|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Bina Programlama |
|
Dersin Kodu |
: |
MM-540 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUSTAFA YEĞİN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. Mimarlık/planlama/tasarım alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştiren farkındalığa sahiptir. Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir Alışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranır ve sorumluluk alır, bir proje tanımlar ve yönetir. Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır Mimari Programlamayı tasarım odaklı değerlendirebilme Mimarlık/planlama/tasarım alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştiren farkındalığa sahiptir. Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir alışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranır ve sorumluluk alır, bir proje tanımlar ve yönetir. Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır Mimari Programlamayı tasarım odaklı değerlendirebilme Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Mimari programların oluşturulmasında kullanıcı ihtiyaç ve eylemlerinin belirlenmesi, mekansal boyut ve koşulların saptanması, ihtiyaçların mekan kategorisine dönüştürülmesi, mekanlar arası ilişkilerin belirlenmesi, konu alanlarında gerekli olan kavramsal kuramsal ve uygulamaya dönük bilgilerin verilmesine, becerilerin kazandırılmasına çalışılacaktır. Tasarım alanıyla ilgili veya ona destek veren araştırma ve kavramsal düşünme becerisi kazandırmak, mimari programlama ve karar alma sürecinin kavram, kuram ve uygulamaları hakkında bilgi sahibi olmak, bir mimari proje için gerekli olan mimari program hazırlayacak ve tasarım süreci planlayabilecek bilgi ve deneyimlerin kazandırılmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Mimarlıkta planlama-programlama-tasarlama süreci,tasarım-araştırma ilişkisi ve metodları,tasarımcılar için araştırma metodları,tasarım konusu bazlı programlama ve planlama ilişkisi,mimari programlamayı tasarım odaklı değerlendirebilme,organizasyon sistemleri, eylem sistemleri ve süreçler,kapasite ve büyüklük etüdleri,kullanıcı istek ve gereksinmelerinin analizi,ara değerlendirme,bina programlarının strüktürü ve programlama süreci,programlamada alan ihtiyacı ve hesaplanması yolları,değişimlarin programlanması büyüme için programlama,farklı aşamalar için programlama,örnek programlama projeleri ve programlama teknikleri,genel değerlendirme/tartışma yer almaktadır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Mimarlıkta planlama-programlama-tasarlama süreci |
Kaynak okuma |
ders |
|
2 |
Tasarım-araştırma ilişkisi ve metodları |
Kaynak okuma |
ders |
|
3 |
Tasarımcılar için araştırma metodları |
Kaynak okuma |
ders |
|
4 |
Tasarım konusu bazlı programlama ve planlama ilişkisi |
Kaynak okuma |
ders |
|
5 |
Mimari Programlamayı tasarım odaklı değerlendirebilme |
Kaynak okuma |
ders |
|
6 |
Organizasyon sistemleri, eylem sistemleri ve süreçler |
Kaynak okuma |
ders |
|
7 |
Kapasite ve büyüklük etüdleri |
Kaynak okuma |
ders |
|
8 |
Kullanıcı istek ve gereksinmelerinin analizi |
Kaynak okuma |
ders |
|
9 |
Ara değerlendirme |
|
ara sınav |
|
10 |
Bina programlarının strüktürü ve programlama süreci |
Kaynak okuma |
ders |
|
11 |
Programlamada alan ihtiyacı ve hesaplanması yolları |
Kaynak okuma |
ders |
|
12 |
Değişimlarin programlanması büyüme için programlama |
Kaynak okuma |
ders |
|
13 |
Farklı aşamalar için programlama |
Kaynak okuma |
ders |
|
14 |
Örnek programlama projeleri ve programlama teknikleri |
Kaynak okuma |
Atölye Çalışması |
|
15 |
Genel değerlendirme/tartışma |
|
Atölye Çalışması /sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Cherry, E. (1999). Programming for design, from theory to practice. John Wiley & Sons Inc..
Jormacka, K. (2008). Basics Design Methods. Birkhauser Verlag.
Duerk, D. P. (1994). Architectural programming, information management for design. John Wiley & Sons, New York .
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretir: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyan, kapsamlı bir proje üretir. |
3 |
|
2 |
Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
4 |
|
3 |
Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerileri kazanır. |
2 |
|
4 |
İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olur. |
0 |
|
5 |
Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütür, akademik diyaloğu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür. |
4 |
|
6 |
Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir. |
4 |
|
7 |
Mimarlık/planlama/tasarım alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştiren farkındalığa sahiptir. |
5 |
|
8 |
Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanı ile ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygular. |
3 |
|
9 |
Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranır ve sorumluluk alır, bir proje tanımlar ve yönetir. |
4 |
|
10 |
Karmaşık, öngörülemeyen ve yeni stratejik yaklaşımları gerektiren çalışma veya öğrenim bağlamlarını yönetir ve dönüştürür. |
4 |
|
11 |
Alanında akademik ortamlarda veya uygulama ortamlarda çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunur ve/veya stratejik başarımını gözden geçirmek amacıyla sorumluluk üstlenir. |
3 |
|
12 |
Öğrenimini büyük ölçüde kendi başına yönlendirmeye ya da bağımsız olarak sürdürmeye olanak veren öğrenme becerilerine sahiptir. |
4 |
|
13 |
Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşır. |
4 |
|
14 |
Sosyal normlar ve ilişkiler üzerinde diyalektik düşündüğünü gösterir, değişim için öncülük eder. |
4 |
|
15 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
4 |
|
16 |
Dili, sembolleri, metinleri etkileşimli olarak kullanır. |
3 |
|
17 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır. |
5 |
|
18 |
Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür; ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunar ve yayın yapar. |
3 |
|
19 |
Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak için gerekli yetkinliklere sahiptir. |
4 |
|
20 |
Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirir ve karmaşık durumları ele alır, eksik ya da sınırlı enformasyonla karar üretir. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
18 |
36 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
8 |
8 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
12 |
12 |
|
Toplam İş Yükü: | 140 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|