Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Hücre Biyofiziği I

Dersin Kodu : BFZ-540

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. İSMAİL GÜNAY

Dersin Öğrenme Kazanımları : Moleküler bağların önemini kavrar
Zardan madde geçiş mekanizmalarınıı bilir
dinlenim zar potansiyelinin oluşma mekanizmasını tartışır
iyon kanalı blokerlerinin bloklama mekanizmasını bilir
Hücreiçi kayıt yönteminin üstünlüklerini tartışır
Patch-klamp yöntemi ve kanal iletkenliği ilişkisini bilir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Hücredeki temel biyoelektrik ve biyomekanik olayların biofizik yöntemlerle analizini yapabilmek

Dersin İçeriği : Atomun yapısı, moleküller arası kuvvetler, difüzyon, ozmos, hücre zarının yapısı, hücre zarından madde taşınımı, dinlenim zar potansiyelinin oluşum mekanizması ve Nernst denklemi, GHK denklemi ve karalı durum, iyon kanalları, kanal blokerleri, mikroelektrot, voltaj-kenetleme ve yama-kenetleme yöntemleri

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik, laboratuvar


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Atomun yapısı ilgili konu okunur konu anlatımı, örnek çözümü, soru-cevap, tartışma
2 Moleküller arası kuvvetler ve bağlar İlgili konu okunur konu anlatımı, örnek çözümü, soru-cevap, tartışma
3 difüzyon, ozmos İlgili konu okunur konu anlatımı, örnek çözümü, soru-cevap, tartışma
4 Hücre zarının yapısı ve işlevi İlgili konu okunur konu anlatımı, örnek çözümü, soru-cevap, tartışma
5 Hücre zarından parçacık taşınımı İlgili konu okunur konu anlatımı, örnek çözümü, soru-cevap, tartışma
6 dinlenim zar potansiyelinin oluşum mekanizması ve Nernst denklemi İlgili konu okunur konu anlatımı, örnek çözümü, soru-cevap, tartışma
7 GHK denklemi ve karalı durum İlgili konu okunur konu anlatımı, örnek çözümü, soru-cevap, tartışma
8 iyon kanalları İlgili konu okunur konu anlatımı, örnek çözümü, soru-cevap, tartışma
9 Kanal blokerleri İlgili konu okunur konu anlatımı, örnek çözümü, soru-cevap, tartışma
10 mikroelektrot kayıt yöntemi İlgili konu okunur konu anlatımı, örnek çözümü, soru-cevap, tartışma
11 voltaj-klamp ve patch-klamp kayıt yöntemleri İlgili konu okunur konu anlatımı, örnek çözümü, soru-cevap, tartışma
12 Ödev2 kitap ve literatür taraması Yüz-yüze tartışma
13 İyon konsantrasyonu ve zar potansiyeli arasındaki ilişki kitap ve literatür taraması Yüz-yüze tartışma
14 Hodgkin-Huxley zar modeli kitap ve literatür taraması Yüz-yüze tartışma
15 Ödev3 kitap ve literatür taraması Yüz-yüze tartışma
16/17 Dönem sonu sınvı sözlü, yazılı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Hücresel Biyofizik-Thomas Fisher Weiss-1996 MIT
 Biyofizik Ders Notları- Biyofizik problemleri- Prof. Dr. Ferit Pehlivan, Biyofizik Kitabı
 Uyarılabilir zarların iyonik kanalları-Bertil Hille 1992
 Medikal Fizik Cilt 3 Sinaps, nöron. Beyin-A.C. Damask, C.E. Swenberg 1984 Academic Press-London
 Fizyoloji Ders kitabı Cilt 1 Uyarılabilir hücreler ve nörofizyoloji-H.D Patton, Albert F. Fuchs, Bertil Hille, Allen M. Scher, Robert Steiner 1989 WB Saunders Philadelphia
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 3 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Bağımsız deneysel çalışma yapabilmek 1
2 Alanı ile ilgili analitik düşünce mekanizmasına sahip olmak Güvenilir bilgiye ulaşabilmek Araştırma projesi oluşturabilme ve yazabilme Etik değerlere bağlı olarak çalışma ve araştırma 3
3 Araştırdığı teorik bilgileri sistematik bir şekilde dinleyici kitlesine aktarabilmek Edindiği bilgileri halka etkili şekilde aktarabilmek 3
4 Araştırma sonucu rapor haline getirebilmek 3
5 Araştırma bulgularını yorumlayabilmek 3
6 Mesleği ile ilgili olarak bilimsel düşünce sistematiğine sahip olmak 4
7 Laboratuvarda deneysel düzenek kurabilmek ve çalışabilmek 4
8 Bir deneysel araştırmayı planlayabilmek 2
9 Alanı ile ilgili temel bilgileri öğrenmek 5
10 Kendi başına bir proje önerisi hazırlayabilmek 2
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 15 45
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 139
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.56
Dersin AKTS Kredisi: 6