|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Özel Öğretim Yöntemleri I |
|
Dersin Kodu |
: |
E 418 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. CAHİT ASLAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Felsefe ve sosyoloji öğretiminin amaçlarını bilir. Felsefe ve sosyoloji öğretiminde içerik ve program ilişkisini kavrar. Felsefe ve sosyoloji öğretiminde hedeflerin bilişsel ve duyuşsal alan ile ilişkisini kurar. Felsefe ve sosyoloji öğretimine özel öğretim yöntem ve teknikleri kullanır. Felsefe grubu yıllık ve etkinlik planlarının önemini açıklar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Felsefe-mantık, sosyoloji ve psikoloji öğretiminin temel amaçlarını kavratma, bilgi kuramı dersi öğretim programı hakkında bilgi edindirmek, alanıyla ilgili öğretimde kullanılan öğretim yöntem ve materyallerini tanıtmak, uygulama düzeyinde bilgi ve beceri kazandırmak. Felsefe grubu eğitim planlarının önemini açıklamak. Eğitim ve öğretimde planlı çalışmanın yararlarını kavramak, yıllık ve etkinlik planlarının yapılışını kavramak. Öğretim ortamının hazırlanması ile olumlu bir bakış açısı geliştirmek. Öğretim yöntemlerini ve tekniklerinin tanınması, öğretim strateji ve yöntemlerinin uygulanmasını bilmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Alana özgü temel kavramlar ve bu kavramların alan öğretimiyle ilişkisi, alanının başta Anayasa ve Milli Eğitim Temel yasası olmak üzere yasal dayanakları, alan öğretiminin genel amaçları, kullanılan yöntem, teknik, araç-gereç ve materyaller, İlgili Öğretim Programının incelenmesi (amaç, kazanım, tema, ünite, etkinlik vb.), ders, öğretmen ve öğrenci çalışma kitabı örneklerinin incelenmesi ve değerlendirilmesi. Felsefe grubu eğitim ortamlarının incelenmesi, Felsefe grubu öğretiminde kullanılabilecek öğretim yöntemlerinin belirlenmesi (drama, oyun, şarkı, örnek olay, gösteri, gezi-gözlem, hikaye, soru-cevap, tartışma, proje) , materyallerin hazırlanması, daha önce hazırlanmış öğretim uygulamalarının izlenmesi, mikro öğretim uygulamaları. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
R2 207 dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Felsefe ve sosyoloji öğretimi nedir? Niçin felsefe ve sosyoloji öğretilir?
|
Hazırbulunuşluk |
Anlatım, münazara, soru-yanıt, uygulama |
|
2 |
Dünyada ve Türkiye’de felsefe ve sosyoloji öğretiminin gelişimi. |
Internet ve kitaplardan araştırma |
Anlatım, münazara, soru-yanıt, uygulama |
|
3 |
Felsefe ve sosyoloji öğretiminin amaçları ve yararları
|
http://ttkb.meb.gov.tr |
Anlatım, münazara, soru-yanıt, uygulama |
|
4 |
Felsefe ve sosyoloji öğretiminde içeriğin düzenlenmesi
|
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak.
|
Anlatım, münazara, soru-yanıt, uygulama |
|
5 |
Felsefe ve sosyoloji öğretimi ve ders kitapları
|
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak.
|
Anlatım, münazara, soru-yanıt, uygulama |
|
6 |
Felsefe ve sosyoloji öğretiminde bilişsel alanın rolü
|
itaptan ilgili bölüme hazırlanmak.
|
Anlatım, münazara, soru-yanıt, uygulama |
|
7 |
Felsefe ve sosyoloji öğretiminde duyuşsal alanın rolü
|
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak.
|
Anlatım, münazara, soru-yanıt, uygulama |
|
8 |
Ara sınav
|
Sınava hazırlık |
yazılı yoklama |
|
9 |
Felsefe ve sosyoloji öğretiminde kullanılan yöntem ve teknikler.
