Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Uydurma Hadisler

Dersin Kodu : ILS206

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Alt Aşama (Önlisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. MUHAMMET YILMAZ
Prof.Dr. ALİ OSMAN ATEŞ
Dr.Öğr. ÜyesiDr. BEKİR TATLI

Dersin Öğrenme Kazanımları : Uydurma hadislerin ortaya çıktığı dönemi ve şartları tanır
Uydurma haraketinin başlaması ve bu hadise karşısında ashabın durumunu tanımlar
Hadis uyduranlar ve kıssacıları listeler
Sened ve metin tenkid kriterlerini kavrar
Hangi konulardaki hadislerin mevzu olabileceğini öğrenir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : IL 121 Hadis Tarihi
IL 207 Hadis Usulü

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Hadis tarihinde Hz. Peygambere atfedilen sözlerin tespiti tanıma yollarını ortaya koymak

Dersin İçeriği : Uydurma hadisler, kaynağı tanıma yolları ve tenkidi, hadis uyduranlar ve kıssacıların tanınması, sened ve metin tenkidi, uydurma hadislerle ilgili yazılan eserler

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İlahiyat Fakültesi Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Hadis uydurma hareketi ve sebepleri, uydurma hadislerin tarifi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım, Soru-cevap, Müzakere
2 Hadis uydurma hareketlerinin başlaması ve bu hadise karşısında ashabın durumu Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım, Soru-cevap, Müzakere
3 Hadis uyduranlar ve kıssacılar Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım, Soru-cevap, Müzakere
4 Hadis uydurma hareketlerine karşı muhadislerin faaliyetleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım, Soru-cevap, Müzakere
5 Sened tenkidi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım, Soru-cevap, Müzakere
6 Metin tenkidi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım, Soru-cevap, Müzakere
7 Muhadislerin hadis uyduranlara karşı mücadelesi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım, Soru-cevap, Müzakere
8 Ara sınav Konu tekrarı Yazılı sınav
9 Bazı siyasi fırkalar ve uydurma hadisler Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım, Soru-cevap, Müzakere
10 Emevi hilafeti ve uydurma hadisler Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım, Soru-cevap, Müzakere
11 Abbasi hilafeti ve uydurma hadisler Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım, Soru-cevap, Müzakere
12 Sosyo-politik olarak ortaya çıkan uydurma hadisler Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım, Soru-cevap, Müzakere
13 Mevzu hadisler sahasında yazılan belli başlı eserler Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım, Soru-cevap, Müzakere
14 Mevzu hadislerin tanınması ve mevzu hadislere malzeme teşkil eden kaynaklar Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım, Soru-cevap, Müzakere
15 Mevzu hadislerin alametleri ve bunları tanıma yolları Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım, Soru-cevap, Müzakere
16/17 Final Konu tekrarı Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Aliyyü´l-Karî, Uydurma Olduğunda İttifak Edilen Hadisler
 İbnü´l-Cevzî, el-Mevzuat
 Abdulfettah Ebu Gudde, Mevzu Hadisler
 Mehmet Yaşar Kandemir, Mevzu Hadisler
 Sadık Cihan, Uydurma Hadislerin Doğuşu Siyasi ve Sosyo-Politik Olaylarla İlgisi
 İbn Kayyım el-Cevziyye, el-Menaru´l-münif
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 1
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 2
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 5
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 4
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 4
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 3
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 3
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 5
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 1
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 3
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 4
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 2
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 4
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 3
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 4
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 1 1
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü: 62
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.48
Dersin AKTS Kredisi: 2