Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İslam Kurumları Tarihi

Dersin Kodu : ILS305

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. MEHMET HERKİLOĞLU
Doç.Dr. FATİH YAHYA AYAZ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Müessese ve müesseseleşme kavramları hakkında bilgi sahibi olur
İslâm Müesseselerinin kökeni hakkında bilgi sahibi olur
İslâm tarihi boyunca Müslüman devletlerin kurdukları müesseseler hakkında bilgi sahibi olur ve bu hususta Hz. Ömer döneminin önemini kavrar
Türk-İslâm devletlerinin kurdukları müesseseleri tanır
Emevî ve Abbâsî Devletlerinin müesseseleşme konusundaki katkılarını tespit eder
Müessese tarihiyle alakalı kaynakları tanır

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : İslâm tarihi boyunca Müslüman devletlerin kurdukları müesseseler, bunların kökenleri ve medeniyete katkılarını bilmek

Dersin İçeriği : müessese ve müesseseleşme kavramları, müesseseleşmede tarihî süreç, Müslüman devletlerin idarî, adlî, dinî, askerî ve malî yapıları

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Müessese ve müesseseleşme kavramları Ziya Kazıcı, İslâm Müesseseleri Tarihi, s. 11-24 Anlatım+Sorularla yönlendirme
2 İslâm müesseselerinin oluşumunda tarihî süreç Ziya Kazıcı, İslâm Müesseseleri Tarihi, s. 11-24 Anlatım+Sorularla yönlendirme
3 İdarî yapı: Hilâfet Ziya Kazıcı, İslâm Müesseseleri Tarihi, s. 25-67 Anlatım+Sorularla yönlendirme
4 Divanlar ve vezirlik Ziya Kazıcı, İslâm Müesseseleri Tarihi, s. 69-108 Anlatım+Sorularla yönlendirme
5 Kâtiplik ve divan-ı inşa DİA, "Kâtip", "Divan" mad. Anlatım+Sorularla yönlendirme
6 Haciplik ve diğer saray görevlileri DİA, "Hâcib", "Üstâdü´d-dâr" mad. Anlatım+Sorularla yönlendirme
7 Adlî yapı: Kadılık, kâdı´l-kudâtlık, kazaskerlik Ziya Kazıcı, İslâm Müesseseleri Tarihi, s. 109-134 Anlatım+Sorularla yönlendirme
8 Ara sınav sınav yazılı
9 Mahkemeler, mezalim divanı, ihtisap müessesesi Ziya Kazıcı, İslâm Müesseseleri Tarihi, s. 135-155 Yazılı+Anlatım+Sorularla yönlendirme
10 Dinî yapı: Şeyhülislâmlık Ziya Kazıcı, İslâm Müesseseleri Tarihi, s. 157-182 Anlatım+Sorularla yönlendirme
11 Eğitim-Öğretim: İlk eğitim müesseseleri, Medreseler Ziya Kazıcı, İslâm Müesseseleri Tarihi, s. 217-270 Anlatım+Sorularla yönlendirme
12 Askerî yapı: Ordular İbrahim Sarıçam-Seyfettin Erşahin, İslâm Medeniyeti Tarihi, s. 104-107 Anlatım+Sorularla yönlendirme
13 Malî yapı: Toprak idaresi ve devletin gelir-giderleri Cahid Baltacı, İslam Medeniyeti Tarihi, s. 199-217 Anlatım+Sorularla yönlendirme
14 Vakıf müessesesi Ziya Kazıcı, İslâm Müesseseleri Tarihi, s. 183-216 Anlatım+Sorularla yönlendirme
15 Taşra idaresi İbrahim Sarıçam-Seyfettin Erşahin, İslâm Medeniyeti Tarihi, s. 97-100 Anlatım+Sorularla yönlendirme
16/17 Sınav sınav yazılı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Kazıcı, Ziya (1991): İslâm Müesseseleri Tarihi, İstanbul.
Diğer Kaynaklar  1) Kayaoğlu, İsmet (1980): İslam Kurumları Tarihi, Ankara 2) Kayaoğlu, İsmet (1994): İslam Kurumları Tarihi, II, Konya 3) Hamidullah, Muhammed (1981): İslam Müesseselerine Giriş, İstanbul 4) İslam Tarihi: Kültür ve Medeniyeti (1997): İstanbul: Kitabevi Yayınları. 5) Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (DİA)’nin İlgili Maddeleri.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 1
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 3
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 5
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 5
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 1
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 3
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 1
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 4
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 2
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 5
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 1
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 4
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 5
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 4
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 1
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 4 4
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü: 62
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.48
Dersin AKTS Kredisi: 2