Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Antik Yapı Konstrüksiyonları

Dersin Kodu : MM-551

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. ERKİN ERTEN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Antik yapıları, yapım tekniklerini ve malzemeleri tanır,
Edindiği yapım ve malzeme bilgisini rölöve-restorasyon-rekonstrüksiyon-renovasyon v.b. konularda kullanır
Antik binaları yapım tekniği ve malzeme açısından analiz eder.
Tarihi yapılarda ortaya çıkan hasarların nedenlerini ortaya koyar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : MM-539 Binalarda Nemlenme Şekilleri

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : En ilk dönemlerden yakın dönemlere kadar yapım tekniklerini, kullanılan malzemeleri, bu malzemelerin elde edilme ve işlenme tekniklerini göstermektir. Bu bağlamda antik dönemdeki binalar,surlar, köprüler, su kemerleri, yollar ve alt yapı sistemleri ile ilgili yapım teknikler ve kullanılan malzemeleri tanıtmak.

Dersin İçeriği : Antik yapılara genel bakış, kullanılan malzemeler, elde edilişleri. Taş duvarlar, türleri, taş işleme, örme teknikleri, Sivil ve toplumsal yapılarda duvar ve temelde taş kullanımı. Köprülerde taş kullanımı, temel yapım teknikleri. Pişmiş toprak malzeme ile duvar yapım teknikleri. Kemer yapım teknikleri, tarihsel gelişim. Binalarda taş ve pişmiş toprak malzeme ile kemer yapımı. Köprülerde ve su yapılarında taş kemer yapımı. Taş, pişmiş toprak ve diğer malzeme ile kubbe yapım teknikleri. Antik yapılarda ahşap kullanımı. Antik yapılarda kullanılan harç ve sıvalar. Antik dönemde bina uygulama ve inşası için geliştirilen düzenekler, kaldırma-taşıma araçları, makinalar.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Antik yapılara genel bakış, antik yapı türleri Konu ile ilgili kitapların incelenmesi Düz anlatım ve tartışma
2 Antik dönemde kullanılan yapı malzemesi, elde ediliş biçimleri Konu ile ilgili kitapların incelenmesi Düz anlatım ve tartışma
3 Taş duvarlar, taş işleme teknikleri, örme teknikleri, tarihsel gelişim, türleri Konu ile ilgili kitapların incelenmesi Düz anlatım ve tartışma
4 Sivil yapılarda taş duvar kullanımı Konu ile ilgili kitapların incelenmesi Düz anlatım ve tartışma
5 Toplumsal yapı duvarlarında ve temellerinde taş kullanımı Konu ile ilgili kitapların incelenmesi Düz anlatım ve tartışma
6 Köprülerde taş kullanımı, temel yapım teknikleri Konu ile ilgili kitapların incelenmesi Düz anlatım ve tartışma
7 Pişmiş toprak malzeme ile duvar yapılm teknikleri Konu ile ilgili kitapların incelenmesi Düz anlatım ve tartışma
8 Kemer yapım tekniği, tarihsel gelişim Konu ile ilgili kitapların incelenmesi Düz anlatım ve tartışma
9 Binalarda taş ve pişmiş toprak kemer yapımı Konu ile ilgili kitapların incelenmesi Düz anlatım ve tartışma
10 Arasınav Konu ile ilgili kitapların ve ders notlarının incelenmesi Yazılı sınav
11 Köprülerde ve su yapılarında taş kemer yapım teknikleri Konu ile ilgili kitapların incelenmesi Düz anlatım ve tartışma
12 Taş, pişmiş toprak ve diğer malzemelerle kubbe yapım teknikleri Konu ile ilgili kitapların incelenmesi Düz anlatım ve tartışma
13 Antik yapılarda ahşap kullanımı Konu ile ilgili kitapların incelenmesi Düz anlatım ve tartışma
14 Antik dönem yapılarında kullanılan harçlar, sıvalar, tarihsel gelişim Konu ile ilgili kitapların incelenmesi Düz anlatım ve tartışma
15 Antik dönemde bina uygulamaları ve inşaası için geliştirilen aletler, düzenekler, kaldırma-taşıma araçları, makineler Konu ile ilgili kitapların incelenmesi Düz anlatım ve tartışma
16/17 Final sınavı Konu ile ilgili kitapların ve ders notlarının incelenmesi Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  NEUMANN R., Architektur Kleinasiens, vor Ihren Anfaengen bis zum Ende der Hetitischen Zeit, 2., erweiterte Auflage, Deutsches Archaeologisches Institut, Verlag Enst Wasmuth, Tübingen, 1971
 RAMSAY W.M., The Historical Geography of Asia Minor, Adolf M. Hakkert - Publsher, Amsterdam,1962
