Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Hadis Literatürü II

Dersin Kodu : TİB 734

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. MUHAMMET YILMAZ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Hadis literatürünün gelişim süreçlerini değerlendirir.
Bu dönemde orataya konan literatürü mukayese eder, benzer ve farklılıklarını gösterir
Farklı sistemlerde oluşturulmuş hadis kaynaklarını tahlil eder
Tasnif dönemine dayalı olarak ortaya konan hadis edebiyatını listeler

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Hadis edebiyatının gelişim süreçlerini tanımlama. Tasnif dönemine dayalı olarak ortaya konan hadis edebiyatını listeleme. Söz konusu literatürü karşılaştırarak benzerlik ve farklılıkları gösterme.

Dersin İçeriği : Tasnif Devri eserlerine Dayalı Hadis Edebiyatının Temel Özellikleri; Derleme Niteliğindeki Hadis Eserler. Halk Dilinde Hadis Diye Dolaşan Sözlerle İlgili Edebiyat

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Temel İslam Bilimleri bölümü dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Tasnif Devri eserlerine Dayalı Hadis Edebiyatının Temel Özellikleri Belirtilen kaynakların okunması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama
2 İstidrak ve İstihrac Edebiyatı Belirtilen kaynakların okunması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama
3 Derleme Niteliğindeki Hadis Eserleri Belirtilen kaynakların okunması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama
4 Zevaid Kitapları Belirtilen kaynakların okunması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama
5 Belirli Konulara ait Edebiyat Belirtilen kaynakların okunması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama
6 Kırk Hadis Edebiyatı Belirtilen kaynakların okunması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama
7 Alfabetik Hadis Edebiyatı Belirtilen kaynakların okunması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama
8 Vize Konu tekrarı Yazılı
9 Halk Dilinde Hadis Diye Dolaşan Sözlerle İlgili Edebiyat Belirtilen kaynakların okunması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama
10 Hadis Diye Uydurulmuş Sözlerle İlgili Edebiyat Belirtilen kaynakların okunması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama
11 Şerh Edebiyatı ve Meşhur Şerhler Belirtilen kaynakların okunması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama
12 Hadis Lügatleri Belirtilen kaynakların okunması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama
13 Hadis Usûlü İle İlgili Edebiyat Belirtilen kaynakların okunması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama
14 Hadis Ricali İle ilgili edebiyat Belirtilen kaynakların okunması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama
15 Hadis Ricali İle ilgili edebiyat Belirtilen kaynakların okunması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama
16/17 Final Konu tekrarı Yazılı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Uğur, Mücteba, Hadis İlimleri Edebiyatı
 Çakan, İsmail L., Hadis Edebiyatı, İstanbul 1989
 Sıddîkî, M. Zübeyr, Hadis Edebiyatı Tarihi, İstanbul 1966
 Kettânî, er-Risâletü´l-müstatrafe, İstanbul 1986
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 3
2 İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 2
3 Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 2
4 Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 3
5 Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 4
6 Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 4
7 İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 3
8 İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 2
9 Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur 2
10 Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir 5
11 Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 3
12 Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır 3
13 Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 10 20
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü: 143
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.72
Dersin AKTS Kredisi: 6