|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İç Hastalıkları |
|
Dersin Kodu |
: |
MED601 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
6 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Tüm Yıl (52 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
10 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HİKMET AKKIZ Prof.Dr. MACİT ÜMRAN SANDIKÇI Doç.Dr. YÜKSEL GÜMÜRDÜLÜ Doç.Dr. SEDEFKURAN Doç.Dr. OĞUZÜSKÜDAR Prof.Dr. YAHYA SAĞLIKER Prof.Dr. NESLİHAN ARCA SEYREK Prof.Dr. SAİME PAYDAŞ Prof.Dr. İBRAHİM KARAYAYLALI Prof.Dr. MUSTAFA BALAL Prof.Dr. BERKSOY ŞAHİN Prof.Dr. MELEK KÖKSAL ERKİŞİ Prof.Dr. SEMRA PAYDAŞ Doç.Dr. İ. OĞUZKARA Prof.Dr. MURAT SERT Prof.Dr. BEKİR TAMER TETİKER Prof.Dr. İSMAİL FİKRİ BAŞLAMIŞLI Prof.Dr. BİROL GÜVENÇ Prof.Dr. EMEL GÜRKAN Prof.Dr. EREN ERKEN Prof.Dr. SÜLEYMAN ÖZBEK Doç.Dr. H.TURGUT ELBEK ÖZER Dr.Öğr. ÜyesiDr. EMRE KARAKOÇ Prof.Dr. SÜLEYMAN ÖZBEK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Sağlıklı insan ölçülerinin göstergelerini bilir ve koruyucu hekimlik yaklaşımına sahip olur
2. İç hastalıkları kapsamına giren hastalıkların tanı ve tedavilerini bilir
3. Sık kullanılan ilaçların yaşa göre dozlarını, etki ve yan etkileri ile kullanılmaması gereken durumları bilir 4. Hastaneye sevk etme kriterlerini ve koşullarını bilir 5. Probleme yönelik ayrıntılı öykü alır ve fizik muayene yapar
6. Probleme yönelik yaklaşır, tedavi planlar, öncelik ve önemlilikleri sıralar 7. Sıvı-elektrolit tedavisi yapar
8. Bilim dalı alanlarına giren direk grafileri yorumlar
9. Tanı ve tedavi işlemlerinin etik ve yasal yönlerini bilmeli ve ülke için ekonomik yükünü değerlendirir 10. Sorumluluğu aldığı hastayıhazırlar, sunar, ekip ile tartışır ve epikriz yazar
11. Hasta ve yakını ile duyarlı ve etkili iletişim kurar
12. Çalışma arkadaşları ve sağlık personeli ile uyum içinde çalışmayı öğrenir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İç Hastalıkları Kliniği´nde intörn doktorluk eğitiminin amacı, intörn doktorun iyi bir pratisyen hekimin sahip olması gereken tüm bilgi ve becerileri kazanabilmesi için önceki sınıflarda edindiği teorik ve pratik bilgileri hasta sorumluluğunu alarak uygulayabilmesini ve geliştirebilmesini sağlamaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
İç Hastalıkları stajının süresi 12 haftadır. Formal teorik ders içermez. - İç Hastalıkları intörnlük stajının bir ayı servis ve bir ayı ise poliklinik eğitimi olarak uygulanmaktadır. - İntörn doktorlar, ilk yıl asistanları ile resmi evrak dışında aynı yetkiye ve sorumluluğa sahiptir. Dolayısıyla, bir hasta İç Hastalıkları Kliniği´ne yattığı andan itibaren dosyasının hazırlanması, laboratuvar isteklerinin yapılması ve takibi, sonuçların dosyaya işlenmesi, vizitler sırasında hastanın öğretim üyesine sunulması ve gerekli önerilerin alınması, konsultasyon istenmesi, hastanın yattığı süre içinde takibi (vital bulgulardan girişimlere kadar), gerekli toplantılarda sunumu ve konseye hazırlanması, taburcu olurken yapılan her türlü işlemi servis uzmanı, kıdemli asistan doktor ve/veya öğretim üyesinin sorumluluğu altında intörn doktorlar yapmaktadır. - Bir üst maddedeki uygulamalar nöbetler için de geçerlidir. Poliklinikde çalışan intörnler, hastanın ilk başvuru anında karşılanması, anamnez alınması, fizik muayene yapılması ve bulguların danışman uzman/öğretim üyesine sunulup gerekli laboratuar ve görüntüleme tetkiklerinin istenmesinden, bu tetkiklerin yorumlanması ve danışman uzman/öğretim üyesi ile ayırıcı tanı ve tedavi planlamasının yapılmasından sorumludur. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Klinik- poliklinik ve laboratuvar |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Klinik uygulama |
Yok |
Hasta başı tartışma |
|
2 |
Klinik uygulama |
Yok |
Hasta başı tartışma |
|
3 |
Klinik uygulama |
Yok |
Klinik pratik |
|
4 |
Klinik uygulama |
Yok |
Klinik pratik |
|
5 |
Klinik uygulama |
Yok |
Klinik pratik |
|
6 |
Klinik uygulama |
