|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Ekolojik ve Sürdürülebilir Tasarımda Düşünce Sistematiği |
|
Dersin Kodu |
: |
MM-564 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. AHMET KOÇHAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Çevre duyarlı mimarlık, planlama, tasarım temel alanında, ekolojik ve sürdürülebilirlik kavramları ile ilgili genel bilgiler ve tanımlar ışığında, özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olunacaktır. 2. Örnek ekolojik ve sürdürülebilir tasarımların analizi yapılarak, belirlenen tasarımda çevre duyarlı genel tasarım ilkelerin ile mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerileri kazandırılacaktır. 3. Bina yapım-kullanım süreci için gerekli çevre duyarlı ilkeler araştırılarak, elde edilen bilgi, kavrayış ve problem çözme becerileri ile öğrenciye, alanıyla ilgili disiplinler arası bağlamlar içerisinde karar verici olma yetisi kazandırılacaktır. 4. Sosyal normlar ve ilişkiler üzerinde diyalektik düşünerek, sürdürülebilir tasarım, iklim-çevre koşullara göre farlılaşan ilkeler doğrultusunda, mimari tasarım anlayışında zorunlu hale gelen değişim için öncülük edebilme yeterliliği kazanacaktır. 5. Sürdürülebilir tasarımın yerel, bölgesel ve küresel boyutu ilgili araştırma yapma, yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olacaktır. 6. Ekolojik süreç modeli ve iklim ağırlıklı sürdürülebilir tasarım modeli araştırmaları kapsamında akademik veya uygulama ortamlarda çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunabilir, sorumluluk üstlenebilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Günümüz yaşam tarzı, oluşturulan yapay çevrelerin teknolojik, ekonomik, sosyal ve doğal çevrenin etkileşimlerinde tüm canlıları ve gelecek nesilleri etkileyen hem somut hem de soyut boyutları olan yaşamsal bir sorun haline dönüşmüştür. 21. yüzyıl bilgi toplumu olmanın gereği olarak, bütün disiplinleri ve alanları kapsayan, bütün dünya, herkes, her şey ve gelecek nesiller için; günümüzde ve gelecekte uygulanabilir, kalkınmanın sürekliliğini amaçlayan yaklaşımlar ve modeller geliştirilmektedir. Çevre duyarlı ve sürdürülebilir tasarımlar bir stilden daha fazla anlamları ifade etmekte olup, tasarlanan bir yapay çevreyi ekolojik veya sürdürülebilir yapan doğal çevreyle kurulan anlamsal bağ ve doğru etkileşimlerdir. Bu doğrultuda derste, ‘mimari çevrenin, yapay ekolojik bir sistem’ gibi ele alınıp, mimari yapay çevrenin tasarlanması, uygulanması ve kullanılması aşamasında uyulması gereken enerji duyarlı çözüm önerileri araştırılırken, tasarımcı, karar verici, uygulamacı, ve kullanıcı için ihtiyaç duyulan bilgi birikiminin sağlanması amaçlanmaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Ekolojik ve sürdürülebilir tasarımlar ile topluma sunulan mimari ekolojik yapay çevrede mimari nesneye varoluşsal bütünlüğünü veren, örgütsel, yapısal ve olgusal kurgunun, hangi özelliklerden ve amaçlardan dolayı, ne gibi anlamlara yol açtığı kullanıcıya aktarılmalıdır. Bu amaçla her çevre duyarlı mimari yenilik; bütün nesnel değerleri, soyut ve somut gerçeklikleriyle sağlam bir temele oturtulmalıdır.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik
|
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Ders İçeriği ve Ders Akışı ile ilgili Genel Bilgi / Kaynaklar |
|
Düz Anlatım |
|
2 |
Küresel Isınma, Çevre Kirliliği, Ekoloji ve İnsan |
Literatür Tarama, Örnek Konu İncelemesi, Eleştirisel Yaklaşımlar |
Projeksiyonla PPS Sunum |
|
3 |
Sanayileşme / Nüfus Artışı / Kentleşme ve Ekoloji |
Literatür Tarama, Örnek Konu İncelemesi, Eleştirisel Yaklaşımlar |
Projeksiyonla PPS Sunum |
|
4 |
İnsan / Çevre / Sanayileşme Etkileşimi |
Literatür Tarama, Örnek Konu İncelemesi, Eleştirisel Yaklaşımlar |
Projeksiyonla PPS Sunum |
|
5 |
Sürdürülebilir Turizm, Kültür ve Doğal Yaşam |
Literatür Tarama, Örnek Konu İncelemesi, Eleştirisel Yaklaşımlar |
Projeksiyonla PPS Sunum |
|
6 |
Enerji Gereksinimi ve Yenilenebilir Enerjiler |
Literatür Tarama, Örnek Konu İncelemesi, Eleştirisel Yaklaşımlar |
Projeksiyonla PPS Sunum |
|
7 |
Ekoloji ve Sürdürülebilirlik Tanımları |
Literatür Tarama, Örnek Konu İncelemesi, Eleştirisel Yaklaşımlar |
Projeksiyonla PPS Sunum |
|
8 |
Mimari Ekosistem ve Küresel Ekosistem |
Literatür Tarama, Örnek Konu İncelemesi, Eleştirisel Yaklaşımlar |
Projeksiyonla PPS Sunum |
|
9 |
Bina Tasarımında Ekoloji Kuramı – Ekolojik Mimari
Arasınav |
Literatür Tarama, Örnek Konu İncelemesi, Eleştirisel Yaklaşımlar |
Projeksiyonla PPS Sunum
Yazılı Sınav |
|
10 |
Mimaride Yeniden İşlevlendirme Tasarımları |
Literatür Tarama, Örnek Konu İncelemesi, Eleştirisel Yaklaşımlar |
