Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sahne

Dersin Kodu : MOP 102

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Tüm Yıl (32 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 10

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. İSMAİL DİKİLİTAŞ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Sahne sanatlarının temel prensiplerini ve mesleki etiği kavrar ve uygular.
Öykünün önerilmiş koşuluna sadık kalarak mantıklı psiko-fiziksel eylemler gerçekleştirme temel ilkelerini bilir ve uygular.
Sahnede mesleki davranış kurallarını bilir ve uygular.
Sahne teknolojisini (döner sahne, ışık, ses ve perde sistemleri) tanır ve bu teknolojiye uygun mesleki kurallar içerisinde hareket eder.
Bir karakter yaratmanın temel ilkelerini kavrar ve uygular.
Tüm oyun içerisinde “karakter, etki-değerlendirme-tepki ve tempo-ritim” üçlüsü kavramını harmonik bir şekilde rolü üzerinden uygular ve karakterini icra eder.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : MOP 002 Sahne

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Öğrencinin kendi bedensel malzemesinin (vücudun biomekanizmasının, bilinç ve bilinçaltı mekanizmasının , kas ve sinir sisteminin) nasıl çalıştığının mesleki prensipler ölçüsünde keşfedilmesi ve gelişiminin sağlanması ile duyumsal, zihinsel ve bilişsel olarak, sahne sanatının temel bilgilerinin, mesleki etiğin ve yaratıcılığın anlatılması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği : Sahne dersinin bu yılında oyuncunun metindeki önerilmiş koşullara tabi olarak psiko-fiziksel durumlarının belirlenmesi ve bu bağlamda doğru davranışın ele alınması dersin konusudur. (Oyuncu rol ilişkisi.)

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Stüdyo


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Yıl boyu üzerinde çalışılacak dramaturjik malzemelerin (oyun metinlerinin) sunulması ve sahnelerin seçimi. Seçilen dramatik eserlerin; dönem araştırmaları, yazar araştırmaları ve oyun kişilerinin analizlerini barındıran dosya hazırlanacaktır. Gösterim/Özel Destek/Yapısal Örnekler
2 Yıl boyu üzerinde çalışılacak dramaturjik malzemelerin (oyun metinlerinin) sunulması ve sahnelerin seçimi. Araştırma - Analiz Gösterim/Özel Destek/Yapısal Örnekler
3 Sahnede mesleki davranış kuralları, prova etiği ve kulis adabının anlatılması Kaynak Okuma, Araştırma Gösterim/Özel Destek/Yapısal Örnekler
4 Sahnede mesleki davranış kuralları, prova etiği ve kulis adabının anlatılması Kaynak Okuma, Araştırma Gösterim/Özel Destek/Yapısal Örnekler
5 Sahne ortamını algılama. Sahne teknolojisinin (döner sahne, ışık, ses ve perde sistemleri) var olan sahne üzerinde kullanım kurallarının anlatılması . Kaynak Okuma, Araştırma Gösterim/Özel Destek/Yapısal Örnekler
6 Sahne ortamını algılama. Sahne teknolojisinin (döner sahne, ışık, ses ve perde sistemleri) var olan sahne üzerinde kullanım kurallarının anlatılması . Kaynak Okuma, Araştırma Gösterim/Özel Destek/Yapısal Örnekler
7 Partnerini algılama. Çalışılan sahnelerde, rolü önerilmiş koşullar içerisinde partnerle ilişki kurarak sahne üzerinde icra etmenin temel ilkelerinin uygulamalı anlatılması. Gösterim/Özel Destek/Yapısal Örnekler
8 Partnerini algılama. Çalışılan sahnelerde, rolü önerilmiş koşullar içerisinde partnerle ilişki kurarak sahne üzerinde icra etmenin temel ilkelerinin uygulamalı anlatılması. Gösterim/Özel Destek/Yapısal Örnekler
9 Kendini değerlendirme ve analiz etme Gösterim/Özel Destek/Yapısal Örnekler
10 Dekor, kostüm ve aksesuar kullanımının temel ilkelerinin, hazırlanan sahneler içerisinde uygulamalı adaptasyon provaları. Gösterim/Özel Destek/Yapısal Örnekler
11 Dekor, kostüm ve aksesuar kullanımının temel ilkelerinin, hazırlanan sahneler içerisinde uygulamalı adaptasyon provaları. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Gösterim/Özel Destek/Yapısal Örnekler
12 Seçilen dramatik eserlerin; öğrenciler tarafından sunumu ve yanlışların düzeltilmesi üzerine çalışmalar. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Gösterim/Özel Destek/Yapısal Örnekler
13 Seçilen dramatik eserlerin; öğrenciler tarafından sunumu ve yanlışların düzeltilmesi üzerine çalışmalar. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Gösterim/Özel Destek/Yapısal Örnekler
14 Seçilen dramatik eserlerin; öğrenciler tarafından sunumu ve yanlışların düzeltilmesi üzerine çalışmalar. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. *Ödev 1: Konstantin Stanislavskiy "Bir Karakter Yaratmak" adlı kitabının özeti. Gösterim/Özel Destek/Yapısal Örnekler
15 Dönem analizi ve genel tekrar.
16 Dönem analizi ve genel tekrar.
17 Karakter kavramının ve karaktere yaklaşımın temel bilgilerinin anlatılması Gösterim/Özel Destek/Yapısal Örnekler
18 Karakter kavramının ve karaktere yaklaşımın temel bilgilerinin anlatılması Araştırma - Analiz Gösterim/Özel Destek/Yapısal Örnekler
19 Çalışılacak karakter baz alınarak oyunculuk sanatında "forma ve içerik" kavramının uygulamalı anlatılması. Araştırma - Analiz Gösterim/Özel Destek/Yapısal Örnekler
20 Çalışılacak karakter baz alınarak oyunculuk sanatında "forma ve içerik" kavramının uygulamalı anlatılması. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Gösterim/Özel Destek/Yapısal Örnekler
21 “Karakter, etki-değerlendirme-tepki ve tempo-ritim” Araştırma - Analiz Gösterim/Özel Destek/Yapısal Örnekler
22 “Karakter, etki-değerlendirme-tepki ve tempo-ritim” Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Gösterim/Özel Destek/Yapısal Örnekler
23 “Karakter, etki-değerlendirme-tepki ve tempo-ritim” Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Gösterim/Özel Destek/Yapısal Örnekler
24 Müzikal Metinler üzerine çalışmalara giriş. Uygun düet incelemesi ve üzerine etütlerle çalışma Araştırma - Analiz Gösterim/Özel Destek/Yapısal Örnekler
25 Müzikal Metinler üzerine etütlerle çalışma Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Gösterim/Özel Destek/Yapısal Örnekler
26 Seçilen dramatik eserlerin; öğrenciler tarafından sunumu ve yanlışların düzeltilmesi üzerine çalışmalar. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Gösterim/Özel Destek/Yapısal Örnekler
27 Seçilen dramatik eserlerin; öğrenciler tarafından sunumu ve yanlışların düzeltilmesi üzerine çalışmalar. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Gösterim/Özel Destek/Yapısal Örnekler
28 Seçilen dramatik eserlerin; öğrenciler tarafından sunumu ve yanlışların düzeltilmesi üzerine çalışmalar. *Ödev 2: Öğrencinin bir yıl içerisinde yaptığı çalışmaların içeriğini ve sürecini ortaya koyacak bir savunma dosyası. Gösterim/Özel Destek/Yapısal Örnekler
29 Sınav programının provaları ve akışlar. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Gösterim/Özel Destek/Yapısal Örnekler
30 Sınav programının provaları ve akışlar. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Gösterim/Özel Destek/Yapısal Örnekler
31 Final hazırlığı ve Genel Provalar. *Ödev 2 Sunumu
32/33/34 Final.


