Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Türk Kelamcıları

Dersin Kodu : ILS312

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. İSMAİL ŞIK
Dr.Öğr. ÜyesiDr. İSMAİL YÜRÜK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Ebu Mansur el-Matürüdî´nin Hayatı, Eserleri ve Kelâm İlmindeki Yerini tanımlar ve değerlendirir
Ebu´l-Muin en-Nesefî´nin Hayatı, Eserleri ve Kelâm İlmindeki Yerini tanımlar ve değerlendirir
Hakim es-Semerkandî ve Şemsüddin es-Semerkandî´nin Hayatı, Eserleri ve Kelâm İlmindeki Yerlerini tanımlar ve değerlendirir
Nureddin es-Sabunî ve Ebu´l-Berekât en-Nesefi´nin hayatı, eserleri ve Kelâm İlmindeki yerini tanımlar ve değerlendirir
Osmanlı Dönemi Türk Kelamcılarının hayatı, eserleri ve Kelâm İlmindeki yerlerini tanımlar ve değerlendirir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Türklerin İslam’a katkıları hakkında temel bilgileri vermek, Türk-İslam medeniyet ve kültüründe ortaya çıkmış ve Maturidî ve Eş’arî gelenekte yetişmiş ünlü Türk kelâm âlimlerinin hayatı ve Kelâmi görüşlerini ve Kelam ilmine katkılarını öğrenmek,Türk kelamcılarının katkılarını İslam düşüncesi bağlamında analiz etmek

Dersin İçeriği : Türklerin İslam’a katkıları, Türk-İslam medeniyet ve kültüründe ortaya çıkmış ve Maturidî ve Eş’arî gelenekte yetişmiş ünlü Türk kelâm âlimlerinin hayatı ve Kelâmi görüşleri,Türk kelamcılarının İslam düşüncesine katkıları

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İlahiyat Fakültesi derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Mâtüridî mezhebi ve türk kelamcılarının mezheplere göre dağılımı Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler Soru-cevap, anlatım
2 Ebu Mansûr el-mâturîdî,hayatı, eserleri ve kelâm ilmindeki yeri Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler Soru-cevap, anlatım
3 Hakim es-Semerkandî ve Ebu´l-Yusr el-Pezdevi hayatı, eserleri ve kelâm ilmindeki yerleri Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler Soru-cevap, anlatım
4 Ebu´l-Yusr el-Pezdevi hayatı, eserleri ve kelâm ilmindeki yeri Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler Soru-cevap, anlatım
5 Ömer en-nesefî, sirâcud-dîn el-Uşî hayatı, eserleri ve kelâm ilmindeki yerleri Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler Soru-cevap, anlatım
6 Şemsuddin Muhammed es-Semerkandî, ebu´l-Berekât en-Nesefî hayatı, eserleri ve kelâm ilmindeki yerleri Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler Soru-cevap, anlatım
7 Sadruşşerîa es-sânî (el-asğar), Ekmeluddin el-Bâbertî hayatı, eserleri ve kelâm ilmindeki yerleri Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler Soru-cevap, anlatım
8 Ara sınav Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler yazılı imtihan
9 Hayâlî Ahmed Efendi, Muhyiddin Mehmed efendi (kâfiyeci), Hocazâde Muslihuddin Mustafa hayatı, eserleri ve kelâm ilmindeki yerleri Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler Soru-cevap, anlatım
10 Kestelli Muslihuddin Mustafa, İbn Kemâl Paşa, Taşköprülüzâde Ahmed Efendi hayatı, eserleri ve kelâm ilmindeki yerleri Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler Soru-cevap, anlatım
11 Taşköprülüzâde Ahmed Efendi hayatı, eserleri Tve kelâm ilmindeki yerleri Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler Soru-cevap, anlatım
12 Dâvûd el-Karsî, Akkirmânî Mehmed Efendi hayatı eserleri ve kelâm ilmindeki yerleri Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler Soru-cevap, anlatım
13 Gelenbevî İsmail Efendi hayatI, eserleri ve kelâm ilmindeki yerleri Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler Soru-cevap, anlatım
14 İzmirli İsmail Hakkı ve Abdullatif el-Harputi hayatI, eserleri ve kelâm ilmindeki yerleri Reference books and articles on the subject Soru-cevap, anlatım
15 Osmanlı sonrası türk kelamcıları: M. Şerafeddin Yaltkaya, Mustafa Sabri Efendi, Ömer Nasuhi Bilmen hayatI, eserleri ve kelâm ilmindeki yerleri Reference books and articles on the subject Soru-cevap, anlatım
16/17 Final sınavı Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler yazılı imtihan


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Şerafeddin Gölcük, Kelam Tarihi İmam Maturdi, Kitabı Tevhid Nesefi Tabsıratu´l-Edille
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 2
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 3
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 2
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 3
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 0
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 2
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 1
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 3
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 0
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 2
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 2
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 1
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 2
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 4
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 1
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 3 3
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 62
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.48
Dersin AKTS Kredisi: 2