|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Türk Kelamcıları |
|
Dersin Kodu |
: |
ILS312 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. İSMAİL ŞIK Dr.Öğr. ÜyesiDr. İSMAİL YÜRÜK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Ebu Mansur el-Matürüdî´nin Hayatı, Eserleri ve Kelâm İlmindeki Yerini tanımlar ve değerlendirir Ebu´l-Muin en-Nesefî´nin Hayatı, Eserleri ve Kelâm İlmindeki Yerini tanımlar ve değerlendirir Hakim es-Semerkandî ve Şemsüddin es-Semerkandî´nin Hayatı, Eserleri ve Kelâm İlmindeki Yerlerini tanımlar ve değerlendirir Nureddin es-Sabunî ve Ebu´l-Berekât en-Nesefi´nin hayatı, eserleri ve Kelâm İlmindeki yerini tanımlar ve değerlendirir Osmanlı Dönemi Türk Kelamcılarının hayatı, eserleri ve Kelâm İlmindeki yerlerini tanımlar ve değerlendirir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Türklerin İslam’a katkıları hakkında temel bilgileri vermek, Türk-İslam medeniyet ve kültüründe ortaya çıkmış ve Maturidî ve Eş’arî gelenekte yetişmiş ünlü Türk kelâm âlimlerinin hayatı ve Kelâmi görüşlerini ve Kelam ilmine katkılarını öğrenmek,Türk kelamcılarının katkılarını İslam düşüncesi bağlamında analiz etmek |
|
Dersin İçeriği |
: |
Türklerin İslam’a katkıları, Türk-İslam medeniyet ve kültüründe ortaya çıkmış ve Maturidî ve Eş’arî gelenekte yetişmiş ünlü Türk kelâm âlimlerinin hayatı ve Kelâmi görüşleri,Türk kelamcılarının İslam düşüncesine katkıları |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat Fakültesi derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Mâtüridî mezhebi ve türk kelamcılarının mezheplere göre dağılımı |
Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler |
Soru-cevap, anlatım |
|
2 |
Ebu Mansûr el-mâturîdî,hayatı, eserleri ve kelâm ilmindeki yeri |
Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler |
Soru-cevap, anlatım |
|
3 |
Hakim es-Semerkandî ve Ebu´l-Yusr el-Pezdevi hayatı, eserleri ve kelâm ilmindeki yerleri |
Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler |
Soru-cevap, anlatım |
|
4 |
Ebu´l-Yusr el-Pezdevi hayatı, eserleri ve kelâm ilmindeki yeri |
Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler |
Soru-cevap, anlatım |
|
5 |
Ömer en-nesefî, sirâcud-dîn el-Uşî hayatı, eserleri ve kelâm ilmindeki yerleri |
Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler |
Soru-cevap, anlatım |
|
6 |
Şemsuddin Muhammed es-Semerkandî, ebu´l-Berekât en-Nesefî hayatı, eserleri ve kelâm ilmindeki yerleri |
Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler |
Soru-cevap, anlatım |
|
7 |
Sadruşşerîa es-sânî (el-asğar), Ekmeluddin el-Bâbertî hayatı, eserleri ve kelâm ilmindeki yerleri |
Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler |
Soru-cevap, anlatım |
|
8 |
Ara sınav |
Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler |
yazılı imtihan |
|
9 |
Hayâlî Ahmed Efendi, Muhyiddin Mehmed efendi (kâfiyeci), Hocazâde Muslihuddin Mustafa hayatı, eserleri ve kelâm ilmindeki yerleri |
Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler |
Soru-cevap, anlatım |
|
10 |
Kestelli Muslihuddin Mustafa, İbn Kemâl Paşa, Taşköprülüzâde Ahmed Efendi hayatı, eserleri ve kelâm ilmindeki yerleri |
Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler |
Soru-cevap, anlatım |
|
11 |
Taşköprülüzâde Ahmed Efendi hayatı, eserleri Tve kelâm ilmindeki yerleri |
Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler |
Soru-cevap, anlatım |
|
12 |
Dâvûd el-Karsî, Akkirmânî Mehmed Efendi hayatı eserleri ve kelâm ilmindeki yerleri |
Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler |
Soru-cevap, anlatım |
|
13 |
Gelenbevî İsmail Efendi hayatI, eserleri ve kelâm ilmindeki yerleri |
Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler |
Soru-cevap, anlatım |
|
14 |
İzmirli İsmail Hakkı ve Abdullatif el-Harputi hayatI, eserleri ve kelâm ilmindeki yerleri |
Reference books and articles on the subject |
Soru-cevap, anlatım |
|
15 |
Osmanlı sonrası türk kelamcıları: M. Şerafeddin Yaltkaya, Mustafa Sabri Efendi, Ömer Nasuhi Bilmen hayatI, eserleri ve kelâm ilmindeki yerleri |
Reference books and articles on the subject |
Soru-cevap, anlatım |
|
16/17 |
Final sınavı |
Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler |
yazılı imtihan |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Şerafeddin Gölcük, Kelam Tarihi
İmam Maturdi, Kitabı Tevhid
Nesefi Tabsıratu´l-Edille
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
2 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
3 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
2 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
3 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
0 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
2 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
1 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
3 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
0 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
2 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
2 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
1 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
2 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
4 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
1 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
3 |
3 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 62 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|