|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Perspektif Çizim Ve Grafik Anlatım Tekniği |
|
Dersin Kodu |
: |
P 153 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. BERRİN SİREL Dr.Öğr. ÜyesiDr. YÜKSELÜNLÜKAPLAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Çizim araç ve gereçlerini öğrenir. Teknik ve serbest el çizimi tekniklerini öğrenir. Objelerin izdüşümünü almayı, görünüşlerini çizmeyi, kesit almayı, ölçülendirmeyi ve ölçek kavramlarını öğrenir. Yazı teknikleri, insan figürleri, ağaç figürlerini çizmeyi öğrenir. Serbest el ile perspektif çizmeyi öğrenir Projelerde üçüncü boyutu görebilme yetisi kazanır Perspektif çizme tekniğini öğrenir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Teknik ve serbest el çizimlerini öğrenmek. Projelerde üçüncü boyutu görebilme yetisi kazanarak perspektif çizme tekniğinin öğrenmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Çizim araç ve gereçlerinin kullanımı, çizgi tanımı ve özellikleri, ölçek kavramı, yazı teknikleri, doğrularla ilgili geometrik çizimler, açılarla ilgili geometrik çizimler, çokgen çizimleri, daire ve yaylarla ilgili geometrik çizimler, çember ve iz düşüm çeşitleri ve yöntemleri, görünüşler, kesit alma, ölçülendirme ilkelerinin öğretilmesi.
Perspektifle ilgili bilgilerin verilmesi. Perspektif tiplerinin öğretilmesi.
perspektif çizimini kolaylaştırıcı işlemlerin anlatılması, ölçü ve esas nokta yöntemine göre perspektif çizimini öğrenme. Perspektiflerde gölge çizimini öğrenme ve proje perspektiflerini çizme.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Stüdyo |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Çizim malzemelerinin (Çizim kalem ve kâğıtlarının tanıtılması. Cetvel, gönye, kalem, pergel, şablon, pistole, rapido kalem) tanıtımı kullanımı, |
Anlatılan konulara çalışmak ve örnek çizimler yapmak |
serbest elle çizim tekniği göstermek |
|
2 |
Çizgi elemanları, çizgi tiplerinin teknik ve serbest el çizimi,T cetveli ve gönye yardımıyla paralel doğruları çizme,Teknik yazı ve rakam genel bilgisi. |
Anlatılan konulara çalışmak ve örnek çizimler yapmak |
serbest elle çizim tekniği göstermek |
|
3 |
Açılarla,Çember ve teğet doğrularla ilgili geometrik çizimler,
Yaylarla teğet birleştirme çizimleri, oval çizimleri, elips çizimi, spiral çizimi, evolent eğrisi çizimi. |
Anlatılan konulara çalışmak ve örnek çizimler yapmak |
serbest elle çizim tekniği göstermek |
|
4 |
Ölçek genel bilgi, tanım ve önemi.Grafiksel anlatım teknikleri ve çizimi. |
Anlatılan konulara çalışmak ve örnek çizimler yapmak |
serbest elle çizim tekniği göstermek |
|
5 |
Cisimlerin aksonometrik, izometrik, dimetrik perspektiflerinin çizimi.kesit alma tekniklerinin öğretilmesi ve çizimleri. |
Anlatılan konulara çalışmak ve örnek çizimler yapmak |
serbest elle çizim tekniği göstermek |
|
6 |
Ağaç görünüş çizimleri İnsan, otomobil görünüş çizimleri. |
Anlatılan konulara çalışmak ve örnek çizimler yapmak |
serbest elle çizim tekniği göstermek |
|
7 |
ARA SINAV |
Anlatılan konulara çalışmak |
- |
|
8 |
Perspektif tiplerinin anlatımı. Paralel perspektiflerin çizimi |
Anlatılan konulara çalışmak ve örnek çizimler yapmak |
serbest elle çizim tekniği göstermek |
|
9 |
Tek kaçmalı ve İki noktalı (Açısal ) perspektif çizim kurallarının anlatımı ve çizimi |
Anlatılan konulara çalışmak ve örnek çizimler yapmak |
serbest elle çizim tekniği göstermek |
|
10 |
Düşey ölçülerin perspektife aktarılması, eğik doğruların, yamuk kenarların perspektifi, Üç Noktalı (Eğik) perspektif çizim kurallarının anlatımı ve çizimi |
Anlatılan konulara çalışmak ve örnek çizimler yapmak |
serbest elle çizim tekniği göstermek |
|
11 |
Perspektif çizimini kolaylaştıracak işlemlerin anlatımı |
Anlatılan konulara çalışmak ve örnek çizimler yapmak |
serbest elle çizim tekniği göstermek |
|
12 |
Ölçü noktası ve Esas nokta metodlarının anlatılması |
Anlatılan konulara çalışmak ve örnek çizimler yapmak |
serbest elle çizim tekniği göstermek |
|
13 |
Öğrenilen yöntemlere göre alan perspektifi çizmek |
Anlatılan konulara çalışmak ve örnek çizimler yapmak |
serbest elle çizim tekniği göstermek |
|
14 |
Öğrenilen yöntemlere göre alan perspektifi çizmek |
Anlatılan konulara çalışmak ve örnek çizimler yapmak |
serbest elle çizim tekniği göstermek |
|
15 |
