Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Köy-kent Sosyolojisi

Dersin Kodu : FGE208

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. ADNAN GÜMÜŞ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Sanayileşmenin nüfus hareketleri üzerinde yarattığı etkileri tespit etmeyi sağlar
Göç sürecinde ortaya çıkan sorunları tespit etmeyi sağlar
Hızlı ve çarpık kentleşmenin nedenlerini ve sonuçlarını anlamayı sağlar
Gecekondulaşma sürecinin ortaya çıkışını ve problemlerini ortaya koymayı sağlar
Şehirlerin ortaya çıkışında rol oynayan faktörleri öğrenir.
Tarihte ilk şehirler, antik şehirler ile Türk ve İslam şehirlerinin sosyal ve kültürel yapısı hakkında bilgi edinir.
Sosyal ve kültürel değişime beşiklik etme açısından şehirlerin rolünü kavrar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Öğrenciler, köy ve kent bölgelerinin sosyolojik yapılarının ve sürekliliğinin araştırmak

Dersin İçeriği : Köy-Kent Sosyolojisi kavramlarının açıklanması, kır ve kent arasındaki farklılıklar, yerleşim alanları teorileri, kırdan kente göç nedenleri, göç ve gelenek, kentte uyumsuzluk ve kente uyumu engelleyen nedenler, Türkiye’de kente uyumsuzluk sonucu ortaya çıkan çeşitli sosyal sonuçlar, suç ve suçluluk gibi konular açıklanmakta ve incelenmektedir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : R2 206 dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Köy ve Kentin Tanıtımı Uygun kaynaklar çalışılacak Sunum ve Tartışma
2 Tarihsellik bağlamında kentlerin gelişimi I Uygun kaynaklar çalışılacak Sunum ve Tartışma
3 Tarihsellik bağlamında kentlerin gelişimi II Uygun kaynaklar çalışılacak Sunum ve Tartışma
4 Kent Kuramları Uygun kaynaklar çalışılacak Sunum ve Tartışma
5 Ekolojik Kuram ve Chicago Okulu Uygun kaynaklar çalışılacak Sunum ve Tartışma
6 Louis Wirth ve Max Weber´de Kent Kuramı Uygun kaynaklar çalışılacak Sunum ve Tartışma
7 Arasınav Sınava hazırlık Yazılı sınav
8 Tarihsellik içinde Türkiye´de Göç ve Kentleşme I Uygun kaynaklar çalışılacak Sunum ve Tartışma
9 Tarihsellik içinde Türkiye´de Göç ve Kentleşme II Uygun kaynaklar çalışılacak Sunum ve Tartışma
10 Türkiye´de Gecekondulaşma Süreci Uygun kaynaklar çalışılacak Sunum ve Tartışma
11 Kentsel yenileşme ve Kentsel Dönüşüm Uygun kaynaklar çalışılacak Sunum ve Tartışma
12 Gecekondu, Getto, Slum kavramlarının analizi Uygun kaynaklar çalışılacak Sunum ve Tartışma
13 Türkiye´de İç Göç ve Kentleşme Uygun kaynaklar çalışılacak Sunum ve Tartışma
14 Türkiye´de Güncel Kentsel Sorunlar Uygun kaynaklar çalışılacak Sunum ve Tartışma
15 Genel Değerlendirme Konuların gözden geçirilmesi Karşılıklı tartışma
16/17 Final sınavı Sınava hazırlık Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  -Aydoğan, Ahmet (Ed.), (2000), Şehir ve Cemiyet, İstanbul: İz Yayıncılık.
 İnan Özer, Kentleşme, Kentlileşme ve Kentsel Değişme, Ekin Kitabevi, 2004
 Ruşen Keleş, Kentleşme Politikası, İmge Kitabevi, 2005
 -Ayata, Sencer; Ayşe Güneş-Ayata, (1996), Konut, Komşuluk ve Kent Kültürü, Ankara: Başbakanlık Toplu Konut idaresi Başkanlığı, Konut Araştırmaları Dizisi-10.
 Çağlar, Yücel, (1986), Köy, Köylülük ve Türkiye’de Köy Kalkınması Sorunu, Ankara: Türkiye Ziraatçılar Derneği Yayınları.
 -Dietz, J. F., (1931), Köy, Çev.: Ali Akdemir, Ankara.
 Keleş, Ruşen, (1978), Türkiye’de Şehirleşme, Konut ve Gecekondu, Ankara: Gerçek Yayınevi.
 Türkdoğan, Orhan, (1977), Köy Sosyolojisinin Temel Sorunları, İstanbul: Dede Korkut Yayınları.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir 1
2 Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar 3
3 Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır 2
4 Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir 3
5 Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir 3
6 Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar 4
7 Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır 3
8 Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir 4
9 Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar 3
10 Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar 2
11 İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır 2
12 Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler 5
13 Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur 3
14 Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur 3
15 Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır 1
16 Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar 4
17 Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 75
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3
Dersin AKTS Kredisi: 3