 GINOUVES R., Dictionnaire Méthodique De L´Architecture Grecque Et Romaine, Tome I., Tome II., Ecole Française D´Athens, Ecole Française De Rome, Roma, 1985
 KURRER, K-E., Zur Entwicklungsgeschichte Der Gewölbetheorien von Leonardo da Vinci ins 20. Jahrhundert, Architectura, Zeitschrift für Geschichte der Baukunst - Jurnal of the History of Architecture, Deutscher Kunstverlag München, Berlin, 1977
 FRENCH D., Roman Roads and Milstones of Asia Minor, Fase 1: The Pilgrim´s Road - Roma Çağında Küçük Asya´daki Yollar ve Mil Taşları, British Institute of Archaeology at Ankara, Monograf No: 3., Bar International Series 105, 1981
 FRENCH D., Roman Roads and Milestones of Asia Minör, Fase 2. An Interim Catoloque of Milestones Part 1., Küçük Asya´daki Roma Yolalrı ve Miltaşları, Fasikül 2: Miltaşı Ara Kataloğu, 1. Bölüm, British Institute of Archaeology at Ankara, Monograf Nı:9. Bar International Series 392, 1988
 ADAM J-P., La Construction Romaine - Materiaux et Techniques, Grand Manuels Picard, Paris
 O´ CONNOR C., Roman Bridges, Cambridge University Press
 KEIL J., WILHELM A., Monumenta Asiae Minors Antiqua Vol. III., Denkmaeler Aus Dem Rauhen Kilikien, The Manchester University Press, 1993
 STARK F., Alexander´s Path From Caria To Cilicia, John Murray-Albemarle Street , London, 1958
 MÜLLER W., Griechischen Bauwesen In Der Antike, Verlag C.H. Beck, München, 1988
 GAZZOLA P., Ponti Romani - Volume II., Leo S. Olschki. Editore, Firenze, MCMLXIII - 1963
 GABRIEL A., Voyages Archéologiques Dans la Turquie Oriantale, I Texte, Institut Français D´archéologie de Stamboul, Paris E. De Boccard, 1940
 GALLIAZZO V., I Ponti Romani I., Copyright Edizioni Canova, 1994
 GALLIAZZO V., I Ponti Romani II., Catalogo Generale, Copyright Edizioni Canova, 1994
 CASADO C. F., Historia del Puente en Espana - Puentes Romanos, Canales y Puetros, 1980
 GROTHE H., Auf Türkischer Erde, Algemeiner Verein für Deutsche Literatür, Berlin, 1903
 SINOS S., Alte Steinbrücken auf Zypern, Architectura, Zeitschrift für Geschichte der Baukunst - Jurnal of the History of Architecture, Deutscher Kunstverlag, München, Berlin, 1982
 HUMANN K., PUCHSTIN O., Reisen in Kleinasien und Nordsyrien, Verlag von Dietrich Reimer, Berlin, 1890
 LANCKORONSKI K. G., Staedte Pamphyliens und Pisidiens, I. Band Pamphylien, F.Tempsky Prag, Wien, G.Freytag, Leipzig , 1890
 LANCKONORSKY K. G., Staedte Pamphyliens und Pisidiens, II. Band Pisidien, F. Tempsky Prag, Wien, G. Freytag Lepzig, 1892
 EGLE V. J., Praktische Baustil - und Bauformenlehre, 1. Band, Verlag von Konrad Witte, Stuttgart
 ORLANDOS A., Les Matériaux de Construction - Et La Technique Architecturale Des Anciens Grecs, Editions E. De Boccard, Paris, I. Bölüm 1966, II. Bölüm 1968
 CHOUQUER G., FAVORY F., Arheologie Aujourd´hui Les Arpenteurs Romans - Théorie et Pratique, éditions arrance, Paris, 1992
 OBDERBECKE A., WITTENBECHER H., Der Steinmetz, Reprint-Verlag, Leipzig, 1912
 CHOISY A., L´art De Batır Chez Les Romains, Librairie Générale De L´Architecture Et Des Travaux Publics Ducher Et C´e, Editeurs, Rue Des Ecoles 51 1976
 HODGE A. T., The Woodwork Of Greek Roofs, Cambridge At The University Press, 1960
 SCHINKEL K. F., Architektoınische Lehrbuch, Deutscher Kunstverlag, München-Berlin, 1979
 BAŞGELEN H., Çağlar Boyunca Anadolu´da Duvar, Nezih Başgelen- Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul, 1993
 OBDERBECKE A., Der Mauer, Verlag von Bernh. Friedr. Voigt. Leipzig, 1910
 MUTAFIAN C., La Cilicie Au Carrefour Des Empires, Tome I., Société D´edition "Les Belles Lettres", Paris, 1988
 MUTAFIAN C., La Cilicie Au Carrefour Des Empires, Tome I., Société D´edition "Les Belles Lettres", Paris, 1988
 HESS F., Konstruktion und Form im Bauen, Julius Hoffmann Verlag, Stuttgart, 1942
Diğer Kaynaklar  BRIGLEB J., Die Vorromischen Steinbrücken Des Alterturms, Techikgeschichte In Einzeldarstellungen, NR. 14., Verein Deutcsher Ingenieur VDI-Verlag GMBH Düsseldorf, 1971
 Architettura di Andrea Palladio Vicentino M.DCC.XLIII
 VITRIVIUS çizimleri


