Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Toprak Bilgi Sistemleri |
|
Dersin Kodu |
: |
TBB-600 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. AKIN OĞUZ DİNÇ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Toprakları oluşturan faktörlerle toprakların özellikleri arasındaki ilişkileri kurar
Toprakların fiziksel, kimyasal, morfolojik ve biyolojik özellikleri ve toprak haritalama ilişkileri yapar
Arazide gözlemlenen toprak haritalama birimlerinin toprakların yönetilmesi ve korunması amacına yönelik yorumlamaları yapar
Toprak özelliklerinin mekansal dağılımı ve ilişkilerini açıklar.
Bitkisel üretimi ve toprakların sürdürülebilir yönetilmesini etkileyebilecek toprak özelliklerinin mekansal analizler sonucu ortaya konmasını sağlar
Toprakların kullanımlarını etkileyebilecek özelliklerin farklı disiplinlerden araştırıcılara ve planlamacılara yönelik Coğrafi Bilgi Sistemlerini kullanarak kolayca anlaşılabilir haritalar sunulmasını sağlar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Toprak haritalarındaki bilgilerin CBS kullanarak analiz edilmesi alansal dağılımlarının belirlenmesi ve farklı disiplin dallarında çalışanlara kolay anlaşılır ve yorumlanabilir toprakla ilgili bilgilerin görsel olarak sunulması. Ayrıca farklı toprak özelliklerinin ilişkilerinin mekansal analizler sonucu belirlenmesi |
|
Dersin İçeriği |
: |
Toprakların fiziksel, kimyasal, biyolojik ve morfolojik özelliklerinin toprak etüd raporları ve haritalarından belirlenmesi ve CBS ortamına aktarılması. Toprak haritalama birimlerinin sayısallaştırılması ve toprak veri tabanının oluşturulması. Alansal analizler ve toprak kalite ve özellik haritalarının oluşturulması ve olası kullanımlarının belirlenmesi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Toprak Bilimi ve Bitki Besleme Bölümü Uzaktan Algılama ve CBS Laboratuarı |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Toprak etüd ve haritalama çalışmalarının temelleri |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma. |
|
2 |
Toprakların morfolojik özellikleri |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
3 |
Toprakların Fiziksel, kimyasal ve biyolojik özellikleri |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
4 |
Toprak haritalarının yorumlanması |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
5 |
Haritalama Birimleri ve seri özelliklerinin ilişkilendirilmesi |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
6 |
Haritalama Lejandı açılımı |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
7 |
Coğrafi Bilgi Sistemlerinin temelleri |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
8 |
Toprak biliminde CBS kullanımı |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
9 |
Toprak Haritalama Birimlerinin CBS ortamına aktarımı |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
10 |
CBS ortamında poligonların oluşturulması |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
11 |
CBS de veri tabanı yapıları |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
12 |
Haritalama birimlerine ait özeliklerin poligonlara aktarımı ve toprak veri tabanın oluşturulması |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
13 |
Toprak seri özeliklerinin veri tabanına aktarılması |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
14 |
CBS de analiz yöntemleri |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
15 |
Toprak veri tabanının mekansal analizleri ve çıktıların alınması |
Ön okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
16/17 |
Final |
|
|
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Ekolojik tarım prensiplerini, sürdürülebilir ve ekolojik tarım açısından kavrayarak, bunların pratikte kullanımına katkı sağlar |
4 |
|
2 |
Lisans yeterliliklerine dayalı olarak Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir |
4 |
|
3 |
Toprak Bilimi ve Bitki Besleme ile diğer alanlar arasındaki etkileşimi kavrar |
3 |
|
4 |
Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak diğer mühendislik alanlarına da başvurarak toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine göre taksonomik sınıfını belirleme ve yeteneklerine göre sürdürebilirlik ilkesine uygun olarak kullanımlarını sağlama konularında yeni fikirler geliştirme ve uygulama noktasında yeterli donanıma sahip olur |
4 |
|
5 |
Her türlü toprak, bitki, gübre ve su analizlerinin uygulanması, adaptasyonu ve ortama modifiyesi noktasında yetkinlik kazanır ve projeler üretir |
1 |
|
6 |
Kaliteli ve ekonomik bir bitkisel üretim için bitkilerin sağlıklı beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda yeni teknikler, fikirler geliştirme ve pratiğe dökme noktasında donanımını artırır |
3 |
|
7 |
Toprakların muhafaza edilmeleri, her türlü amaç dışı kullanımlara ve kirlenmeye karşı korunmaları için değerlendirme yapacak her türlü teorik bilgiyi diğer alanlarla ilişkisini de kavrayarak kullanır |
5 |
|
8 |
Toprakları, toprakların bileşenlerini ya da toprakların içinde bulunduğu süreci analiz etme ve onların sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de içine alacak boyutlarda mevcut problemlere çözüm olabilecek bir araştırma planlar/uygular veya mevcut bilgilerle yargıda bulunur |
4 |
|
9 |
Bitkilerin, her türlü topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmeleri sağlamasında karşılaşılan sorunları bertaraf etmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde projeler hazırlayabilme ve uygulayabilme yetisine sahip olur ve eldeki bilgilerle durum tespiti yapabilir |
1 |
|
10 |
Tarımsal alanların bilimsel, ekonomik ve akılcı kullanımları kapsamında, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında yeni teknolojilerin, yöntemlerin ve ölçme sitemlerinin kullanılması ve geliştirilmesi noktasında projeler üretir |
4 |
|
11 |
Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde bağımsız proje hazırlayabilme veya ihtiyaç duyulması halinde takım çalışmalarında liderlik yapabilme yetisi taşır |
4 |
|
12 |
Uzmanlık alanıyla ilgili karşılaşabileceği ve önceden öngörülemeyen sorunları tanır ve çözüm için geliştireceği yeni stratejilerle sorumluluk alır |
4 |
|
13 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme yetkinliğine sahip olur |
5 |
|
14 |
Alanla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme yetisi taşır |
3 |
|
15 |
Alanındaki yenilikleri ve kendi çalışmalarını ilgili kişilere yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır |
1 |
|
16 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için harekete geçer |
5 |
|
17 |
İngilizce olarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir |
0 |
|
18 |
Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir |
5 |
|
19 |
Çalışma alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretir ve denetler |
5 |
|
20 |
Alanıyla ilgili aldığı bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalara da taşır |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|