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Opera kitapları; Mozart, Verdi, Puccini, Bellini, Rossini, Donizetti, Pergolesi, Paisiello, Çaykovski, Mussorgski, Glinka, Rimski - Korsakov, Nicolai, Bizet, Haendel, Purcell, Dvorjak, Massenet, Saint Saens , Boito, Weber, S.Ada, M.Sun
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0
    Ödev/Proje/Diğer 2 100
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 1. Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme başarısı kazanır. 0
2 2. Sahne sanatçısı vasıflarıyla birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma alışkanlığı kazanır. 5
3 3. Opera Şan teknik ve yöntemleri aracılığıyla ulusal ve uluslar arası şan literatürüne ait eserleri sahne üzerinde müzikal ve teknik açıdan yorumlama becerisi kazanır. 4
4 4. Opera Şan eğitiminin karşılığı olarak sahne üzerinde ses mekanizmasını doğru ve etkin kullanma,nefes koordinasyonunu sağlama ve sesin sağlığını koruma becerisi kazanır. 4
5 5. Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazandırır. 4
6 6.Ulusuna,kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlılığını kazanır. 5
7 7. Şan tekniğinin yanında dans,sahne,eskrim disiplinlerinden kazandığı donanım sayesinde bedenine hakimdir. 5
8 8. Alanında edindiği teknik bilgi sonucunda gelişen söyleme becerisiyle sahne üzerinde oyunculuk becerisini birlikte kullanabilme ve eser üzerinde uygulama becerisi geliştirir. 5
9 9. Alanıyla ilgili ulusal ve uluslar arası şan literatürüne ait her türlü doküman,araç-gereç,kaynak ile arşiv sağlama becerisini kazanır. 1
10 10. Çalışmakla yükümlü olduğu eserle ilgili çalışma sürecini bireysel olarak yürütebilme becerisi kazanır. 5
11 11. Sanat insanı olarak kendini sürekli olarak geliştirir,sanatıyla ilgili güncel aktiviteleri yakından takip eder. 3
12 12. Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazandırır. 5
13 13. Sahne sanatlarının gerektirdiği iletişim,sosyal yetkinlik becerisi ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. 5
14 14. Değişik kitlelere opera şan sanatıyla ilgili bilgisini aktarma becerisi kazanır. 2
15 15. Sahne üzerinde odaklanma,hayal gücünü kullanma,gözlem becerisi,sahne refleksine sahip olma ve müzikal hafızasını kullanma becerisine sahiptir. 5
16 16. Sahne üzerinde karakteri var etme,esere hakimiyet,birlikte söyleme,partneri hissetme becerisi geliştirir. 5
17 17. Sanat insanı olarak mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurmaya çalışır. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 32 2 64
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 32 6 192
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 2 4
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 262
Toplam İş Yükü / 25 (s): 10.48
Dersin AKTS Kredisi: 10