|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tasavvufta İnsan Problemi |
|
Dersin Kodu |
: |
TİB 744 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. HAYRİ KAPLAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
İslam Felsefesi, Kelamı ve Tasavvufunda evrenin ve insanın yaratılışına dair görüşleri kavrama Âdem’in/İnsanın ve İblis´in varlıksal konum ve niteliklerini kavrama Ruh beden dualizmini kavrama. Ruh, nefs, kalp, beden ilişkilerine dair teorileri kavrama Tezkiye ve olgunlaşma metotlarını kavrama
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Tasavvufi düşüncede insan, varlığı, nitelikleri, evren ve Tanrı bağlamında konumu, dini ve felsefi literatür eşliğinde insan konusundaki teorileri kavrama |
|
Dersin İçeriği |
: |
İslam düşüncesinde Evren ve yaratılışı. Âdem’in yaratılışı ve misak olayı. Ruh ve beden yaratılışı. Kalp ve nefs kavramları. Kâmil insan, halife kavramı. Nefs tezkiyesi, mücâhede. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Yüksek lisans dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
İslam düşüncesinde Evren ve yaratılışı |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
2 |
Âdem’in yaratılışı ve misak olayı |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
3 |
Ruh ve beden yaratılışı |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
4 |
Kalp ve nefs kavramları |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
5 |
Kâmil insan, halife kavramı |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
6 |
Nefs tezkiyesi, mücâhede |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
7 |
İnsan ve dünya |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
8 |
Ara sınav |
konu tekrarı |
Ara sınav |
|
9 |
Mebde ve mead, nüzul ve uruc |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
10 |
Vahiy, ilham, feraset |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
11 |
Keşf ve rüya |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
12 |
Varid ve vesvese |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
13 |
Berzah ve hayal |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
14 |
Ölüm ve sonrasına ilişkin sufi düşüncesi |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
15 |
Genel Değerlendirme |
konu tekrarı |
Düz Anlatım |
|
16/17 |
Final |
|
Final |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Azizüddin Nesefi, Tasavvufta İnsan Meselesi, İstanbul 1990
Naci Hüseyin Cevdet, Ma’rifetü’s-Sufiyye, Beyrut 1992
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Abdullah b. Mübarek (ö. 181/797), Kitâbü’z-Zühd ve’r-rekaik. Muhâsibî (ö. 243/857), er-Riaye li-hukukillah. Serrâc (ö. 378/988), el-Lüma’. Kelabazi (ö. 380/990), et-Taarruf li-mezhebi ehli´t-tasavvuf. Ebû Tâlib el-Mekk (ö. 386/996), Kutü´l-kulub. Sülemi, (ö. 412/1021), Tabakatü’s-sufiyye. Ebû Nuaym İsfahânî (ö. 430/1038), Hilyetü’l-evliyâ. Kuşeyrî (ö. 465/1072), er-Risâletü´l-Kuşeyriyye. Hücviri (ö. 465/1072), Keşfü’l-mahcûb. Herevî (ö. 481/1089), Kitâbü menâzili’s-sâirîn. Gazzâlî (ö. 505/1111), İhyâu ulûmi’d-dîn. Ruzbihan Baklî (ö. 606/1209), Meşrebü’l-ervâh. Sühreverdî, (ö. 632/1234), Avârifü’l-maarif. İbnü’l-Arabi (ö. 638/1240), el-Fütuhatü´l-Mekkiyye. İsmail Hakkı Bursevi (ö. 1137/1725), Rûhu’l-beyân. Gümüşhanevi (ö. 1311/1893), Câmiü’l-usul. Hakîm, Suâd, el-Mu’cemü’s-sufi.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. |
3 |
|
2 |
İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır |
2 |
|
3 |
Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır |
2 |
|
4 |
Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur |
2 |
|
5 |
Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır |
4 |
|
6 |
Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur |
4 |
|
7 |
İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir |
4 |
|
8 |
İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir |
2 |
|
9 |
Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur |
5 |
|
10 |
Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir |
2 |
|
11 |
Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar |
5 |
|
12 |
Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
5 |
|
13 |
Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
6 |
84 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
4 |
4 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 144 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|