileri kurar. Sosyal tarih çalışmalarını izler ve yorumlar Sosyal tarih ile ilgili paradigmaları karşılaştırır ve yeni görüşler geliştirebilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin ana amacı sosyolojik düşünce ile eğitim süreçlerine tartışmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Eğitimin temel amaç ve fonksiyonları ile işleyişi, mevcut eğitim sosyolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim bilimleri paradigmaları dikkate alınarak tartışılacaktır. “Örtük eğitim” kavramı altında eğitimin ekonomik, sosyal, siyasal, kültürel ve ideolojik boyutları irdelenecektir. Ana ilgi, örgün eğitim ve okulların, diğer toplumsal süreçlerle ilişkileri ve onlara karşı özerklik dereceleri olacaktır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Seminer odası |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sosyolojinin Tarihsel İmgelemi |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Örnek Makale okuma, tartışma |
|
2 |
Marc Bloch´un Toplumsal ve Tarihsel Manzarası |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Örnek Makale okuma, tartışma |
|
3 |
Ekonomist Yanılgının Ötesi - Karl Pollanyi´nin Holistik Toplum Bilimi |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Örnek Makale okuma, tartışma |
|
4 |
Tarihte Konfigürasyonlar - S.N. Eisenstadt´ın Tarihsel Sosyolojisi |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Örnek Makale okuma, tartışma |
|
5 |
Reinhard Bendix´in Karşılaştırmalı Sosyolojisinde Teorik Genelleme ve Tarihsel Tikellik |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Örnek Makale okuma, tartışma |
|
6 |
Mukadder Yollar Perry Anderson´ın Tarihsel Sosyolojisi |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Örnek Makale okuma, tartışma |
|
7 |
E. P. Thompson Tarihin Sürecini Ayarlamak |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Örnek Makale okuma, tartışma |
|
8 |
Arasınav |
Sınava hazırlanma |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Charles Tilly´nin Kolektif Eylemi |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Örnek Makale okuma, tartışma |
|
10 |
Immanuel Wallerstein´ın Dünya Sistemi - Tarih olarak Siyaset ve Sosyoloji |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Örnek Makale okuma, tartışma |
|
11 |
Olguların ve Değerlerin Keşfi Barrington Moore´un Tarihsel Sosyolojisi |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Örnek Makale okuma, tartışma |
|
12 |
Tarihsel Sosyolojide Yeni Gündemler ve Yinelenen Statejiler |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Örnek Makale okuma, tartışma |
|
13 |
Karşılaştırmalı Tarihsel Sosyolojinin Yöntemleri Üzerihe |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Örnek Makale okuma, tartışma |
|
14 |
Tarihsel Sosyolojiyi Yeniden Değerlendirmek |
Konuyu gözden geçirme |
Tartışma ve Değerlendirme |
|
15 |
Genel değerlendirme |
Tüm konuları gözden geçirme |
Tartışma ve Değerlendirme |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Rousseau, Marx, Weber, Durkheim, Dewey, Gramsci, Marcuse, Althusser, Powles&Gintis, Illich vb. düşünürlerin temel kitapları.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Sosyolojik Açılımlar - Sunular ve Tartışmalar, Horkheimer & Adorno,BilgeSu Yayınları,2010
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
40 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
60 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir |
5 |
|
2 |
Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar |
4 |
|
3 |
Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır |
4 |
|
4 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
4 |
|
5 |
Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir |
5 |
|
6 |
Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar |
3 |
|
7 |
Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır |
4 |
|
8 |
Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir |
4 |
|
9 |
Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar |
3 |
|
10 |
Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar |
4 |
|
11 |
İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır |
5 |
|
12 |
Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler |
4 |
|
13 |
Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur |
5 |
|
14 |
Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur |
4 |
|
15 |
Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
3 |
|
16 |
Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar |
5 |
|
17 |
Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
4 |
8 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
3 |
3 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 128 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.12 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|