|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Bitki Morfolojisi |
|
Dersin Kodu |
: |
BL 114 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. HALİL ÇAKAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Vegetatif ve generatif organların tanıyabilme, bu organların ilevlerini kavrama Bitkilerde kök organlarının işlevlerinin ne olduğu, farklı kök sistemlerinin hangi bitki gruplarında yaygın olarak bulunduğunu anlama, kök organlarında genetiksel ve çevresel koşullara bağlı olarak oluşan kök metamorfozlarını tanıyabilme Bitkilerde en önemli organlardan bir olan yaprağın iç ve dış yapısını tanıma, yaprak şekillerinin bitkilerin tanınmasında ve sistematikteki önemini kavrama Metamorfoza uğramış yaprakları diğer organlardan ayırt edebilme becerisini kazanma Bitkilerde üreme çeşitlerini anlama, üreme organlarının yapılarını ve işlevlerini tanıyabilme. Generatif organlardan çiçek ve kısımlarının anlaşılması. Çiçek formülleri ve diyagramlarının nasıl oluşturulduğu, sistematik bilimindeki yeri ve önemini kavrama. Bitkiler aleminde yer alan çiçekli bitkilerin temel farklarını kavramak, Angiosperm ve Gymnosperm çiçeklerini tanıyabilme ve sınıflandırabilme. Meyvenin tanımını yapabilme, bitkilerde tozlaşmadan itibaren meyva oluşumuna kadar geçen evrelerin anlaşılması Meyve tiplerini tanıyabilme ve sınıflandırma, tohumun dış ve iç morfolojisinin kavrama Ana bitki gruplarına ait farklı tohum tiplerini tanıyabilme Tohum ve meyvelerin bitkilerin yeryüzündeki dağılışındaki önemini ve yollarını anlama
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Temel olarak bitkilerin iç ve dış yapılarının tanınmasını amaçlayan bu ders botanik biliminde veya bitkisel materyal ile çalışan diğer bilim dallarında (örneğin: biyoloji, eczacılık, Ziraat v.b.) öğrenim gören öğrencilere gerekli bilgileri vermek. Bitkisel organların morfolojik yapılarını tanıyarak, bitki sistematiğinin esaslarını kavrayabilme altyapısının oluşturulması amaçlanmaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu dersin teorik ve laboratuvar uygulamaları kapsamında, öğrenciler en büyük bitki grublarından biri olan çiçekli bitkilerin vejetatif (kök, gövde ve yaprak) ve generatif organların(çiçek, meyve ve tohum) genel özellikleri ve farklı bitki gruplarına göre değişen tiplerini inceleyerek bilgi sahibi olacaltır. Bu bilgi sayesinde bazı farklı bitki gruplarının taksonomik olarak ayırt edebileceklme yetisine kazanacaklardır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Botanik lab. |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Bitkisel organlar (vejetatif organlar-Büyüme organları) |
|
yüz-yüze
laboratuvar uygulama |
|
2 |
Kök, kökün dış morfolojisi, kök metamorfozları |
|
yüz-yüze
laboratuvar uygulama |
|
3 |
Gövde, gövdenin dış morfolojisi, gövde metamorfozları |
|
yüz-yüze
laboratuvar uygulama |
|
4 |
Yaprak, yaprağın oluşumu, dış morfolojisi, yaprak metamorfozları |
|
yüz-yüze
laboratuvar uygulama |
|
5 |
Generatif organlar (üreme organları) |
|
yüz-yüze
laboratuvar uygulama |
|
6 |
Çiçek, çiçeğin morfolojisi, çiçek durumları |
|
yüz-yüze
laboratuvar uygulama |
|
7 |
Çiçek diyagramları ve formülleri, |
|
yüz-yüze
laboratuvar uygulama |
|
8 |
vize sınavı |
|
test
oral exam |
|
9 |
Gymnosperm ve angiosperm çiçeğinin yapısı |
|
yüz-yüze
laboratuvar uygulama |
|
10 |
Meyve, meyve morfolojisi, kuru ve yaş meyveler |
|
yüz-yüze
laboratuvar uygulama |
|
11 |
Tohum |
|
yüz-yüze
laboratuvar uygulama |
|
12 |
Tohum tipleri |
|
yüz-yüze
laboratuvar uygulama |
|
13 |
Tohum ve meyvelerin dağılımı |
|
yüz-yüze
laboratuvar uygulama |
|
14 |
Toprak tohum bankası ve ekolojik önemi |
|
yüz-yüze
laboratuvar uygulama |
|
15 |
Sistematik bilminde morfolojik karakterlerin kullanımı |
|
yüz yüze |
|
16/17 |
final sınavı |
|
test |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Toker,M.C. (2004). Bitki Morfolojisi, Ankara Üniv. yayınları
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Yayınları Gemici, Y., Özgörgücü, B. Ve Türkan, İ. (1991). Karşılaştırmalı Bitki Anatomisi
Vardar, Y. (1967).Bitki Morfolojisinde Temel Bilgiler. Ege Üniv. yayınları Yayınları.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Biyoloji alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. |
1 |
|
2 |
Biyoloji Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
3 |
|
3 |
Biyolojinin temel konuları dışında özgün seçimlik derslerle farklı alanlarda bilgisini ve deneyimini artırır |
0 |
|
4 |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme |
1 |
|
5 |
Alanı ile ilgili projelerin planlanmasında ve yürütülmesinde bir ekip üyesi olarak aktif görev alabilir |
4 |
|
6 |
Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin önerilerini yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere aktarabilir |
4 |
|
7 |
Biyoloji alanındaki temel konuları anlayacak ve meslektaşlarıyla iletişim kuracak kadar İngilizce bilgisine sahip olma |
1 |
|
8 |
Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular |
1 |
|
9 |
Biyoloji Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır. |
1 |
|
10 |
Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır. |
1 |
|
11 |
Biyoloji alanında gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. |
1 |
|
12 |
Biyoloji alanında temel kavram ve ilkeleri açıklar |
4 |
|
13 |
Biyoloji Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. |
3 |
|
14 |
Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
|
15 |
Biyoloji alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik yöntemleri uygular |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
3 |
3 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 75 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|