|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Maturidi Kelam Okulu |
|
Dersin Kodu |
: |
TİB 786 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. İSMAİL YÜRÜK Doç.Dr. İSMAİL ŞIK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Maturidi kelam sistemini tanır Maturidi kelamcıları ve eserlerini tanır Hanefi-Maturidi sistemin düşünsel problemlerini öğrenir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Mâturidî Kelam okulunun ortaya çıkışından itibaren geçirdiği devreler, önemli şahsiyetler, eserler ve örnek metinler çerçevesinde tanıtmak.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Maturidi kelamında ana konular, Maturidi kelamcılar, takip edilen yöntem ve teknikler, temel kaynakları, felsefi ve kelami düşünceler. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat Fakültesi derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
İtikadi farklılaşmaların başlangıcı ve kelam okullarının oluşması |
Konuyla İlgili Makele, Kitap ve Kitap Bölümleri |
ders, tartışmalı anlatım |
|
2 |
Hanefiliğin itikadi ve fıkhı yönden belirginleşmesi |
Konuyla İlgili Makele, Kitap ve Kitap Bölümleri |
ders, tartışmalı anlatım |
|
3 |
İtikadi açıdan Hanefi Grup ve ekoller |
Konuyla İlgili Makele, Kitap ve Kitap Bölümleri |
ders, tartışmalı anlatım |
|
4 |
Hanefi-Maturidî yaklaşımın gelişim serüveni |
Konuyla İlgili Makele, Kitap ve Kitap Bölümleri |
ders, tartışmalı anlatım |
|
5 |
Ehl-i Sünnette Hanefiliğin Konumu |
Konuyla İlgili Makele, Kitap ve Kitap Bölümleri |
ders, tartışmalı anlatım |
|
6 |
Eş´arilikle Hanefilik Arasındaki farklılıklar |
Konuyla İlgili Makele, Kitap ve Kitap Bölümleri |
ders, tartışmalı anlatım |
|
7 |
Maturidi ve kelami görüşleri |
Konuyla İlgili Makele, Kitap ve Kitap Bölümleri |
ders, tartışmalı anlatım |
|
8 |
Ara sınav |
|
Yazılı sınav |
|
9 |
Ebu Muin Nesefi ve Kelami Görüşleri |
Konuyla İlgili Makele, Kitap ve Kitap Bölümleri |
ders, tartışmalı anlatım |
|
10 |
Ebu Saffar el-Buhari ve Kelami görüşleri |
Konuyla İlgili Makele, Kitap ve Kitap Bölümleri |
ders, tartışmalı anlatım |
|
11 |
Ömer en-Nesefi ve Kelami Görüşleri |
Konuyla İlgili Makele, Kitap ve Kitap Bölümleri |
ders, tartışmalı anlatım |
|
12 |
Semerkandi ve kelami Görüşleri |
Konuyla İlgili Makele, Kitap ve Kitap Bölümleri |
ders, tartışmalı anlatım |
|
13 |
Sabuni ve Kelami Görüşleri |
Konuyla İlgili Makele, Kitap ve Kitap Bölümleri |
ders, tartışmalı anlatım |
|
14 |
İbn Humam ve Kelami Görüşleri |
Konuyla İlgili Makele, Kitap ve Kitap Bölümleri |
ders, tartışmalı anlatım |
|
15 |
Maturidiliğin İslam düşüncesine katkıları |
Konuyla İlgili Makele, Kitap ve Kitap Bölümleri |
ders, tartışmalı anlatım |
|
16/17 |
final |
|
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
İsmail ŞIK, Hanifi Maturidi Geleneğin Usuliddin Anlayışı;
Sönmez Kutlu, İmamı Maturidi ve Maturidilik
İmam Mturidi, Kitabu´t-Tevhid
Maturidi, Kitabu´t-Tevhid;
Nesefi, et-Tabsıratu´lEdille
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. |
3 |
|
2 |
İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır |
3 |
|
3 |
Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır |
3 |
|
4 |
Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur |
5 |
|
5 |
Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır |
3 |
|
6 |
Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur |
3 |
|
7 |
İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir |
3 |
|
8 |
İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir |
3 |
|
9 |
Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur |
3 |
|
10 |
Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir |
1 |
|
11 |
Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar |
3 |
|
12 |
Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
3 |
|
13 |
Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
15 |
30 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 153 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.12 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|