|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Hadis 1 |
|
Dersin Kodu |
: |
IL 228 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. BEKİR TATLI Doç.Dr. MUHAMMET YILMAZ Prof.Dr. ALİ OSMAN ATEŞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Örnek hadis metinlerinden hareketle, temel hadis kaynaklarının yazılış yöntemlerini kavrar. Hadisleri anlama ve yorumlama için gerekli şartları listeler. Klasik hadis kaynakları arasında mukayese yapar. Hadislerin tahrici konusunda yeterliğe sahip olur. Örneklerden hareketle, mezuniyet sonrası toplumsal ihtiyaçları yerine getirecek gerekli alt yapıyı kazanır. Hadis usûlünde edindiği teknik bilgileri, hadisleri anlama ve yorumlama yönünde listeler. Hadisleri sened ve metin olarak analiz eder. Hadisleri temel kaynaklardan okuyup anlayabilme yeteneği kazanır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Hadis ilminin temel meselelerini kavratmak, temel hadis kaynaklarının telif sebebi ve yazılış metotları hakkında öğrencileri bilgilendirip, onlara seçilen örnek bölüm ve hadislerden hareketle, benzer hadisleri diğer kaynaklardan bulma, anlama ve akademik bir yöntemle değerlendirme yeteneğini kazandırmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Hadis, haber, sünnet kavramları, hadis ve sünnetin dindeki yeri, hadis öğrenimi, hadis okuma usulü ve kuralları. Hadisleri anlama ve yorumlama yöntemleri, klasik hadis kaynaklarından seçilen bölümlerin okunması. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat Fakültesi Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Hadis öğrenim ve öğretim âdâbı menşei, önemi ve tekâmülü. |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Okuma, soru-cevap ve müzakere |
|
2 |
Hadis öğrenimi ve hadis okuma şekilleri. |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Okuma, soru-cevap ve müzakere |
|
3 |
Hadisleri anlama ve yorumlama yöntemleri hakkında genel çerçeve. |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Okuma, soru-cevap ve müzakere |
|
4 |
Buhari´nin Kitâbu’l-İ’tisâm bi’l-Kitâbi ve’s-Sünne bölümünden hadislerin okunması. |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Okuma, soru-cevap ve müzakere |
|
5 |
Buhari´nin Kitâbu’l-İman bölümünden hadislerin okunması. |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Okuma, soru-cevap ve müzakere |
|
6 |
Müslim´in Kitâbu’l-İman bölümünden hadislerin okunması. |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Okuma, soru-cevap ve müzakere |
|
7 |
Ebu Davud Kitâbu’s-Sünne bölümünden hadislerin okunması. |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Okuma, soru-cevap ve müzakere |
|
8 |
Ara Sınav |
Konu tekrarı |
Yazılı sınav |
|
9 |
Klasik hadis kaynaklarının ibadetlerle ilgili bölümünden namaz konusuyla ilgili hadislerin okunması. |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Okuma, soru-cevap ve müzakere |
|
10 |
Klasik hadis kaynaklarının ibadetlerle ilgili bölümünden namaz konusuyla ilgili hadislerin okunması. |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Okuma, soru-cevap ve müzakere |
|
11 |
Klasik hadis kaynaklarının ibadetlerle ilgili bölümünden namaz konusuyla ilgili hadislerin okunması. |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Okuma, soru-cevap ve müzakere |
|
12 |
Klasik hadis kaynaklarının ibadetlerle ilgili bölümünden oruç konusuyla ilgili hadislerin okunması. |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Okuma, soru-cevap ve müzakere |
|
13 |
Klasik hadis kaynaklarının ibadetlerle ilgili bölümünden hac konusuyla ilgili hadislerin okunması. |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Okuma, soru-cevap ve müzakere |
|
14 |
Klasik hadis kaynaklarının ibadetlerle ilgili bölümünden hac konusuyla ilgili hadislerin okunması. |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Okuma, soru-cevap ve müzakere |
|
15 |
Klasik hadis kaynaklarının ibadetlerle ilgili bölümünden zekat konusuyla ilgili hadislerin okunması. |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Okuma, soru-cevap ve müzakere |
|
16/17 |
Final sınavı |
Konu tekrarı |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Buhârî, el-Câmi‘u’s-Sahîh.
Müslim, el-Câmiu´s-Sahîh.
Ebu Davud, Sünen.
Tirmizî, Sünen.
Nesâî, Sünen.
Dârimî, Sünen.
Malik b. Enes, Muvatta.
Ahmed b. Hanbel, Müsned.
İbn Mâce, Sünen.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
4 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
4 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
3 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
2 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
5 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
4 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
4 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
3 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
3 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
4 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
5 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
4 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
4 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
4 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
5 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
5 |
15 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
8 |
8 |
|
Toplam İş Yükü: | 112 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|