|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Ulus- Devlet Ve Küreselleşme |
|
Dersin Kodu |
: |
IR 412 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MARELLA BODUR ÜN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Küreselleşme kavramını ve kuramlarını tartışır. Küreselleşmenin sebebi olan süreçleri açıklar ve uluslararası ilişkilerdeki etkisini analiz eder. Uluslararası sorunları küreselleşme çerçevesinde analiz eder. Küreselleşmenin ulus-devletin yapısını nasıl etkilediğini inceler. Küreselleşme ve kimlik politikaları konusunu tartışır. Küreselleşen dünyada Türkiye´nin yerini ve önemini tartışır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu ders küreselleşme ve devletle ilgili güncel tartışmalara genel bir bakış sağlama amaçlıdır. Ana konusu, küreselleşen dünyada devlet, toplum ve birey arasındaki değişen ilişkilerdir. İşlenen konular arasında devlet, milliyetçilik, politik kimlik, yurttaşlık ve demokrasi vardır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu derste küreselleşmenin ne olduğu, nasıl tanımlandığı, küreselleşmeyi oluşturan süreçler ve küreselleşmeyi açıklamaya ve anlamlandırmaya çalışan temel kuramlar incelenecektir. Derste ayrıca küreselleşmenin ulus-devletin yapısını tehdit eden unsurları ve bu gelişmenin uluslararası ilişkilere yansıyışı, küreselleşme karşıtı toplumsal hareketler, küresel terörizm ve küresel eşitsizlikler gibi uluslararası arenadaki güncel sorunlar da ele alınacaktır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş |
Kaynak okuma |
Ders anlatma, tartışma |
|
2 |
Küreselleşmeyi kavramlaştırma |
Kaynak okuma |
Ders anlatma, tartışma |
|
3 |
Küreselleşmenin teorisi: Boyutları ve çelişkileri |
Kaynak okuma |
Ders anlatma, tartışma |
|
4 |
Küreselleşme ve devlet I: Ulus devletin dönüşümü |
Kaynak okuma, odev |
Ders anlatma, tartışma |
|
5 |
Küreselleşme ve devlet II: Çok katmanlı/ulus-üstü yönetişim |
Kaynak okuma, odev |
Ders anlatma, tartışma |
|
6 |
Avrupalılaşma: Avrupa’nın Sosyal ve Politik dönüşümü |
Kaynak okuma |
Ders anlatma, tartışma |
|
7 |
Küresel çağda ulusal kültürün ve kimliğin kaderi |
Kaynak okuma |
Ders anlatma, tartışma |
|
8 |
Arasınav |
Sinava hazirlik |
Yazılı sınav |
|
9 |
Küreselleşme ve Eşitsizlikler |
Kaynak okuma |
Ders anlatma, tartışma |
|
10 |
Küreselleşme, sivil toplum, ulus-ötesi sosyal hareketler ve demokrasi |
Kaynak okuma |
Ders anlatma, tartışma |
|
11 |
Öğrenci sunumları |
Sunum hazirlama |
Sunum, tartışma |
|
12 |
Öğrenci sunumları |
Sunum hazirlama |
Sunum, tartışma |
|
13 |
Öğrenci sunumları |
Sunum hazirlama |
Sunum, tartışma |
|
14 |
Öğrenci sunumları |
Sunum hazirlama |
Sunum, tartışma |
|
15 |
Öğrenci sunumları |
Sunum hazirlama |
Sunum, tartışma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Sinava hazirlik |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Eric Hobsbawm. Küreselleşme, Demokrasi ve Terörizm. Agora, 2008.
Richard Falk. Yırtıcı Küreselleşme. İstanbul: Küre, 2002.
Richard Falk. Dünya Düzeni Nereye?: Amerikan Emperyal Jeopolitikası. İstanbul: Metis, 2005.
David Held ve Anthony McGrew (der.). Küresel Dönüşümler. Ankara: Phoenix, 2008.
E. Fuat Keyman, Ali Yaşar Sarıbay (der.). Global/Yerel Ekseninde Türkiye, İstanbul: Alfa, 2000.
Anthony Giddens. Elimizden Kaçıp Giden Dünya: Küreselleşme Hayatımızı Nasıl Yeniden Şekillendiriyor?, İstanbul: Alfa, 2000.
Doğu Batı dergisinin Şubat-Mart-Nisan 2002 (“Küreselleşme”) ve Mayıs-Haziran-Temmuz 2007 (“Medeniyetler Çatışması”) sayıları.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Uluslararası, bölgesel ve ulusal içerikli sorunları tanımlama, analiz etme, uygun çatışma-çözümlemetekniklerini ortaya koyma ve müzakere becerilerini geliştirir. |
5 |
|
2 |
Uluslararası ve ulusal boyutta farklı içerikli sosyal alanları takip etme, yorumlama ve sorun çözme odaklı teknikleri uygulama becerisi kazanır. |
2 |
|
3 |
Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır. |
5 |
|
4 |
İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. |
5 |
|
5 |
Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular. |
4 |
|
6 |
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. |
5 |
|
7 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinleri içersindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. |
4 |
|
8 |
Sosyal bilimler alanı uygulamaları için ihtiyaç duyulan modellemeler için veri toplama, elde edilen verileri yorumlar ve analiz eder. |
0 |
|
9 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
|
10 |
Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. |
5 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini geliştirir. |
3 |
|
12 |
Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. |
3 |
|
13 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerinde kullanılan metodolojilerin içerisinde uluslararası ve ulusal sorunları saptama, bu sorunlar karşısında uygun çözümleme tekniklerini seçme ve uygun ampirik çalışmaları uygulamaya koyar. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
15 |
45 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 147 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.88 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|