Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Oyunculuk III

Dersin Kodu : TİM 331

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Tüm Yıl (32 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 12

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. MUZAFFER HAMİT KIRIKKALP
Öğr.Gör. İSMAİL DİKİLİTAŞ
Doç. CİHANGİRNEVRUZOV

Dersin Öğrenme Kazanımları : Dramaturgi malzemeyi (oyun metni) üç çember (tümden gelim yöntemiyle analiz) prensibi esasında, geniş kapsamlı analizini yapar ve uygular.
Bir karakter yaratmanın temel ilkelerini kavrar ve uygular.
Oynayacağı rolü, eserin ve karakterinin içinde bulunduğu önerilmiş koşulları, başkalaşma tekniklerinin temel ilkelerini algılar ve uygular.
Oynayacağı eserin önerilmiş koşulları içerisinde, karakterinin "eylem", "etki - değerlendirme - tepki" yönelişlerini algılar ve uygular.
Öğrencinin oynayacağı rolünün önerilmiş koşullarına sadık kalarak, “kimsin, ne istiyorsun? ne yapıyorsun?” sorularına icra ettiği karakterinin gerektirdiği çerçeve içerisinde, uygulamalı olarak cevap verebilir.
Oynayacağı rolün karakterini etüt etme tekniği ile analizini yapabilir.
Obrazlı düşünce yaklaşımını uygulayarak, oynayacağı karakterini icra edebilir.
Tüm oyun içerisinde “karakter, etki-değerlendirme-tepki ve tempo-ritim” üçlüsü kavramını harmonik bir şekilde rolü üzerinden uygular ve karakterini icra eder.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : TİM 231 Oyunculuk II

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Öğrencinin mesleki prensipler doğrultusunda "bir karakter yaratma" sürecinde, oynayacağı karakterin önerilmiş koşulları içerisinde başkalaşma tekniğinin kavranılması ve uygulanması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği : Öğrenci-oyuncu bu ders kapsamında bir karakter yaratmanın temel bilgilerini alır. (Rolden karaktere geçiş.) Ansamble anlayışıyla, partnerle ilişki kurmanın becerisini kazanır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Stüdyo, Sahne