.
|
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak |
Anlatım, münazara, soru-yanıt, uygulama |
|
10 |
Felsefe ve sosyoloji öğretiminde kullanılan araç ve gereçler
|
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak |
Anlatım, münazara, soru-yanıt, uygulama |
|
11 |
Felsefe ve sosyoloji öğretiminde oyun ve yaratıcı drama
|
Kazanımlara yönelik örnekler hazırlama |
Anlatım, münazara, soru-yanıt, uygulama |
|
12 |
Felsefe ve sosyoloji öğretiminde sokratik doğurtum ve sorgulama topluluğu
|
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak |
Anlatım, münazara, soru-yanıt, uygulama |
|
13 |
Felsefe ve sosyoloji öğretimi ve değerler eğitimi ilişkisi, ahlaki sorgulama
|
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak |
Anlatım, münazara, soru-yanıt, uygulama |
|
14 |
Çocuklar için felsefe yaklaşımı ve felsefe öğretimi
|
Verilen kazanımlarla belirlenen yöntemlerin uygulamasına yönelik örnekler hazırlama
|
Anlatım, münazara, soru-yanıt, uygulama |
|
15 |
Genel değerlendirme
|
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak |
Anlatım, münazara, soru-yanıt, uygulama |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınava hazırlık |
yazılı yoklama |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
M.E.B. Felsefe Grubu Derslerine ilişkin müfredatı.
Gardner, W., Demirtaş, A. Ve Doğanay, A. (1998). Sosyal bilimler öğretimi. Ankara: YÖK Yayını.
Öztürk, C. Ve Dilek, D. (Edit.). (2002). Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: PegemA Yayınları.
Küçükahmet, Leyla (2003). Öğretimde Planlama ve Değerlendirme (Planning and Evaluation in Teaching), Ankara: Nobel Publication.
Büyükkaragöz, Savaş ve Çivi, Cuma (1994). Geneı Öğretim Metotlan, Atlas
Kitabevi, Konya.
Gültekin, M. ve arkadaşları (200 I). Öğretirnde Planlama ve Değerlendirme,
Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
Direk, N. (2011). Neden Çocuklar İçin Felsefe. Jean Baudrillard, Özel Bölüm: Felsefe Eğitimi ve Çocuklar İçin
Felsefe, Özne Dergisi, 8(14), 231-235.
Yalın, H. İbrahim (2003). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme, Nobel
Yayınlan, Ankara.
Oğuzkan, A. Ferhan (1985). Orta Dereceli Okullarda Öğretim, Amaç, ilke,
Yöntem ve Teknikler, Emel Matbaacılık, Ankara.
Kefeli, İ. (2011). Felsefe Öğretiminde Yeni Bir Model Arayışı: Ayşe Teyze’nin Çantası. Jean Baudrillard, Özel
Bölüm: Felsefe Eğitimi ve Çocuklar İçin Felsefe, Özne Dergisi, 8(14), 199-210.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Kızıltan, Ö. (2012). Felsefe Öğretimi Sorunları Ve Yeni Yaklaşımlar, Eğitim Ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Kasım, Cilt 1, Sayı 4, Makale 36.
Akdağ, B. (2002). Ortaöğretimdeki Felsefe Derslerinin Etkililiğinin Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi.
Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 15, 11-28.
Dombaycı, M. A. (2002). Ortaöğretimde Öğretim İlke, Yöntem ve Teknikler Açısından Felsefe Öğretimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir |
2 |
|
2 |
Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar |
2 |
|
3 |
Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır |
5 |
|
4 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
5 |
|
5 |
Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir |
5 |
|
6 |
Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar |
5 |
|
7 |
Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır |
4 |
|
8 |
Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir |
5 |
|
9 |
Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar |
4 |
|
10 |
Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar |
5 |
|
11 |
İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır |
4 |
|
12 |
Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler |
4 |
|
13 |
Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur |
5 |
|
14 |
Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur |
3 |
|
15 |
Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
2 |
|
16 |
Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar |
5 |
|
17 |
Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
3 |
6 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 111 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.44 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|