|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Din Sosyolojisi |
|
Dersin Kodu |
: |
IL 216 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. ASIM YAPICI |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Öğrenci Din Sosyolojisinin konu ve yöntemlerini kavrar. Kısa bir kronoloji ile din sosyolojisinin tarihçesini tanır. Din toplum ilişkilerini başlangıç seviyesinde tanır. Dini grupları tasnif eder. Toplumsal değişme kuramlarını din ekseninde anlamaya ve açıklamaya çalışır. Modern trendler perspektifinden günümüz din-toplum ilişkilerini tasnif eder.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Normatif din anlayışının dışında deskriptif –vasıflayıcı- bir özellik taşıyan din sosyolojisine göre dinin ve dinlerin toplum hayatındaki yerini ve toplumla olan karşılıklı etkileşimini kavratmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Din ve toplum ilişkilerini karşılıklı etkileşim içerisinde normatif olmayan bir tarzda ele almaktır |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İLAHİYAT FAKÜLTESİ DERSLİKLERİ |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Din Sosyolojisinin Konusu |
Ön okuma, örnek seçimi ve anlatım |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
2 |
Genel ve özel Din Sosyolojileri |
Ön okuma, örnek seçimi ve anlatım |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
3 |
Din Sosyolojisinde Yöntem ve Teknikler |
Ön okuma, örnek seçimi ve anlatım |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
4 |
Din Sosyolojisinin Tarihçesi ve Çağdaş Perspektifler: Din Sosyolojisinin Habercileri (Eflatun, Aristo, Sain Augustin, Saint Thomas) |
Ön okuma, örnek seçimi ve anlatım |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
5 |
Pozitivist Felsefe ve Evrimci Din Kuramları (Saint Simon, Auguste Comte, Herbert Spencer, edward B. Tylor, Sir James Frazer, Max Müller; Fonksiyonel d |
Ön okuma, örnek seçimi ve anlatım |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
6 |
Diyalektik Din Sosyolojisi: Karl Marx; Sistematik Din Sosyolojisi: Max Weber; Tipolojik Din Sosyolojisi: Joachim Wach; Gustav Mensching; Ernst Troelts |
Ön okuma, örnek seçimi ve anlatım |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
7 |
İslam Dünyasında Din Sosyolojisi: Farabi, Gazali, İbn Haldun; Türkiye´de Din Sosyolojisi:Ziya Gökalp, Prens Sabahattin ve Öteki Gelişmeler |
Ön okuma, örnek seçimi ve anlatım |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
8 |
Sosyolojik Bakımdan Din, Sübjektif Din ve Objektif Din, Sübjektif Dini Tecrübenin Objektifleşmesi |
Ön okuma, örnek seçimi ve anlatım |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
9 |
Arasınav |
Konu Tekrarı |
Yazılı Sınav |
|
10 |
Dini Gruplar |
Ön okuma, örnek seçimi ve anlatım |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
11 |
Din ve Sosyal Farklılaşma ve Tabakalaşma |
Ön okuma, örnek seçimi ve anlatım |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
12 |
Toplumsal Yapı Değişme ve Din: Din ve Din ve Aile; Din ve Eğitim; Din ve Sosyalleşme; Din ve Siyaset; Din ve Ekonomi; Din ve Kültür |
Ön okuma, örnek seçimi ve anlatım |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
13 |
Küreselleşme ve Din, Toplumsal Değişme Din, Modernleşme Sekülerleşme ve Din |
Ön okuma, örnek seçimi ve anlatım |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
14 |
Dini Hareketlerin Sosyolojisi |
Ön okuma, örnek seçimi ve anlatım |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
15 |
Dini Tecrübenin İfade Şekilleri |
Ön okuma, örnek seçimi ve anlatım |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
16/17 |
Final sınavları |
Yazılı Sınav |
Essay Exam |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Ünver GÜNAY, Din Sosyolojisi, İstanbul, 1998, İnsan Yayınları.
Niyazi AKYÜZ-İhsan ÇAPÇIOĞLU, Din Sosyolojisi, Ankara, 2008, Gündüz Yayınları.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
2 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
4 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
1 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
5 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
3 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
4 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
5 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
1 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
4 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
1 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
2 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
4 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
4 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
5 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
1 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 62 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|