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Yıl boyu üzerinde çalışılacak karakter etüdleri için gereken "tarihte ün yapmış şahsiyetler (sanatçılar, bilim adamları, siyaset insanları, caniler v.b.)´in" seçimi ve onları anlatacak edebi ve tarihi malzemelerin seçimi ve araştırılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
2 Yıl boyu üzerinde çalışılacak karakter etüdleri için gereken "tarihte ün yapmış şahsiyetler (sanatçılar, bilim adamları, siyaset insanları, caniler v.b.)´in" seçimi ve onları anlatacak edebi ve tarihi malzemelerin seçimi ve araştırılması. Ödev1: Seçilen karakterin; büyük çember bazında araştırılarak sonuçlarını barındıran dosya ve etüt taslakları hazırlanacaktır. Özel Destek / Yapısal Örnekler
3 Yıl boyu üzerinde çalışılacak karakter etüdleri için gereken , öğrencinin kendi imgelemini kullanarak oluşturacağı "edebi malzeme (roman, öykü ve dram eseri)" nin seçimi ve araştırılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
4 Yıl boyu üzerinde çalışılacak karakter etüdleri için gereken, öğrencinin kendi imgelemini kullanarak oluşturacağı "edebi malzeme (roman, öykü ve dram eseri)" nin seçimi ve araştırılması. Ödev2: Seçilen edebi malzemenin; büyük çember bazında araştırılarak sonuçlarını barındıran dosya ve etüt taslakları hazırlanacaktır. Özel Destek / Yapısal Örnekler
5 Ödev Sunumu* Özel Destek / Yapısal Örnekler
6 Ödev Sunumu* Özel Destek / Yapısal Örnekler
7 Karakter kavramının ve karaktere yaklaşımın temel bilgilerinin anlatılması Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
8 Karakter kavramının ve karaktere yaklaşımın temel bilgilerinin anlatılması Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
9 Çalışılacak karakter baz alınarak oyunculuk sanatında "forma ve içerik" kavramının uygulamalı anlatılması. Karakter etütleri üzerine çalışma ve susma sahnelerinde önerilmiş koşulların gerektirdiği eylem dinamizmini icra edebilme teknikleri. Özel Destek / Yapısal Örnekler
10 Çalışılacak karakter baz alınarak oyunculuk sanatında "forma ve içerik" kavramının uygulamalı anlatılması. Karakter etütleri üzerine çalışma ve usma sahnelerinde önerilmiş koşulların gerektirdiği eylem dinamizmini icra edebilme teknikleri. Özel Destek / Yapısal Örnekler
11 Ödev1 sunumu ve yanlışların düzeltilmesi. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
12 Ödev1 sunumu ve yanlışların düzeltilmesi. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
13 Ödev2 sunumu ve yanlışların düzeltilmesi. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
14 Ödev2 sunumu ve yanlışların düzeltilmesi. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
15 Dönem analizi ve genel tekrar. Özel Destek / Yapısal Örnekler
16 Dönem analizi ve genel tekrar. Özel Destek / Yapısal Örnekler
17 Bir Karakter Yaratmak üzerine birinci dönem verilen bilgi ve tekniklerin sahne dersi kapsamı içerisinde çalışılan oyundaki karakterler üzerinde uygulanması. Okuma Provaları Rol defteri üzerine çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler
18 Bir Karakter Yaratmak üzerine birinci dönem verilen bilgi ve tekniklerin sahne dersi kapsamı içerisinde çalışılan oyundaki karakterler üzerinde uygulanması. Okuma Provaları Rol defteri üzerine çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler
19 Marke dekor içerisinde yapılan provalarda, eylemli analiz üzerinden karakter arayışları, amaç ve eylemlerin tespiti. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
20 Marke dekor içerisinde yapılan provalarda, eylemli analiz üzerinden karakter arayışları, amaç ve eylemlerin tespiti. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
21 Marke dekor içerisinde yapılan provalarda, eylemli analiz üzerinden karakter arayışları, amaç ve eylemlerin tespiti. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
22 Oyunun gerçek dekorunun kurulması. Kostüm ile birlikte düşünülmüş oynanılacak karakterin makyajının sunulması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
23 “Karakter, etki-değerlendirme-tepki ve tempo-ritim” üçlüsü kavramı bazında Akış Provaları. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
24 “Karakter, etki-değerlendirme-tepki ve tempo-ritim” üçlüsü kavramı bazında Akış Provaları. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
25 “Karakter, etki-değerlendirme-tepki ve tempo-ritim” üçlüsü kavramı bazında Akış Provaları. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
26 Genel prova. Özel Destek / Yapısal Örnekler
27 Oyunun prömiyeri Özel Destek / Yapısal Örnekler
28 Prömiyerin analizi yanlışların tespiti ve oyunun gösterimi.* *Ödev3: Öğrencinin bir yıl içerisinde yaptığı çalışmaların içeriğini ve bir karakter yaratma sürecini ortaya koyacak bir savunma dosyası.
29 Önceki oyunun analizi yanlışların tespiti ve oyunun gösterimi.
30 Önceki oyunun analizi yanlışların tespiti ve oyunun gösterimi.
31 Final hazırlığı.
32/33/34 Final. Ödev 3* Sunumu ve savunma.


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Stanislavskiy, Konstantin S. (1992), Bir Aktör Hazırlanıyor, (Çev. Suat Taşer), İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
 Stanislavskiy, Konstantin S. (1992), Sanat Yaşamım, (Çev.Suat Taşer), İstanbul: Can Yayınları.
 Stanislavskiy, Konstantin S. (1993), Oyuncunun El Kitabı, (Çev.Gürkal Aylan. Düşünen), İstanbul: Adam Yayınları.
 Stanislavskiy, Konstantin S. (1996), Bir Karakter Yaratmak, (Çev.Suat Taşer), İstanbul: Papirüs Yayınları.
 Stanislavskiy, Konstantin S. (1999), Bir Rol Yaratmak, (Çev. Çiğdem Genç, Fırat Güllü, Bora Tanyel ), İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0
    Ödev/Proje/Diğer 3 100
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. 5
2 Ulusal ve uluslararası Tiyatro literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. 4
3 Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. 4
4 Tiyatro-Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. 5
5 Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. 3
6 Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. 1
7 Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. 4
8 Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazanır. 4
9 Tiyatro-Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. 5
10 Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. 5
11 Değişik kitlelere Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. 5
12 Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. 5
13 Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını gösterir ve sağlar. 2
14 Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan,solfej ve kulak eğitimi ile destekleyerek gösterir ve sağlar. 2
15 Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. 5
16 Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma alışkanlığı ve bilincini kazanır. 5
17 Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 32 8 256
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 32 1 32
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 1 3
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 293
Toplam İş Yükü / 25 (s): 11.72
Dersin AKTS Kredisi: 12