|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Türk Din Musikisi I |
|
Dersin Kodu |
: |
ILS317 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. SÜLEYMAN TUNA |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Öğrenciler, müzik hakkında temel kavramları ve formları öğrenir.
Dini Türk müziğinin çeşitli formlarını tanır. Dini Türk müziğinin çeşitli formlarını icra yeteneği kazanır. Türk müziğinin tarihi hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Türk müziğinin tarihsel gelişimini incelemek.
Dini Türk müziği hakkında bilgi vermek.
Dini müzik formlarını icra edebilme becerisi kazandırmak.
Müzik alanında estetik duyguları geliştirmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Türk müziği, tarihçesi, alt başlıkları, dini versiyonları, örnek notalar. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat Fakültesi derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Müziğin tanımı, dini ve sosyal boyutları |
Yok |
Anlatım |
|
2 |
Temel müzik kavramları |
Araştırma |
Anlatma ve gösterme |
|
3 |
Orta Asya’dan günümüze Türk müziğinin gelişimi |
Araştırma |
Anlatım |
|
4 |
Türk müziğinin alt başlıkları, halk ve sanat müziği |
Araştırma |
Anlatım |
|
5 |
Türk müziğinin alt başlıkları, mehter müziği ve dini müzik |
Araştırma |
Anlatım |
|
6 |
Dini Türk müziği türleri, cami müziği |
Araştırma |
Anlatım |
|
7 |
Ezan, kamet, cumhur müezzinliği, tardiye |
Konu tekrarı |
Anlatım, örneklendirme |
|
8 |
Ara sınavı |
Genel tekrar |
Test |
|
9 |
Kıraat, tekbir, salat, mevlit |
Yok |
Anlatım, örneklendirme
|
|
10 |
Dini Türk müziği türleri, tekke müziği |
Eser tekrarı |
Anlatım, örneklendirme |
|
11 |
İlahi, şuğul |
Eser tekrarı |
Anlatım, birlikte icra |
|
12 |
Nefes, mersiye |
Eser tekrarı |
Anlatım, birlikte icra |
|
13 |
Örnek eserlerin öğrenimi ve icrası |
Eser tekrarı |
Birlikte icra |
|
14 |
Örnek eserlerin öğrenimi ve icrası |
Eser tekrarı
|
Birlikte icra |
|
15 |
Örnek eserlerin öğrenimi ve icrası |
Eser tekrarı
|
Birlikte icra |
|
16/17 |
Final sınavı |
Genel tekrar |
Test |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Özalp, M. Nazmi (1992): Türk Musikisi Beste Formları, Ankara: TRT Genel Sekreterlik Basım ve Yayın Müdürlüğü Yayınları.
Özalp, M. Nazmi; Türk Musikisi Tarihi, MEB Yay. İstanbul 2000, c.I-II
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Şengel, Ali Rıza (1979): Türk Musikisi Klasikleri İlahiler I-IV, İstanbul: Kubbealtı Neşriyat.
TRT Müzik Dairesi Başkanlığı Dini Musiki Notaları
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
0 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
2 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
4 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
2 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
1 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
1 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
1 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
5 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
2 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
2 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
0 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
5 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
4 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
3 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
4 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
4 |
4 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
6 |
6 |
|
Toplam İş Yükü: | 52 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.08 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|