Projeksiyonla PPS Sunum |
|
11 |
Mimaride Ekolojik İlkelere Uygun Tasarım |
Literatür Tarama, Örnek Konu İncelemesi, Eleştirisel Yaklaşımlar |
Projeksiyonla PPS Sunum |
|
12 |
Mimaride Akıllı Bina Tasarımı |
Literatür Tarama, Örnek Konu İncelemesi, Eleştirisel Yaklaşımlar |
Projeksiyonla PPS Sunum |
|
13 |
Ekolojik ve Sürdürlebilir Konut Tasarımı |
Literatür Tarama, Örnek Konu İncelemesi, Eleştirisel Yaklaşımlar |
Projeksiyonla PPS Sunum |
|
14 |
Ekolojik ve Sürdürülebilir Tasarım Düşünce Sistematiği ve İlkeleri |
Literatür Tarama, Örnek Konu İncelemesi, Eleştirisel Yaklaşımlar |
Projeksiyonla PPS Sunum |
|
15 |
Öğrenci Ödev Sunumları |
En az 10 Tane Mimari Örnek Proje Tanıtım Sunumu |
Projeksiyonla PPS Sunum |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Mimari Örnek Araştırma, Analiz ve Sentez Raporu Sunumu |
Ödev Teslimi |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Almusaed, Amjad., Biophilic and Bioclimatic Architecture, Springer, Archcrea Institute, Denmark, 2010.
Clark, Woodrow W., Sustainable Communities Design Handbook Green Engineering, Architecture, and Technology, Butterworth-Heinemann is an imprint of Elsevier, USA, 2010
Mimke, Gernot., Building with Earth Design and Technology of a Sustainable Architecture, Birkhauser-Publishers for Architecture, Basel Berlin Boston, 2008
Bauer, Michael, Prof.Dr., Green Building – Guidebook for Sustainable Architecture, Drees&Sommer Advanced Building T.G., Stuttgart Germany, 2007
Menzel, Lara., Ecological Architecture, Verlagshaus Braun, Berlin, 2009
Wines, James., Green Architecture, Taschen, 2000.
Schröpfer, Thomas., Ecological Urban Architecture: Qualitative Approaches to Sustainability, Birkhäuser Architecture, 2012.
Kochan, Ahmet., İklimsel Bölgelere Göre Ekolojik ve Sürdürülebilir Toplu Konut Tasarımında Düşünce Sistemetiği, Doktora Tezi, KTÜ, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon, Mayıs 2003.
Williams, Daniel E., Sustainable Design: Ecology, Architecture, and Planning, Forewords by David W. Orrand Donald Watson, FAIA, John Wiley&Sons, Inc, 2007
Turrent, David., Sustainable architecture, RIBA Publishing, 2007
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretir: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyan, kapsamlı bir proje üretir. |
0 |
|
2 |
Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
5 |
|
3 |
Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerileri kazanır. |
5 |
|
4 |
İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olur. |
4 |
|
5 |
Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütür, akademik diyaloğu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür. |
0 |
|
6 |
Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir. |
2 |
|
7 |
Mimarlık/planlama/tasarım alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştiren farkındalığa sahiptir. |
3 |
|
8 |
Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanı ile ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygular. |
5 |
|
9 |
Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranır ve sorumluluk alır, bir proje tanımlar ve yönetir. |
0 |
|
10 |
Karmaşık, öngörülemeyen ve yeni stratejik yaklaşımları gerektiren çalışma veya öğrenim bağlamlarını yönetir ve dönüştürür. |
2 |
|
11 |
Alanında akademik ortamlarda veya uygulama ortamlarda çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunur ve/veya stratejik başarımını gözden geçirmek amacıyla sorumluluk üstlenir. |
4 |
|
12 |
Öğrenimini büyük ölçüde kendi başına yönlendirmeye ya da bağımsız olarak sürdürmeye olanak veren öğrenme becerilerine sahiptir. |
0 |
|
13 |
Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşır. |
3 |
|
14 |
Sosyal normlar ve ilişkiler üzerinde diyalektik düşündüğünü gösterir, değişim için öncülük eder. |
5 |
|
15 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
0 |
|
16 |
Dili, sembolleri, metinleri etkileşimli olarak kullanır. |
0 |
|
17 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır. |
0 |
|
18 |
Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür; ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunar ve yayın yapar. |
3 |
|
19 |
Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak için gerekli yetkinliklere sahiptir. |
0 |
|
20 |
Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirir ve karmaşık durumları ele alır, eksik ya da sınırlı enformasyonla karar üretir. |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
5 |
25 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
8 |
8 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 155 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.2 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|