Yok |
Klinik pratik |
|
7 |
Klinik uygulama |
Yok |
Klinik pratik |
|
8 |
Klinik uygulama |
Yok |
Klinik pratik |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Harrison İç Hastalıkları el kitabı
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Yaşamın tüm evrelerinde insan beden ve aklının normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. |
5 |
|
2 |
Sık görülen fiziksel ve ruhsal bozuklukların-hastalıkların; epidemiyolojisi, patolojisi, semptom, bulgu, prognoz ve tedavisini sıralar ve açıklar. |
5 |
|
3 |
Sağlıklı yaşam koşullarının oluşturulması ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu hekimlik yöntemler ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. |
5 |
|
4 |
Ülkemizde sık görülen hastalıklarda güncel, güvenilir tanı yöntemlerini ve uygun farmakolojik, fiziksel, nutrisyonel, psikososyal tedavi yöntemlerini seçerek tanımlar. |
5 |
|
5 |
Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz eder, değerlendirir, bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde kanıta dayalı tıp yöntemlerini kullanır, hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. |
5 |
|
6 |
Doğru, kapsamlı ve soruna odaklı anamnez alır, fizik muayene ve mental değerlendirme yaparak bireye sistematik yaklaşır, hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak karar verir. |
5 |
|
7 |
Önemli işlev ve organ kaybının söz konusu olabileceği, acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım ve temel yaşam desteği sağlar ve sonraki süreci planlar. |
5 |
|
8 |
Hastaya bütüncül yaklaşarak ayırıcı tanı yapar, akılcı tanı ve tedavi planlama, hasta ve hastalığı yönetme konusunda bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir, beklenmeyen durumlarda bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, hastasını izler ve sahiplenir. |
5 |
|
9 |
Birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür, danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. |
5 |
|
10 |
Yürüteceği proje çerçevesinde ekibinde çalışanların gelişimlerini, eğitimlerini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir, diğer disiplinler ile ortak çalışır. |
5 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. |
5 |
|
12 |
Meslekli gelişiminin yanı sıra kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir, diğer meslek grupları ile birlikte sosyal sorumluluk projelerinde yer alır. |
5 |
|
13 |
Kültürlerarası iletişim kurma becerisine sahiptir, hastaları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar, düşüncelerini ve çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler, Türkçeyi doğru kullanarak sözel ve yazılı olarak aktarır. |
5 |
|
14 |
Bilim felsefesi, bilginin sınırları, doğruluğu, geçerliliği ve güvenilirliği bilgisine sahiptir, bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir, hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. |
5 |
|
15 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
5 |
|
16 |
Sağlığın, sosyal ve davranışsal yönleri ile sosyoekonomik etkilerini kavrar, bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki bilgileri ve gelişmeleri izler, meslektaşları ile iletişim kurar. |
5 |
|
17 |
Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, epidemik, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. |
5 |
|
18 |
Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. |
5 |
|
19 |
Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. |
5 |
|
20 |
Mesleki otonomisini kullanır, ulusal ve uluslar arası standartlarda klinik uygulamalar yapabilecek ve koruyucu hekimlik hizmeti yürütebilecek yeterli deneyime sahiptir. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
8 |
30 |
240 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
8 |
2 |
16 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
0 |
0 |
0 |
|
Toplam İş Yükü: | 256 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 10.24 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 10 |
|
|
|