Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İslam Hukuk Usulü

Dersin Kodu : IL 304

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. NASİ ASLAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1.Yorum bilimine dair temel kuramları tanıyıp analiz edebilmeleri.
2.Dini metinlerdeki emir ve yasaklara sonuç bağlayabilme melkesi kazanma.
3.Dini nassların genel ve tikelini tanıyarak sınırlandırcı ve kapsayıcı hükümler hakkında bilgi sahibi olmak.
4.Kapalıllık va açıklık yönünden dini metinleri değerlendirip delalet derecesini tanıyabilme ve delalet şekillerini değerlendirebilme.
5.Dinin gözettiği temel gayeleri idrak ederek yeni problemleri bu bağlamda yorumlayabilmek.
6. İctihad kurumunu tanıyarak yeni yorumlar yapabilecek dinamizme sahip olmak.
İbadet kavramını ve ibadetlerin amacını açıklar,
ibadetlerin yapılışını anlatır ve gösterir
İbadetlerin erkân ve şartlarını açıklar.
ibadetlerin teşri kılınmasındaki maksat ve hikmetler hakkında bilgi edinir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : kaynaklardan hüküm elde etme yolları hakkında bilgi ve beceri kazanır.

Dersin İçeriği : islam hukuk usul konuları ele alınacak.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : ilahiyat fakültesi sınıfları


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Vaz´ olunduğu mana bakımından lafızlar. Hâs. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
2 Genellik ifade eden lafızlar. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
3 Kulllanıldığı mana bakımından lafızlar. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
4 Manaya delaletinin açıklığı bakımından lafızlar.Zahir, nass. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
5 Müfesser, muhkem. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
6 Kapalılık bakımından lafızlar. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
7 manaya delaletinin şekli bakımından lafızlar. İbarenin delaleti. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
8 Vize sınavları. Konunun tekrarı yazılı sınav
9 İşaretin delaleti, Nassın , iktizanın delaleti. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
10 hükümlerin gayeleri. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
11 Tearüz. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
12 Nasih ve mensuh. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
13 ictihat ve taklid. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
14 Telfik te´vil ve diğer meseleler Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
15 Telfik te´vil ve diğer meseleler Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
16/17 Final sınavları Konunun tekrarı yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Tahir b. Âşur, İslamHukuk İlminin Esasları, TDV,
Diğer Kaynaklar  Ebu Zehra, İslam Hukuku Metodolajisi
 A. Zeydan, el- Veciz
 Fahrettin Atar, Fıkıh Usulü.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 4
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 1
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 0
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 1
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 2
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 0
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 2
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 1
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 1
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 1
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 2
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 3
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 1
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 2
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 1
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü: 62
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.48
Dersin AKTS Kredisi: 2