Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Hadis Metinleri 4

Dersin Kodu : ILS448

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. MUHAMMET YILMAZ
Dr.Öğr. ÜyesiDr. BEKİR TATLI
Prof.Dr. ALİ OSMAN ATEŞ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Hadis tasnif türü olarak müsned eserleri tanır
Müsned eserlerin doğuşu ve gelişimini kavrar
Müsned eserlerin telif sebeplerini listeler
Ahmed b. Hanbel´in Müsned´ini analiz eder
Ahmed b. Hanbel´in Müsned´inden örnek metinler okur ve yorumlar

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Hadis tasnif türü olarak müsned eserler hakkında bilgi vermek. Bu alanda telif edilen literatürü tanıtmak, Ahmed b. Hanbel´in Müsned´i tanıtmak ve örnek metinler okutmak

Dersin İçeriği : Hadis edebiyatında müsned türü eserler. Telif özellikleleri ve sebepleri, Ahmed b. Hanbel´in Müsnedinden örnek metinler.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İlahiyat Fakültesi Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Hadis tasnif türü olarak müsnedler Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Okuma, soru-cevap ve müzakere
2 Müsned eserler ve Ahmet b. Hanbel´in Müsned´i Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Okuma, soru-cevap ve müzakere
3 Dört halifenin Müsned´i Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Okuma, soru-cevap ve müzakere
4 Diğer Aşere-i Mübeşşere´nin Müsned´i Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Okuma, soru-cevap ve müzakere
5 Ebu Hureyre´nin Müsned´i Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Okuma, soru-cevap ve müzakere
6 80 hadis rivayet eden sahabilerin Müsned´leri Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Okuma, soru-cevap ve müzakere
7 40 hadis rivayet eden sahabilerin Müsned´leri Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Okuma, soru-cevap ve müzakere
8 Ara sınav
9 20 hadis rivayet eden sahabilerin Müsned´leri Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Okuma, soru-cevap ve müzakere
10 10 hadis rivayet eden sahabilerin Müsned´leri Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Okuma, soru-cevap ve müzakere
11 5 hadis rivayet eden sahabilerin Müsned´leri Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Okuma, soru-cevap ve müzakere
12 3 hadis rivayet eden sahabilerin Müsned´leri Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Okuma, soru-cevap ve müzakere
13 2 hadis rivayet eden sahabilerin Müsned´leri Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Okuma, soru-cevap ve müzakere
14 1 hadis rivayet eden sahabilerin Müsned´leri Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Okuma, soru-cevap ve müzakere
15 1 hadis rivayet eden sahabilerin Müsned´leri Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Okuma, soru-cevap ve müzakere
16/17 Final sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Ahmed b. Hanbel, Müsned
Diğer Kaynaklar  TDV İslam Ansiklopedisi, "Ahmet b. Hanbel", "Müsned" md.
 Abdurrahman es-Saati, el-Fethu´r-rahmani
 Ahmed Ürkmez, Peygamberim Diyor ki


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 3
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 3
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 4
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 2
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 5
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 3
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 4
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 3
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 2
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 3
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 4
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 3
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 4
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 4
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 4
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 1 1
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü: 62
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.48
Dersin AKTS Kredisi: 2