Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Türk Din Musikisi 2

Dersin Kodu : ILS320

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. SÜLEYMAN TUNA

Dersin Öğrenme Kazanımları : Öğrenciler müziğin toplumsal etkilerini kavrar.
Dini müziğin doğuşunu tarihsel süreç içinde açıklar.
Sık kullanılan cami ve tekke müziği örneklerini öğrenir.
Bu örnekleri sunma becerisi kazanır.
Müziğin ruhsal etkileri hakkında fikir sahibi olur.
Müzik türlerini rahatlıkla ayırd eder.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Dini Türk müziğinin gelişimi ve türlerini incelemek. Cami ve tekke müziği türlerini tanıtmak. Bunları örneklendirip öğretmek. Öğrencinin alanla ilgili repertuarını geliştirmek.

Dersin İçeriği : Türk müziği, tarihçesi, türleri, dini versiyonları, örnek notalar.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İlahiyat Fakültesi derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 İslam’da müzik sanatının toplumsal analizi Yok Anlatım
2 Türklerde İslamiyet öncesi müzik ve müzikal çevre Araştırma Anlatım
3 İslamiyet´in kabulünden günümüze Türk müziğinin gelişimi Araştırma Anlatım
4 Dini musikinin doğuşu Araştırma Anlatım
5 İlk sufiler ve sema Araştırma Anlatım
6 Musikinin çeşitli etkileri Araştırma Anlatım
7 Musikinin çeşitleri Araştırma Anlatım
8 Ara sınavı Genel terkrar Test
9 Örnek eser icrası Yok Birlikte icra
10 Dinleyene göre musikinin nevileri Araştırma Anlatım
11 Sema konusunda teoriler Araştırma Anlatım
12 Çok kullanılan cami ve tekke musikisi formlarından örnekler Konu tekrarı Birlikte icra
13 Çok kullanılan cami ve tekke musikisi formlarından örnekler Eser tekrarı Birlikte icra
14 Çok kullanılan cami ve tekke musikisi formlarından örnekler Eser tekrarı Birlikte icra
15 Çok kullanılan cami ve tekke musikisi formlarından örnekler Eser tekrarı Birlikte icra
16/17 Final sınavı Genel tekrar Sözlü sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Özalp, M.Nazmi; Türk Musikisi Beste Formları, TRT Genel Sekr. Bas. ve Yay. Md.lüğü Yay., Ankara 1992
 Özalp, M. Nazmi; Türk Musikisi Tarihi, MEB Yay. İstanbul 2000, c.I-II
 Selçuk, Hayri; Yunus Divanı, Üç Dal Neşr. İst. 1972
 Uludağ, Süleyman; İslam Açısından Musiki ve Sema, Marifet Yay., İst., 1999
Diğer Kaynaklar  TRT Müzik Dairesi Notaları


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 0
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 2
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 4
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 2
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 1
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 1
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 1
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 5
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 2
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 2
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 0
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 5
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 4
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 3
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 4
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 12 1 12
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 6 6
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 6 6
Toplam İş Yükü: 56
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.24
Dersin AKTS Kredisi: 2