Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Automatic Control

Dersin Kodu : MES404

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. İBRAHİM DENİZ AKÇALI

Dersin Öğrenme Kazanımları : Temel Sistem ve Kontrol Kavramlarını Bilmek; Kontrol Sistemlerini Sınıflandırabilmek; Sistem Bileşenlerinin Fiziksel ve Matematiksel Modellerini Açıklamak; Benzeşimi Göstermek; Bileşenlerin Bağlanma Biçimlerini Kavramak;
Laplace Dönüşümlerini Sistem Çıktılarının Bulunmasına Uygulamak; Blok Diyagram Cebrini Bilmek;Kontrol Elemanlarını Tanımak; Kontrol Çevrimini Açıklamak,Kontrol Sistemi Tasarımı Yapmak.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : AI 101 Atatürk İlk. Ve İnk. Tari

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bir Kontrol Sisteminin Oluşturulması; İnceleme ve Tasarımının Yapılmasıdır.

Dersin İçeriği : Temel sistem ve kontrol kavramları; Sistem bileşenlerinin fiziksel ve matematik modellerinin çıkarılması; Benzer sistemler; Bileşenlerin bağlanma biçimleri; Laplace dönüşümünün sistem çıktılarının bulunmasına uygulanması; Blok diyagram kavramları ve cebri; Kontrol elemanları; Otomatik kontrol çevrimi; Kontrol sistemlerinin tasarımı; Tasarım örnekleri.

Dersin Dili : İngilizce

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Otomatik Kontrol´e Giriş Ders Kitabının Giriş Bölümü s.1-5 Kavram açıklama.
2 Kontrol Sistemleri Ders Kitabının Birinci Bölümü s.6-12 Kuramsal Bilgilendirme.
3 Sistem Bileşenlerinin Modellenmesi Ders Kitabının İkinci Bölümü s.13-29 Modeller ve kuram.
4 Benzeşim Ders Kitabının İkinci Bölümü s.30-41 Örneklerle açıklamalar
5 Sistemin Kurulması Ders KitabınınİkinciBölümü s.42-61 Örneklerle tekniğin açıklanması
6 Laplace Dönüşümüne Giriş Ders KitabınınÜçüncüBölümü s62-81 Uygulamalı Açıklama.
7 Sistem Çıktılarına Uygulama Ders KitabınınÜçüncüBölümü s82-90 Problem Çözme.
8 Arasınav
9 Blok Diyagramları Ders Kitabının4.Bölümü s91-99 Kuramsal Bilgilendirme.
10 Uygulamalar Ders Kitabının4.Bölümü s100-111 Problem Çözme.
11 Kontrol Tiplerine Giriş Ders Kitabının5.Bölümü s112-120 Kuramsal Bilgilendirme.
12 Kontrol Elemanları Ders Kitabının5.Bölümü s121-135 Örneklerle açıklamalar
13 Otomatik Kontrol Çevrimi Ders Kitabının5.Bölümü s121-135 Kuramsal Bilgilendirme.
14 Otomatik Kontrol Çevrimi Uygulamaları Ders Kitabının5.Bölümü s136-162 Problem Çözme.
15 Kontrol Sistemi Tasarım Örnekleri Ders KitabınınEklerBölümüs163-211 Uygulamalı Açıklama.
16/17 Dönem Sonu Sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Otomatik Kontrol,İ.D.Akçalı, Karahan Kitabevi,2011;Automatic Control Engineering ,Raven, T.,McGraw-Hill Co,1987.;Experimental Methods in Mechanical Engineering,İ.D.Akçalı,ÇÜ MACTİMARUM Yayın No:5,1998
 Modern Control Engineering,Ogata, K.,Prentice-Hall,1990;Makine Mühendisliğinde Deneysel Yöntem,Akçalı,İ.D.,1998
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Makine mühendisliğinin temel kavram, kuram ve prensiplerine hâkim olma 5
2 Matematik, fen ve mühendislik temel bilgisi ile donanımlı olma 5
3 Makine mühendisliği temel alanlarında deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme 5
4 Çeşitli mühendislik teknikleri ve becerileri ile donanımlı olma 5
5 Teknik, ekonomik, çevresel, üretilebilirlik, sürdürülebilirlik sınırlamaları dâhilinde çeşitli mühendislik ihtiyaçlarını karşılamak üzere bir sistem, bileşen veya süreç tasarlayabilme 5
6 Bir işletmede karşılaşabileceği uygulamaları bağımsızca inceleyip öğrenebilme; gördüğü problemlerinin kritik değerlendirmesini yapabilme; problemleri formüle edebilme ve uygun tekniği seçerek çözüm getirebilme 5
7 Bir ürünün veya üretim yönteminin tanımlanması, tasarlanması, geliştirilmesi ve kullanıma alınmasına öncülük edebilme 5
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin farkında olma ve kendini devamlı yenileyebilme 5
9 İngilizceyi teknik veya teknik olmayan konularda yazılı ve sözlü etkin kullanabilme 4
10 Çok etkin bir biçimde bilgisayar kullanabilme; bilgisayar destekli çizim, tasarım, çözümleme ve sunum yapabilme 4
11 Takım çalışmasına yatkın olma, çevresiyle iyi iletişim kurabilme; çok yönlü ve disiplinler arası çalışan bir takımın üyesi olarak verimli çalışabilme 5
12 Teknik ve etik sorumluluklarının farkında, meraklı ve yenilikçi olma 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü: 90
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.6
Dersin AKTS Kredisi: 4