Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İslam Mezhepleri Tarihi Iı

Dersin Kodu : IL 324

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. YUSUF GÖKALP

Dersin Öğrenme Kazanımları : Sünni din anlayışını tanır ve temel görüşlerini açıklar
Günümüzde yaşayam mezhepler ve dini-siyasi nitelikli hareketleri sayar
İmamiyye Şiası, Zeydilik ve İsmaililğin gümüzdeki konumlarını, temel görüşlerini, coğrafi dağılımlarını ve literatürünü bilir
Babilik-Bahailik ve Kadıyaniliğin doğuşu, temel görüşlerini, coğrafi dağılımlarını ve literatürünü bilir
Yezidilik, Dürzilik ve Nusayriliğin, doğuşu, temel görüşleri, coğrafi dağılımları ve literatürüünü bilir
Tarih boyunca Türklerin benimsediği İslam mezheplerini bilir
Alevilik-Bektaşiliğin dini, tarihi ve sosyal kültürel temellerini açıklar
Anadolu Aleviliği ve Şiilik arasındaki benzerlik ve farklılıkları sayar
Siyasal İslamcılık, İslam Modernizmi ve Ceditciliği tanır
Küreselleşmenin İslam mezhepleri üzerindeki etkilerini analiz eder

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : İslam düşünce tarihininde ortaya çıkan siyasi-itikadi nitelikli mezhepler ve bunların içerisinde yer aldığı din anlayışlarının genel özellikleri hakkında bilgi sahibi olmak, alanla ilgili analiz, yorum ve mukayese becerisi kazanmak

Dersin İçeriği : Sünni din anlayışının ortaya çıkışı, Rey ve Hadis taraftarları Esarilik, Maturidilik ve Selefilik-Vehhabilik; Günümüz Şiiliği; Babilik-Bahailik; Kadıyanilik; Dürzilik; Nusayrilik; Yezidilik; İslamcılık, İslam Modernizmi ve Ceditcilik; Alevilik-Bektaşilik; Tarih boyunca Türklerin benimsediği mezhepler

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İlahiyat fakültesi derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Ehl-i Sünnet; Sünni din anlayışının ortaya çıkışı, rey ve hadis taraftarları Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
2 Esarilik, Maturidilik ve Selefilik Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
3 Günümüz Şiiliği; alt grupları, coğrafi dağılımı, nüfüs bilgileri İslam dünyası içerisindeki yerleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
4 İmamiyye Şiası, Zeydilik ve İsmaililiğin günümüzdeki durumları ve Sünnilikle ilişkileri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
5 Babilik-Bahailik; doğuşu, tarihçesi, görüşleri ve literatürü Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
6 Kadıyanilik; doğuşu, tarihçesi, görüşleri ve literatürü Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
7 Dürzilik; doğuşu, tarihçesi, görüşleri ve literatürü Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
8 Ara sınav Konu tekrarı Yazılı sınav
9 Nusayrilik; doğuşu, tarihçesi, görüşleri ve literatürü Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
10 Vehhabilik; genel görüşleri ve zihniyet yapıları Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
11 İslamcılık, İslam Modernizmi ve Ceditcilik Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
12 Tarih boyunca Türklerin benimsediği mezhepler Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
13 Yazılı kaynaklara göre Alevilik-Bektaşilik ve dini statüsü Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
14 Yazılı kaynaklara göre Alevilik-Bektaşilik ve dini statüsü Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
15 Küreselleşme, göç, şehirleşme vb. olguların İslam mezhepleri üzerindeki etkileri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
16/17 Final sınavı Konu tekrarı Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar   E. Ruhi Fığlalı, Günümüz İslam Mezhepleri, İzmir 2011
  İslam Mezhepleri Tarihi, ed. Hasan Onat- Sönmez Kutlu, Ankara 2012
 Sönmez Kutlu, Alevilik- Bekataşilik Yazıları, Ankara 2006
Diğer Kaynaklar  Hasan Onat, Türkiye´de Din Anlayışında Değişim Süreci, Ankara 2003
 Sönmez Kutlu, Çağdaş İslam Akımları ve Sorunları, Ankara 2008


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 0 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 4
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 5
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 3
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 5
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 2
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 4
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 3
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 3
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 3
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 4
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 4
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 3
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 5
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 5
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 3
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 99
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.96
Dersin AKTS Kredisi: 4