|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Dinler Tarihine Giriş |
|
Dersin Kodu |
: |
ILS202 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. KADİR ALBAYRAK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Öğrenci; din, tarih ve dinler tarihi kavramlarını tanımlar. İslam’da ve Batı’da yapılan Dinler Tarihi çalışmalarını ana hatlarıyla değerlendirir. Dinin, insanlık tarihi içindeki yerini ve önemini kavrar. Dinleri değişik açılardan sınıflandırır. Yaşayan dinlerin temel inançlarını, dini uygulamalarını ve ahlâkî prensiplerini özümser. Örnek metinler çerçevesinde incelediği dinlerin kutsal kitaplarındaki temel öğretileri ve mesajları değerlendirir. Dinleri benzer, farklı ve ortak noktaları açısından karşılaştırabilir. Dinlerde ortaya çıkan ayrışma olgusunu ve bütünleştirici ortak ilkeleri analiz edebilir. Dinlerde ortaya çıkan geleneksel ve modern yapıları, yeni eğilimleri yorumlayabilir. Diğer din mensuplarıyla bilgiye dayalı sağlıklı bir diyalog kurma ilkelerinin gereğini uygulayabilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrencinin müslüman dünyada ve Batı’da yapılan dinler tarihi çalışmalarını tanımasını; dinlerin temel inanç ve pratiklerini kavramasını sağlamaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Dinler tarihinin bir bilim dalı olarak ortaya çıkışı; ´din´ kelimesinin kökeni ve din/dinlerin mahiyeti; dinin tanımı ve din tasnifleri; ve yaşayan dünya dinleri hakkında bilgilendirme. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dinler Tarihine Giriş |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
2 |
İlkel Kabile Dinleri, Konfüçyanizm, Taoizm |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
3 |
Şintoizm, Geleneksel Türk Dini |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
4 |
Zerdüştîlik, Sabiîlik, Maniheizm |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
5 |
Hinduizm, Caynizm, Sihizm |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
6 |
Budizm |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
7 |
Yahudilik: Tarihçe |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
8 |
Ara sınav |
Konu Tekrarı |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Yahudilik: Mezhepler |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
10 |
Yahudilik: Mezhepler |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
11 |
Hıristiyanlık: İnanç ve İbadet |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
12 |
Hıristiyanlık: İnanç ve İbadet |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
13 |
Hıristiyanlık: Mezhepler |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
14 |
İslam: Hz. Muhammed ve Kur’an |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
15 |
İslam: İnanç, İbadet, Ahlâk |
İlgili Kaynakları Okuma |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Konu Tekrarı |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Ekrem Sarıkçıoğlu, Başlangıçtan Günümüze Dinler Tarihi, Isparta: Fakülte Kitabevi, 2002;
Şinasi Gündüz (ed.), Yaşayan Dünya Dinleri, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2007.
Lao Tse, Tao Te Ching: Yol ve Erdem Kitabı (çev. Ömer Tulgan)
Bhagavat Gita: Hinduların Kutsal Kitabı (çev. Korhan Kaya).
Kitab-ı Mukaddes.
Ezra Pound, Konfüçyüs (çev. Ahmet Yücel)
Abdurrahman Küçük, Günay Tümer, M. Alparslan Küçük, Dinler Tarihi, Ankara: Berikan Yayınevi, 2009;
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
0 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
2 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
0 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
0 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
3 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
0 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
0 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
0 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
0 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
0 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
0 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
0 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
5 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
5 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
0 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
2 |
2 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 54 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.16 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|