|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sindirim ve Boşaltım Sistemi Histolojisi |
|
Dersin Kodu |
: |
HİS505 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz ve Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ÖZGÜL TAP Dr.Öğr. ÜyesiDr. HÜLYA ÖZGÜR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Ağız, yanaklar, dudaklar, dil, dişler ve ana tükrük bezlerinin histolojik özelliklerini tanımlar. Sindirim yollarının genel histolojik özelliklerini tanımlar Özefagus, mide, ince ve kalın bağırsaklarda yapı-fonksiyon arasındaki ilişkiyi kavrar. Sindirim sistemi ile ilişkili bezler olan, karaciğer, safra kesesi ve pankreasın ekzokrin kısmının histolojik özelliklerini bilir. Üriner sistem kapsamında böbrekler ile boşaltım yollarının histolojik özellikleri tanımlar. Böbrek ve boşaltım yollarda yapı-fonksiyon arasındaki ilişkiyi kavrar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İnsanda sindirim ve üriner sistem kapsamındaki organların histolojik özelliklerinin öğrenilmesi. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Ağız, yanaklar, dudaklar, dil, dişler ve ana tükrük bezlerinin histolojik özellikleri, sindirim yollarının genel histolojik özellikleri, özefagus, mide, ince ve kalın bağırsaklarda yapı-fonksiyon arasındaki ilişki, sindirim sistemi ile ilişkili bezler olan, karaciğer, safra kesesi ve pankreasın ekzokrin kısmının histolojik özellikleri, üriner sistem kapsamında böbrekler ile boşaltım yollarının histolojik özellikleri ve böbrek ve boşaltım yollarda yapı-fonksiyon arasındaki ilişki
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Histoloji ve Embriyoloji Anabilim Dalı seminer salonu ve ışık mikroskobi laboratuvarı |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sindirim sistemi hakkında genel bilgi verilerek, oral kavite,dil ve dişlerin histolojik özelliklerinin tanımlanması. Mikroskop çalışması ile anlatılanların pekiştirilmesi. |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
sunum ve mikroskop çalışması |
|
2 |
Tükrük bezlerinin histolojik özellikleri anlatılarak, ana tükrük bezleri arasındaki farklılıkların vurgulanması ve tükrük yapısı ile fonksiyonları üzerinde durulması. Işık mikroskopunda parotis, dil altı ve kulak altı bezlerinin incelenmesi. |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
sunum ve mikroskop çalışması |
|
3 |
Sindirim yollarının genel histolojik özelliklerinin anlatılması. |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
sunum |
|
4 |
Özefagus ve midenin ayrıntılı histolojik özelliklerinin anlatılması. Mikroskopta özefagus ve midenin incelenmesi. |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
sunum ve mikroskop çalışması |
|
5 |
İnce ve kalın bağırsakların segmentlerine göre histolojik özelliklerinin fonksiyon ile birlikte anlatılması. İnce ve kalın bağırsak segmentlerinin mikroskopta incelenmesi. |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
sunum ve mikroskop çalışması |
|
6 |
Sindirim sistemi ile ilgili bez olan karaciğerin histolojik özelliklerinin anlatılması ve mikroskopta incelenmesi. |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
sunum ve mikroskop çalışması |
|
7 |
Pankreas ve safra kesesinin histolojik özelliklerinin anlatılması ve mikroskopta incelenmesi. |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
sunum ve mikroskop çalışması |
|
8 |
Ara sınav |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Yazılı |
|
9 |
Üriner sistem hakkında genel bilgi verilerek, böbreğin genel histolojik yapısının anlatılması. |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
sunum |
|
10 |
Nefron ve nefron tiplerinin anlatılması. |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
sunum |
|
11 |
Böbrekte filtrasyon bariyerinin anlatılması. |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
sunum |
|
12 |
Böbrekte jukstaglomerular apparatusun anlatılması. |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
sunum |
|
13 |
Böbrek tübüllerinin histolojik özelliklerinin anlatılması. |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
sunum |
|
14 |
Böbrek histofizyolojisinin anlatılması. |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
sunum |
|
15 |
Pelvis, üreter, mesane ve üretranın histolojik özelliklerinin anlatılarak, mikroskopta böbrek ve boşaltıcı yollara ait segmentlerin ayırt edilmesi amacı ile incelenmesi. |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
sunum ve mikroskop çalışması |
|
16/17 |
Final |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Özel histoloji ders notları
Ross MH, Pawlina W: Histology: A text and atlas. Wolters Kluwer, Lipincot Williams&Wilkins, 2011.
Junqueira,LC and Carneiro J. Basic Histology.Tenth edition.Mc Graw Hill,2003.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Hücre ve dokuların temel histolojik özelliklerini söyleyebilir. |
0 |
|
2 |
Hücrelerin yapı ve fonksiyon bağlantısını kurabilir. |
0 |
|
3 |
Organ sistemlerinin histolojik özellikleri hakkında bilgi sahibidir. |
5 |
|
4 |
Embriyo gelişimi, gelişim bozuklukları ve mekanizmaları hakkında bilgi sahibidir. |
0 |
|
5 |
Işık ve elektron mikroskobik doku hazırlama ve inceleme yöntemlerini tanımlayabilir. |
0 |
|
6 |
Hücre kültürü, histokimya ve immünohistokimya alanlarının genel prensipleri hakkında bilgi sahibidir. |
0 |
|
7 |
Işık ve elektron mikroskobik incelemeler için gerekli olan solüsyonları ve dokuları hazırlayabilir. |
0 |
|
8 |
Temel histokimyasal boyama yöntemlerini uygulayabilir. |
0 |
|
9 |
Doku ve organ sistemlerini ışık mikroskobik düzeyde ayırt edebilir. |
5 |
|
10 |
Alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür. |
0 |
|
11 |
Yürütülen araştırma projeleri kapsamında verilen görevleri yapabilir. |
0 |
|
12 |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir. |
0 |
|
13 |
Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. |
0 |
|
14 |
Yüksek lisans düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel yaklaşımla değerlendirebilir. |
0 |
|
15 |
Etkili iletişim kurabilir. |
0 |
|
16 |
Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek düşüncelerini ve çözüm önerilerini sözlü ve görsel olarak aktarabilir. |
0 |
|
17 |
Alanı ile ilgili araştırma çalışmalarının yapılması, değerlendirilmesi ve sonuçların paylaşılması sırasında etik ilkelerin önemini bilir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
5 |
70 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
2 |
2 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 118 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.72 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|