Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Desen 1

Dersin Kodu : GRA119

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı :

Dersin Öğrenme Kazanımları : Desenin grafik sanatlar içindeki yeri ve önemini kavramak.
Yaratıcı düşünce sürecini oluşturan, görme ,algılama ve ifade etmeyi kavramak.
Desen çiziminde bütün parça ilişkisini geometrik formlar içinde göstermek.
Canlı modeli inceleyerek ölçüleri ve yönleri belirlemeyi,açı kontrolü ile modelde hareketi algılayabilmeyi öğrenir.
Bütünden parçaya inerek modelin ölçü özelliğini ifade edebilmek.
Modelin hareketini çizgiyle anlatmak.
Canlı insan formunu kısa sürede çizgi değeri ile ifade edebilmek.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Desen, görme, duyum ve estetikle ilgili kazanımlarıyla tüm sanat disiplinlerinin temelidir. Desen dersinin amacı; öğrencinin el, göz, beyin koordinasyonunu geliştirerek bilinçli algılamaya yöneltmektir. Ayrıca çeşitli çizer malzemelerle denemeler yapması, ürün ortaya koyabilmesi amaçlanmıştır.

Dersin İçeriği : Deseni oluşturan elemanları (çizgi, nokta, biçim, hareket, kompozisyon, ritim, denge, espas) öğrenmek. Çeşitli çizim gereçlerini (kurşun kalem, füzen, granit, sangin) tanımak. Bu gereçlerin farklı kağıtlar üzerindeki etkilerini denemek. Araç ve gereci beceriyle kullanmayı öğrenmek.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Ç.Ü. Güzel Sanatlar Fakültesi Grafik Bölümü Atölyeleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Desende yeni yaklaşımlar ve incelemeler. Örnek Uygulama Araştırma Anlatım
2 Canlı modelden desen çalışması. Araştırma Anlatım, Beyin fırtınası, Eskiz değerlendirme
3 Canlı modelden canlandırma, figüre hareket kazandırma çalışması. Eskiz Çalışmaları Beyin fırtınası, Eskiz değerlendirme
4 Desende kurgulu çizgisel çözümlemeler ve denemeler. Tasarım Çalışmaları Anlatım, beyin fırtınası
5 Canlı modelden desen çalışması. Eskiz Çalışmaları Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
6 Desende yaratıcı teknik denemeleri ve uygulama çalışmaları. Tasarım Çalışmaları Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
7 Canlı modelden etüdler: farklı tekniklerle uygulamalar Tasarım Çalışmaları Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
8 Ara Sınav Sunum Paftaları Hazırlama Proje Teslimi ve Sunumu
9 Canlı modelden hareketle farklı tekniklerle kurgusal kompozisyon oluşturma. Eskiz Çalışmaları Anlatım, beyin fırtınası
10 Oluşturulan kurgusal kompozisyon ile senaryo hazırlama. Eskiz Çalışmaları Uygulama, Değerlendirme,
11 Canlı modelden hareketle kurgulanan senaryonun kağıt üzerinde betimlenmesi. Tasarım Çalışmaları Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
12 Desende yaratıcı teknik denemeleri, kısa çizimler, teknik olanakların araştırılması Eskiz Çalışmaları Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
13 Analiz, tartışma ve değerlendirme. Tasarım Çalışmaları Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
14 Projelerin sonuçlandırılması, sunumu. Tasarım Çalışmaları Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
15 Desende yeni yaklaşımlar ve incelemeler. Tasarım Çalışmaları Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
16/17 Final sınavı Sunum Hazırlıkları Proje Teslimi


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  • Artut, Kazım. Sanat Eğitimi. Anlara: Anı Yayınları, 2004. • Atalayer, Faruk. Temel Sanat Ögeleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları,1994. • Pekmezci, Hasan. Desen. Ankara: MEB Yayınları, 2001. • Tepecik, Adnan. Desen. İstanbul: YA-PA Yayın, 2003. • Bigalı, Şeref. Resim Sanatı. Ankara: Türkiye İş Bankası Yayınları, 1999. • Gökaydın, Nevide. Eğitim Tasarım ve Görsel Algı. Ankara: Sedir Yayınları, 1990. • Parramon, Jose M. Baş ve Portre Çizme Sanatı. İstanbul:Remzi Kitabevi,2006. • Çağlarca,S. Plastik Ögeler; İstanbul İnkılap Yay., 1999 • Çelik, Haydar Çizginin Gücü Engin Yayıncılık, 2003
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 3 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Sanat ve Tasarımın temel elemanlarını ve ilkelerini tanıma. 5
2 Grafik tasarım uygulamalarını etkileyebilecek ulusal ve uluslar arası sanatsal, kültürel unsurları tanıma. 4
3 Görsel iletişimin teknolojik gelişmelerine paralel olarak, uygulamalarında kullanabilecek düzeyde yenilikleri takip etme ve değerlendirme. 3
4 Kitle iletişim ortamları, iletişim yöntemleri ve iletişim öğelerini tanımlama. 3
5 Sanat ve tasarımın temel ölçütlerini kullanarak, görsel iletişim sorunları için yaratıcı, özgün, ekonomik, estetik alternatif taslaklar hazırlama. 2
6 Alanına ilişkin bilgileri, farklı disiplinlerin bilgileri ile birlikte kullanma. 3
7 Alanındaki bilgileri izleyebilecek ve iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dili kullanma. 0
8 Tasarlama sürecinde farklı malzeme, boya ve teknolojik araç gereçleri kullanma. 5
9 Araştırma, bilgiye ulaşma ve diyalektik yapabilme yöntem ve tekniklerini kullanma. 3
10 Bilgi ve iletişim teknolojilerini hem öğrenme sürecinde hem de tasarlama sürecinde etkin biçimde kullanma. 3
11 Toplumsal, kültürel, bilimsel ve sanatsal değerlere karşı sorumlu bir yurttaş olma. 0
12 Bireysel ve grup halinde etkin çalışabilme ve sorumluluk alma. 4
13 Zamanı verimli kullanarak, planlı, titiz ve disiplinli değerlendirme. 5
14 Okuma, okuduğunu anlama ve yorumlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme. 0
15 Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahip olma. 0
16 Meslektaşları, işverenleri ve hizmet sunduğu bireyler ile sağlıklı iletişim kurma. 0
17 Çevreyi koruma, mesleğinin etik ve hukuksal değerlerini savunma konusunda bireysel ve mesleki itina gösterme. 4
18 Grafik Tasarım mesleğinin toplumsal yaşam içindeki yerini ve önemini ayırt etme. 3
19 Dilini doğru yazma, kullanma ve tasarımlarında bu konuda sorumluluk gösterme. 0
20 işlevini yerine getirebilen, iletişimini gerçekleştiren ve hedef kitleye ulaşabilen tasarımlar yaratma. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 5 5 25
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 4 12
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 81
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.24
Dersin AKTS Kredisi: 3