|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Köy-kent Sosyolojisi |
|
Dersin Kodu |
: |
FGE208 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ADNAN GÜMÜŞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Sanayileşmenin nüfus hareketleri üzerinde yarattığı etkileri tespit etmeyi sağlar Göç sürecinde ortaya çıkan sorunları tespit etmeyi sağlar Hızlı ve çarpık kentleşmenin nedenlerini ve sonuçlarını anlamayı sağlar Gecekondulaşma sürecinin ortaya çıkışını ve problemlerini ortaya koymayı sağlar Şehirlerin ortaya çıkışında rol oynayan faktörleri öğrenir. Tarihte ilk şehirler, antik şehirler ile Türk ve İslam şehirlerinin sosyal ve kültürel yapısı hakkında bilgi edinir. Sosyal ve kültürel değişime beşiklik etme açısından şehirlerin rolünü kavrar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrenciler, köy ve kent bölgelerinin sosyolojik yapılarının ve sürekliliğinin araştırmak |
|
Dersin İçeriği |
: |
Köy-Kent Sosyolojisi kavramlarının açıklanması, kır ve kent arasındaki farklılıklar, yerleşim alanları teorileri, kırdan kente göç nedenleri, göç ve gelenek, kentte uyumsuzluk ve kente uyumu engelleyen nedenler, Türkiye’de kente uyumsuzluk sonucu ortaya çıkan çeşitli sosyal sonuçlar, suç ve suçluluk gibi konular açıklanmakta ve incelenmektedir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
R2 206 dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Köy ve Kentin Tanıtımı |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Sunum ve Tartışma |
|
2 |
Tarihsellik bağlamında kentlerin gelişimi I |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Sunum ve Tartışma |
|
3 |
Tarihsellik bağlamında kentlerin gelişimi II |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Sunum ve Tartışma |
|
4 |
Kent Kuramları |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Sunum ve Tartışma |
|
5 |
Ekolojik Kuram ve Chicago Okulu |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Sunum ve Tartışma |
|
6 |
Louis Wirth ve Max Weber´de Kent Kuramı |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Sunum ve Tartışma |
|
7 |
Arasınav |
Sınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
8 |
Tarihsellik içinde Türkiye´de Göç ve Kentleşme I |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Sunum ve Tartışma |
|
9 |
Tarihsellik içinde Türkiye´de Göç ve Kentleşme II |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Sunum ve Tartışma |
|
10 |
Türkiye´de Gecekondulaşma Süreci |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Sunum ve Tartışma |
|
11 |
Kentsel yenileşme ve Kentsel Dönüşüm |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Sunum ve Tartışma |
|
12 |
Gecekondu, Getto, Slum kavramlarının analizi |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Sunum ve Tartışma |
|
13 |
Türkiye´de İç Göç ve Kentleşme |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Sunum ve Tartışma |
|
14 |
Türkiye´de Güncel Kentsel Sorunlar |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Sunum ve Tartışma |
|
15 |
Genel Değerlendirme |
Konuların gözden geçirilmesi |
Karşılıklı tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
-Aydoğan, Ahmet (Ed.), (2000), Şehir ve Cemiyet, İstanbul: İz Yayıncılık.
İnan Özer, Kentleşme, Kentlileşme ve Kentsel Değişme, Ekin Kitabevi, 2004
Ruşen Keleş, Kentleşme Politikası, İmge Kitabevi, 2005
-Ayata, Sencer; Ayşe Güneş-Ayata, (1996), Konut, Komşuluk ve Kent Kültürü, Ankara: Başbakanlık Toplu Konut idaresi Başkanlığı, Konut Araştırmaları Dizisi-10.
Çağlar, Yücel, (1986), Köy, Köylülük ve Türkiye’de Köy Kalkınması Sorunu, Ankara: Türkiye Ziraatçılar Derneği Yayınları.
-Dietz, J. F., (1931), Köy, Çev.: Ali Akdemir, Ankara.
Keleş, Ruşen, (1978), Türkiye’de Şehirleşme, Konut ve Gecekondu, Ankara: Gerçek Yayınevi.
Türkdoğan, Orhan, (1977), Köy Sosyolojisinin Temel Sorunları, İstanbul: Dede Korkut Yayınları.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir |
1 |
|
2 |
Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar |
3 |
|
3 |
Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır |
2 |
|
4 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
3 |
|
5 |
Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir |
3 |
|
6 |
Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar |
4 |
|
7 |
Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır |
3 |
|
8 |
Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir |
4 |
|
9 |
Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar |
3 |
|
10 |
Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar |
2 |
|
11 |
İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır |
2 |
|
12 |
Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler |
5 |
|
13 |
Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur |
3 |
|
14 |
Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur |
3 |
|
15 |
Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
1 |
|
16 |
Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar |
4 |
|
17 |
Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
2 |
2 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 75 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|