|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tohumsuz Bitkiler |
|
Dersin Kodu |
: |
BL 203 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. HALİL ÇAKAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Tohumsuz bitkilerin 5 alemli ve 3 domainli sınıflandırma içerisindeki yeri ve diğer canlılardan sistematik olarak farkının ne olduğunu kavrar Tohumsuz bitkilerin tohumlu bitkilerden hangi temel özellikleri ile ayarıldığını teorik olarak bilir. Genel olarak bitkilerin üreme şekillerini, tohumsuz bitkiler içerisinde yer alan organizmaların sahip olduğu kendine özgü üreme şekillerinin kavrama 4) Tohumsuz bitkilerin alt sistematik gruplarının hangi özelliklere göre birbirinden ayrıldığını ve taksonomik olarak yer aldığı alt ve üst kategorileri bilir. 5) Tohumsuz bitkilerin sucul ortamlarda yaşayan temsilcilerinin genellikle algleri oluşturduğunu bilir. Alglerin su ekosistemi içerisindeki biyolojik yaşama katkısı ve verimliliği üzerindeki etkilerini kavrar 6) Tohumsuz bitkilerin sahip olduğu temel morfolojik özellikler ve bu özellikler arasındaki farkların sistematik olarak sınıflandırmadaki yerini ve önemini kavrar. Cyanobacteria, Clorophyta, Euglenophyta, Bacillariophyta ve Phaeophyta ve Rodophyta bölümüne ait olan alglerin genel sistematiği, morfolojik özellikleri, habitat tipleri ile yüksek yapılı bitkiler arasındaki farkların ne olduğunu kavrar. 7) Kara yosunlarının (Bryophyta) taksonomik sınıflandırması, bu sınıfların genel özellikleri, evrimsel süreçte bitkilerin karaya çıkışlarındaki rolleri hakkında bilgilere sahiptir. 8) Eğrelti otları (Pterodophyta) temel sınıflandırma birimlerini bilir. Eğreltilerin üremeleri, yaşam döngülerini, yaşam alanlarının genel özellikleri hakkındaki bilgileri kavrar 9) Geçmişten günümüze kadar tohumsuz bitkilerin geçirmiş olduğu evrimsel süreçleri bilir, günümüzdeki tohumlu bitkilerin bu evrimsel gelişim içinde nasıl ortaya çıktıklarını kavrar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı eğrelitler, karayosunları ve alg gibi tohumsuz bitkilerin filogenetik yapısı, çeşitliliği ve tohumlu bitkilerle olan benzerlikleri ve farklılıklarının kavranmasıdır. Bu ders süresince tohumsuz bitkilerin yaşam döngüleri, evrimsel gelişimleri diğer biyolojik özellikleri işlenecektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu ders kapsamında, eğrelitler, deniz ve tatlı su yosunları gibi tohumsuz bitki gruplarının genel özellikleri, sistematiği ele alınmakatdır.Tohumsuz bitkilerin biyolojik özellikleri, üreme döngüleri ve ekolojisi bu ders süresince işlenecek konulardır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
R 101 |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Canlıların sınıflandırılmasına giriş, 5 alemli, 6 alemli ve domain sınıflandırma yöntemleri |
|
power point sunumu
|
|
2 |
Tohumsuz bitkilerin genel özellikleri, tohumlu bitkilerden farkları |
|
power point sunumu |
|
3 |
Tohumsuz bitkilerin sınıflandırılması. Tohumsuz bitkilerde üreme ve üreme tipleri |
|
power point sunumu |
|
4 |
Algler, morfolojileri |
|
power point sunumu |
|
5 |
Alglerin sistematiği |
|
power point sunumu |
|
6 |
Cyanophyta (mavi-yeşil algler) |
|
power point sunumu |
|
7 |
Chlorophyta (Yeşil algler) |
|
power point sunumu |
|
8 |
Chlorophyta (Yeşil algler) |
|
power point sunumu |
|
9 |
vize sınavı |
|
test |
|
10 |
Euglenophyta, Bacillariophyta, Phaeophyta, Rodophyta |
|
power point sunumu |
|
11 |
Kara yosunları (Bryophyta) |
|
power point sunumu |
|
12 |
Eğrelti otları (Pterodophyta) |
|
power point sunumu |
|
13 |
Likenler |
|
power point sunumu |
|
14 |
Mantarlar (Mycoto) |
|
power point sunumu |
|
15 |
Tohumsuz bitkilerden tohumlu bitkilere evrimsel gelişim |
|
power point sunumu |
|
16/17 |
final sınavı |
|
test |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Prof. Dr. Hüseyin Güner, Doç. Dr. Veysel Aysel (1999). Tohumsuz Bitkiler Sistematiği Cilt II, Mantarlar, 4. Baskı. Ege Üniversitesi Fen Fakültesi Kitaplar Serisi no 108. Ege Üniversitesi Basımevi, Bornova İzmir.
Zekirya Altuner (2004). Sistematik Botanik I. algler. aktif yayınevi.
Zekirya Altuner (2004). Sistematik Botanik II. Mantarlar. aktif yayınevi
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Biyoloji alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. |
0 |
|
2 |
Biyoloji Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
0 |
|
3 |
Biyolojinin temel konuları dışında özgün seçimlik derslerle farklı alanlarda bilgisini ve deneyimini artırır |
0 |
|
4 |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme |
2 |
|
5 |
Alanı ile ilgili projelerin planlanmasında ve yürütülmesinde bir ekip üyesi olarak aktif görev alabilir |
5 |
|
6 |
Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin önerilerini yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere aktarabilir |
4 |
|
7 |
Biyoloji alanındaki temel konuları anlayacak ve meslektaşlarıyla iletişim kuracak kadar İngilizce bilgisine sahip olma |
0 |
|
8 |
Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular |
0 |
|
9 |
Biyoloji Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır. |
0 |
|
10 |
Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır. |
0 |
|
11 |
Biyoloji alanında gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. |
0 |
|
12 |
Biyoloji alanında temel kavram ve ilkeleri açıklar |
0 |
|
13 |
Biyoloji Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. |
0 |
|
14 |
Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
|
15 |
Biyoloji alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik yöntemleri uygular |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
4 |
4 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 104 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.16 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|