Perspektifte gölge çizimini öğretilmesi |
Anlatılan konulara çalışmak ve örnek çizimler yapmak |
serbest elle çizim tekniği göstermek |
|
16/17 |
YIL SONU SINAVI |
Anlatılan konulara çalışmak |
- |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Uzun, G., 2007. Çizim Tekniği. Ç. Ü. Ziraat Fak. Genel Yayın No:1, Ders Kitapları Yayın No: A-1, Z.F. Ofset Atölyesi, 6.Baskı, Adana.
Uzun, G., 1995. Perspektif Çizim ve Model Yapımı. Ç.Ü. Ziraat Fakültesi Genel Yayın No: 112, Ders Kitapları Yayın No: 31. Adana.
Onat, E., 1975. Perspektif ve Perspektifte Gölge Çizimi. Güven Kitabevi Yay.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Walker, T.D., 1975. Plan Graphics. ADA Publishers, Indiana.
Esentepeli, M., 1970. Güzel Yazılar İçin Harf Örnekleri. Duran Ofset Basımevi, İstanbul.
Şen, İ.Z., Özçilingir. N., 2004. Teknik Resim. Ders kitabı. Ege Reklâm Basım Sanatları Tesisleri. İstanbul.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
40 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
14 |
60 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesi için gerekli bilgileri edinmek ve kavramak. Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak algılamak ve insan gereksinimlerini karşılamada bu kaynakları sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kavrar. Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kazanır. |
5 |
|
2 |
Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusunda bilgi edinmek ve bu bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek düzeyde kavrar. Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri sistematik sınıflama içinde kavrayarak, peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanacak düzeyde bilgi edinir |
0 |
|
3 |
Peyzaj çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda yeterli bilgileri edinir ve kavrar |
0 |
|
4 |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi edinir |
0 |
|
5 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi, ile deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir |
0 |
|
6 |
Araştırarak ve alternatif düşüncelerin eleştirel yorumlamasını yaparak planlama, tasarım ve yönetim sürecinde çeşitli peyzaj öğelerini çözümleyebilme ve değerlendirebilme yetisini kazanmak |
3 |
|
7 |
Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır |
5 |
|
8 |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır. |
0 |
|
9 |
Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde anlama ve kullanma becerisine sahip olmak, değişik peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır |
0 |
|
10 |
İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar |
0 |
|
11 |
Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel altyapıya sahip olma; bu alanda kuramsal ve uygulamalı bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanabilir |
5 |
|
12 |
Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak algılamak ve insan gereksinimlerini karşılamada bu kaynakları sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kullanabilir |
0 |
|
13 |
Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kullanabilme ve doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusunda, peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek yeterli altyapıyı kazanır
|
3 |
|
14 |
Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri sistematik sınıflama içinde kavrayarak, bilgi birikimini peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanabilir |
0 |
|
15 |
Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama, Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/ tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini bilir ve kavrar |
0 |
|
16 |
Peyzaj çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanabilir |
0 |
|
17 |
Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini bilir ve kavrar |
2 |
|
18 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi |
0 |
|
19 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi |
0 |
|
20 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık ve mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
14 |
2 |
28 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
3 |
3 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
Toplam İş Yükü: | 118 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.72 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|