Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Bitki Morfolojisi

Dersin Kodu : BL 114

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. HALİL ÇAKAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Vegetatif ve generatif organların tanıyabilme, bu organların ilevlerini kavrama
Bitkilerde kök organlarının işlevlerinin ne olduğu, farklı kök sistemlerinin hangi bitki gruplarında yaygın olarak bulunduğunu anlama, kök organlarında genetiksel ve çevresel koşullara bağlı olarak oluşan kök metamorfozlarını tanıyabilme
Bitkilerde en önemli organlardan bir olan yaprağın iç ve dış yapısını tanıma, yaprak şekillerinin bitkilerin tanınmasında ve sistematikteki önemini kavrama
Metamorfoza uğramış yaprakları diğer organlardan ayırt edebilme becerisini kazanma
Bitkilerde üreme çeşitlerini anlama, üreme organlarının yapılarını ve işlevlerini tanıyabilme.
Generatif organlardan çiçek ve kısımlarının anlaşılması.
Çiçek formülleri ve diyagramlarının nasıl oluşturulduğu, sistematik bilimindeki yeri ve önemini kavrama.
Bitkiler aleminde yer alan çiçekli bitkilerin temel farklarını kavramak, Angiosperm ve Gymnosperm çiçeklerini tanıyabilme ve sınıflandırabilme.
Meyvenin tanımını yapabilme, bitkilerde tozlaşmadan itibaren meyva oluşumuna kadar geçen evrelerin anlaşılması
Meyve tiplerini tanıyabilme ve sınıflandırma, tohumun dış ve iç morfolojisinin kavrama
Ana bitki gruplarına ait farklı tohum tiplerini tanıyabilme
Tohum ve meyvelerin bitkilerin yeryüzündeki dağılışındaki önemini ve yollarını anlama

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Temel olarak bitkilerin iç ve dış yapılarının tanınmasını amaçlayan bu ders botanik biliminde veya bitkisel materyal ile çalışan diğer bilim dallarında (örneğin: biyoloji, eczacılık, Ziraat v.b.) öğrenim gören öğrencilere gerekli bilgileri vermek. Bitkisel organların morfolojik yapılarını tanıyarak, bitki sistematiğinin esaslarını kavrayabilme altyapısının oluşturulması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği : Bu dersin teorik ve laboratuvar uygulamaları kapsamında, öğrenciler en büyük bitki grublarından biri olan çiçekli bitkilerin vejetatif (kök, gövde ve yaprak) ve generatif organların(çiçek, meyve ve tohum) genel özellikleri ve farklı bitki gruplarına göre değişen tiplerini inceleyerek bilgi sahibi olacaltır. Bu bilgi sayesinde bazı farklı bitki gruplarının taksonomik olarak ayırt edebileceklme yetisine kazanacaklardır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Botanik lab.


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Bitkisel organlar (vejetatif organlar-Büyüme organları) yüz-yüze laboratuvar uygulama
2 Kök, kökün dış morfolojisi, kök metamorfozları yüz-yüze laboratuvar uygulama
3 Gövde, gövdenin dış morfolojisi, gövde metamorfozları yüz-yüze laboratuvar uygulama
4 Yaprak, yaprağın oluşumu, dış morfolojisi, yaprak metamorfozları yüz-yüze laboratuvar uygulama
5 Generatif organlar (üreme organları) yüz-yüze laboratuvar uygulama
6 Çiçek, çiçeğin morfolojisi, çiçek durumları yüz-yüze laboratuvar uygulama
7 Çiçek diyagramları ve formülleri, yüz-yüze laboratuvar uygulama
8 vize sınavı test oral exam
9 Gymnosperm ve angiosperm çiçeğinin yapısı yüz-yüze laboratuvar uygulama
10 Meyve, meyve morfolojisi, kuru ve yaş meyveler yüz-yüze laboratuvar uygulama
11 Tohum yüz-yüze laboratuvar uygulama
12 Tohum tipleri yüz-yüze laboratuvar uygulama
13 Tohum ve meyvelerin dağılımı yüz-yüze laboratuvar uygulama
14 Toprak tohum bankası ve ekolojik önemi yüz-yüze laboratuvar uygulama
15 Sistematik bilminde morfolojik karakterlerin kullanımı yüz yüze
16/17 final sınavı test


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Toker,M.C. (2004). Bitki Morfolojisi, Ankara Üniv. yayınları
Diğer Kaynaklar  Yayınları Gemici, Y., Özgörgücü, B. Ve Türkan, İ. (1991). Karşılaştırmalı Bitki Anatomisi
 Vardar, Y. (1967).Bitki Morfolojisinde Temel Bilgiler. Ege Üniv. yayınları Yayınları.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Biyoloji alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. 1
2 Biyoloji Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. 3
3 Biyolojinin temel konuları dışında özgün seçimlik derslerle farklı alanlarda bilgisini ve deneyimini artırır 0
4 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme 1
5 Alanı ile ilgili projelerin planlanmasında ve yürütülmesinde bir ekip üyesi olarak aktif görev alabilir 4
6 Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin önerilerini yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere aktarabilir 4
7 Biyoloji alanındaki temel konuları anlayacak ve meslektaşlarıyla iletişim kuracak kadar İngilizce bilgisine sahip olma 1
8 Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular 1
9 Biyoloji Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır. 1
10 Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır. 1
11 Biyoloji alanında gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. 1
12 Biyoloji alanında temel kavram ve ilkeleri açıklar 4
13 Biyoloji Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. 3
14 Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
15 Biyoloji alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik yöntemleri uygular 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 3 3
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 75
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3
Dersin AKTS Kredisi: 3