|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Türk Kültüründe Hadis |
|
Dersin Kodu |
: |
ILS435 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. BEKİR TATLI Doç.Dr. MUHAMMET YILMAZ Prof.Dr. ALİ OSMAN ATEŞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Türk İslam sanatında kullanılan kavram ve ıstılahları ayırt eder. Türk İslam sanat felsefesine dair konuları açıklar ve yorumlar. Kur´an ve Sünnet´in sanatla ilişkisi hakkında gerekli bilgileri listeler. Türk İslam mimarisinde yazının kullanımı ve kullanılan metin türleri ile ilgili verileri listeler. Türk İslam Edebiyatında ve dini mimaride hadislerin kullanım geleneği hakkında yapılan değerlendirmeleri yorumlar. Hadislerin yazıldığı mimari unsurları listeler ve yorumlar. Mimari dekorasyonda ve Edebiyatta kullanılan hadisleri listeler ve bunların sıhhat değeri hakkında açıklama ve yorum yapar. Mimaride kullanılan hadislerin topluma verdiği mesajları açıklar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Mimariden sanata, edebiyattan tarihe kadar Türk İslam kültüründe kullanılan hadislerin tespiti ve kaynak değeri hakkında gerekli bilgi birikimi sağlamak |
|
Dersin İçeriği |
: |
Geçmişten günümüze Türk-İslâm mimarisinin nadide örneklerinden sayılan cami, medrese, şadırvan/çeşme, türbe, mezar taşları, köprü gibi yapıların kitabelerinde son derece yaygın bir şekilde kullanılan Peygamber sözlerinin tespiti ve sıhhat açısından tahlili, Selçuklu, Osmanlı, Candaroğlu, Ramazanoğlu vb. devlet ve beylikler dönemindeki dinî mimaride en çok yazılan hadisler, bu hadislerin tercih sebepleri ve yazıldıkları mekânlarla uyumu, verdikleri mesajlar. Ahmediyye, Muhammediyye, Envarul-Aşıkin, Vesiletün-Necat vb. eserlerde yer alan hadislerin değeri. Darülhadisler ve Türk kültüründeki yeri ve önemi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat Fakültesi Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Türk İslam Sanat Felsefesi |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Takrir, soru-cevap, müzakere |
|
2 |
Kur´an ve Sünnet´in Sanatla İlişkisi |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Takrir, soru-cevap, müzakere |
|
3 |
Yazının Dili ve Sembolik Anlatım |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Takrir, soru-cevap, müzakere |
|
4 |
Türk İslam Mimarisinde Yazının Kullanımı |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Takrir, soru-cevap, müzakere |
|
5 |
Mimari Dekorasyonda Kullanılan Metin Türleri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Takrir, soru-cevap, müzakere |
|
6 |
Hadislerin Mimari Dekorasyonda Kullanım Geleneği |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Takrir, soru-cevap, müzakere |
|
7 |
Hadislerin Yazıldığı Mimari Unsurlar ve Yazılı Süslemeyle Verilmek İstenen Mesaj |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Takrir, soru-cevap, müzakere |
|
8 |
Ara sınav |
Konu tekrarı |
Yazılı sınav |
|
9 |
Mimari Dekorasyonda Kullanılan Hadislerin Konuları ve Sıhhat Değeri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Takrir, soru-cevap, müzakere |
|
10 |
Mimaride kullanılan hadislerin sıhhat durumuyla ilgili değerlendirme ve analizler |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Takrir, soru-cevap, müzakere |
|
11 |
Ahmediyye, eserde kullanılan hadislerin sıhhat değeri ve eserin Türk İslam Kültüründeki Yeri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Takrir, soru-cevap, müzakere |
|
12 |
Muhammediyye, eserde kullanılan hadislerin sıhhat değeri ve eserin Türk İslam Kültüründeki Yeri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Takrir, soru-cevap, müzakere |
|
13 |
Envarul-aşıkin, eserde kullanılan hadislerin sıhhat değeri ve eserin Türk İslam Kültüründeki Yeri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Takrir, soru-cevap, müzakere |
|
14 |
Darülhadisler Türk İslam Kültüründeki Yeri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Takrir, soru-cevap, müzakere |
|
15 |
Sahabe asrında Türkler ve Türklerle ilgili hadisler |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Takrir, soru-cevap, müzakere |
|
16/17 |
Final sınavı |
Konu tekrarı |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Bekir Tatlı, Mimari Hadisleri
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Ali Yardım, Alanya Kitabeleri
Doğan Kuban, Selçuklu Çağında Anadolu Sanatı
Uğur Derman, İslam Kültür Mirasında Hat Sanatı
Ali Yardım, Şihabul-Ahbar Tercümesi
Zekeriya Kitapçı, Sahabe Asrında Türkler
Ali Yardım, Amasya Kaya Kitabesi
Ali Yardım, Amasya Burmalı Minare Camii Kitabeleri
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
3 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
0 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
0 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
3 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
4 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
3 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
2 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
3 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
3 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
0 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
3 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
2 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
3 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
4 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
0 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
1 |
1 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
Toplam İş Yükü: | 62 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|