Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sindirim ve Boşaltım Sistemi Histolojisi

Dersin Kodu : HİS505

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz ve Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. ÖZGÜL TAP
Dr.Öğr. ÜyesiDr. HÜLYA ÖZGÜR

Dersin Öğrenme Kazanımları : Ağız, yanaklar, dudaklar, dil, dişler ve ana tükrük bezlerinin histolojik özelliklerini tanımlar.
Sindirim yollarının genel histolojik özelliklerini tanımlar
Özefagus, mide, ince ve kalın bağırsaklarda yapı-fonksiyon arasındaki ilişkiyi kavrar.
Sindirim sistemi ile ilişkili bezler olan, karaciğer, safra kesesi ve pankreasın ekzokrin kısmının histolojik özelliklerini bilir.
Üriner sistem kapsamında böbrekler ile boşaltım yollarının histolojik özellikleri tanımlar.
Böbrek ve boşaltım yollarda yapı-fonksiyon arasındaki ilişkiyi kavrar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : İnsanda sindirim ve üriner sistem kapsamındaki organların histolojik özelliklerinin öğrenilmesi.

Dersin İçeriği : Ağız, yanaklar, dudaklar, dil, dişler ve ana tükrük bezlerinin histolojik özellikleri, sindirim yollarının genel histolojik özellikleri, özefagus, mide, ince ve kalın bağırsaklarda yapı-fonksiyon arasındaki ilişki, sindirim sistemi ile ilişkili bezler olan, karaciğer, safra kesesi ve pankreasın ekzokrin kısmının histolojik özellikleri, üriner sistem kapsamında böbrekler ile boşaltım yollarının histolojik özellikleri ve böbrek ve boşaltım yollarda yapı-fonksiyon arasındaki ilişki

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Histoloji ve Embriyoloji Anabilim Dalı seminer salonu ve ışık mikroskobi laboratuvarı


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Sindirim sistemi hakkında genel bilgi verilerek, oral kavite,dil ve dişlerin histolojik özelliklerinin tanımlanması. Mikroskop çalışması ile anlatılanların pekiştirilmesi. Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma sunum ve mikroskop çalışması
2 Tükrük bezlerinin histolojik özellikleri anlatılarak, ana tükrük bezleri arasındaki farklılıkların vurgulanması ve tükrük yapısı ile fonksiyonları üzerinde durulması. Işık mikroskopunda parotis, dil altı ve kulak altı bezlerinin incelenmesi. Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma sunum ve mikroskop çalışması
3 Sindirim yollarının genel histolojik özelliklerinin anlatılması. Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma sunum
4 Özefagus ve midenin ayrıntılı histolojik özelliklerinin anlatılması. Mikroskopta özefagus ve midenin incelenmesi. Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma sunum ve mikroskop çalışması
5 İnce ve kalın bağırsakların segmentlerine göre histolojik özelliklerinin fonksiyon ile birlikte anlatılması. İnce ve kalın bağırsak segmentlerinin mikroskopta incelenmesi. Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma sunum ve mikroskop çalışması
6 Sindirim sistemi ile ilgili bez olan karaciğerin histolojik özelliklerinin anlatılması ve mikroskopta incelenmesi. Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma sunum ve mikroskop çalışması
7 Pankreas ve safra kesesinin histolojik özelliklerinin anlatılması ve mikroskopta incelenmesi. Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma sunum ve mikroskop çalışması
8 Ara sınav Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma Yazılı
9 Üriner sistem hakkında genel bilgi verilerek, böbreğin genel histolojik yapısının anlatılması. Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma sunum
10 Nefron ve nefron tiplerinin anlatılması. Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma sunum
11 Böbrekte filtrasyon bariyerinin anlatılması. Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma sunum
12 Böbrekte jukstaglomerular apparatusun anlatılması. Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma sunum
13 Böbrek tübüllerinin histolojik özelliklerinin anlatılması. Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma sunum
14 Böbrek histofizyolojisinin anlatılması. Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma sunum
15 Pelvis, üreter, mesane ve üretranın histolojik özelliklerinin anlatılarak, mikroskopta böbrek ve boşaltıcı yollara ait segmentlerin ayırt edilmesi amacı ile incelenmesi. Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma sunum ve mikroskop çalışması
16/17 Final Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Özel histoloji ders notları
 Ross MH, Pawlina W: Histology: A text and atlas. Wolters Kluwer, Lipincot Williams&Wilkins, 2011.
 Junqueira,LC and Carneiro J. Basic Histology.Tenth edition.Mc Graw Hill,2003.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Hücre ve dokuların temel histolojik özelliklerini söyleyebilir. 0
2 Hücrelerin yapı ve fonksiyon bağlantısını kurabilir. 0
3 Organ sistemlerinin histolojik özellikleri hakkında bilgi sahibidir. 5
4 Embriyo gelişimi, gelişim bozuklukları ve mekanizmaları hakkında bilgi sahibidir. 0
5 Işık ve elektron mikroskobik doku hazırlama ve inceleme yöntemlerini tanımlayabilir. 0
6 Hücre kültürü, histokimya ve immünohistokimya alanlarının genel prensipleri hakkında bilgi sahibidir. 0
7 Işık ve elektron mikroskobik incelemeler için gerekli olan solüsyonları ve dokuları hazırlayabilir. 0
8 Temel histokimyasal boyama yöntemlerini uygulayabilir. 0
9 Doku ve organ sistemlerini ışık mikroskobik düzeyde ayırt edebilir. 5
10 Alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür. 0
11 Yürütülen araştırma projeleri kapsamında verilen görevleri yapabilir. 0
12 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir. 0
13 Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. 0
14 Yüksek lisans düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel yaklaşımla değerlendirebilir. 0
15 Etkili iletişim kurabilir. 0
16 Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek düşüncelerini ve çözüm önerilerini sözlü ve görsel olarak aktarabilir. 0
17 Alanı ile ilgili araştırma çalışmalarının yapılması, değerlendirilmesi ve sonuçların paylaşılması sırasında etik ilkelerin önemini bilir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 5 70
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 118
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.72
Dersin AKTS Kredisi: 5