Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Din Sosyolojisi

Dersin Kodu : IL 216

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. ASIM YAPICI

Dersin Öğrenme Kazanımları : Öğrenci Din Sosyolojisinin konu ve yöntemlerini kavrar.
Kısa bir kronoloji ile din sosyolojisinin tarihçesini tanır.
Din toplum ilişkilerini başlangıç seviyesinde tanır.
Dini grupları tasnif eder.
Toplumsal değişme kuramlarını din ekseninde anlamaya ve açıklamaya çalışır.
Modern trendler perspektifinden günümüz din-toplum ilişkilerini tasnif eder.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Normatif din anlayışının dışında deskriptif –vasıflayıcı- bir özellik taşıyan din sosyolojisine göre dinin ve dinlerin toplum hayatındaki yerini ve toplumla olan karşılıklı etkileşimini kavratmak.

Dersin İçeriği : Din ve toplum ilişkilerini karşılıklı etkileşim içerisinde normatif olmayan bir tarzda ele almaktır

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İLAHİYAT FAKÜLTESİ DERSLİKLERİ


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Din Sosyolojisinin Konusu Ön okuma, örnek seçimi ve anlatım Düz anlatım, tartışma, soru cevap
2 Genel ve özel Din Sosyolojileri Ön okuma, örnek seçimi ve anlatım Düz anlatım, tartışma, soru cevap
3 Din Sosyolojisinde Yöntem ve Teknikler Ön okuma, örnek seçimi ve anlatım Düz anlatım, tartışma, soru cevap
4 Din Sosyolojisinin Tarihçesi ve Çağdaş Perspektifler: Din Sosyolojisinin Habercileri (Eflatun, Aristo, Sain Augustin, Saint Thomas) Ön okuma, örnek seçimi ve anlatım Düz anlatım, tartışma, soru cevap
5 Pozitivist Felsefe ve Evrimci Din Kuramları (Saint Simon, Auguste Comte, Herbert Spencer, edward B. Tylor, Sir James Frazer, Max Müller; Fonksiyonel d Ön okuma, örnek seçimi ve anlatım Düz anlatım, tartışma, soru cevap
6 Diyalektik Din Sosyolojisi: Karl Marx; Sistematik Din Sosyolojisi: Max Weber; Tipolojik Din Sosyolojisi: Joachim Wach; Gustav Mensching; Ernst Troelts Ön okuma, örnek seçimi ve anlatım Düz anlatım, tartışma, soru cevap
7 İslam Dünyasında Din Sosyolojisi: Farabi, Gazali, İbn Haldun; Türkiye´de Din Sosyolojisi:Ziya Gökalp, Prens Sabahattin ve Öteki Gelişmeler Ön okuma, örnek seçimi ve anlatım Düz anlatım, tartışma, soru cevap
8 Sosyolojik Bakımdan Din, Sübjektif Din ve Objektif Din, Sübjektif Dini Tecrübenin Objektifleşmesi Ön okuma, örnek seçimi ve anlatım Düz anlatım, tartışma, soru cevap
9 Arasınav Konu Tekrarı Yazılı Sınav
10 Dini Gruplar Ön okuma, örnek seçimi ve anlatım Düz anlatım, tartışma, soru cevap
11 Din ve Sosyal Farklılaşma ve Tabakalaşma Ön okuma, örnek seçimi ve anlatım Düz anlatım, tartışma, soru cevap
12 Toplumsal Yapı Değişme ve Din: Din ve Din ve Aile; Din ve Eğitim; Din ve Sosyalleşme; Din ve Siyaset; Din ve Ekonomi; Din ve Kültür Ön okuma, örnek seçimi ve anlatım Düz anlatım, tartışma, soru cevap
13 Küreselleşme ve Din, Toplumsal Değişme Din, Modernleşme Sekülerleşme ve Din Ön okuma, örnek seçimi ve anlatım Düz anlatım, tartışma, soru cevap
14 Dini Hareketlerin Sosyolojisi Ön okuma, örnek seçimi ve anlatım Düz anlatım, tartışma, soru cevap
15 Dini Tecrübenin İfade Şekilleri Ön okuma, örnek seçimi ve anlatım Düz anlatım, tartışma, soru cevap
16/17 Final sınavları Yazılı Sınav Essay Exam


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Ünver GÜNAY, Din Sosyolojisi, İstanbul, 1998, İnsan Yayınları. Niyazi AKYÜZ-İhsan ÇAPÇIOĞLU, Din Sosyolojisi, Ankara, 2008, Gündüz Yayınları.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 0 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 2
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 4
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 1
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 5
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 3
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 4
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 5
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 1
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 4
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 1
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 2
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 4
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 4
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 5
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 1
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü: 62
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.48
Dersin AKTS Kredisi: 2