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretir: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyan, kapsamlı bir proje üretir. 2
2 Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. 1
3 Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerileri kazanır. 4
4 İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olur. 3
5 Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütür, akademik diyaloğu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür. 5
6 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir. 5
7 Mimarlık/planlama/tasarım alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştiren farkındalığa sahiptir. 1
8 Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanı ile ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygular. 3
9 Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranır ve sorumluluk alır, bir proje tanımlar ve yönetir. 1
10 Karmaşık, öngörülemeyen ve yeni stratejik yaklaşımları gerektiren çalışma veya öğrenim bağlamlarını yönetir ve dönüştürür. 1
11 Alanında akademik ortamlarda veya uygulama ortamlarda çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunur ve/veya stratejik başarımını gözden geçirmek amacıyla sorumluluk üstlenir. 1
12 Öğrenimini büyük ölçüde kendi başına yönlendirmeye ya da bağımsız olarak sürdürmeye olanak veren öğrenme becerilerine sahiptir. 1
13 Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşır. 2
14 Sosyal normlar ve ilişkiler üzerinde diyalektik düşündüğünü gösterir, değişim için öncülük eder. 0
15 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. 1
16 Dili, sembolleri, metinleri etkileşimli olarak kullanır. 2
17 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır. 2
18 Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür; ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunar ve yayın yapar. 1
19 Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak için gerekli yetkinliklere sahiptir. 2
20 Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirir ve karmaşık durumları ele alır, eksik ya da sınırlı enformasyonla karar üretir. 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 12 24
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 5 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 156
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.24
Dersin AKTS Kredisi: 6