|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Türkiye Ekonomisi |
|
Dersin Kodu |
: |
EC 402 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUSTAFA ILDIRAR Dr.Öğr. ÜyesiDr. SANLI ATEŞ Doç.Dr. FİKRET DÜLGER Dr.Öğr. ÜyesiDr. TOLGA KABAŞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Türkiye ekonomisinin temel özellikleri ve yapısal sorunları hakkında bilgi verir. Türkiye´nin gerek tarihsel gerek güncel ekonomik sorunları üzerine değerlendirmeler yapar. Türkiye´de uygulanan ekonomi politikalarının değerlendirilmesinin yapılabilmesini sağlar. Türkiye ekonomisinde farklı dönemler arasındaki ilişkinin açıklanmasını sağlar. Türkiye´de sermayenin nasıl biriktiği ve nasıl kullanıldığı sorusu etrafında tarihsel bir değerlendirme yapar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı,Türkiye ekonomisinin,tarihsel ve yapısal öğeleriyle bir bütünlük içinde incelenmesi amaçlanmaktadır. Türkiye´nin iktisat tarihi, ekonomi politikalarındaki dönüşümle belirlenen dönemler bazında; toplumsal gelişme, ulusal gelir,bölüşüm, genel denge,dünya ekonomis ile ilişkiler, sosyo-ekonomik makro göstergelerle incelenmektedir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Klasik Dış Ticaret Teorisi, Arz Yönünden Dış Ticaret Teorisi, Talep Yönünden Dış Ticaret Teorisi, Dış Ticaret Teorisinde Genel Denge Analizi, Modern Dış Ticaret Teorileri, Ekonomik Büyüme ve Dış Ticaret Teorisi, Ekonomik Kalkınma ve Dış Ticaret, Dış Ticaret Hadleri, Dış Ekonomi Politikası ve Araçları, Gümrük Tarifesi, Tarife Dışı Araçlar, Kotalar, Sübvansiyonlar, İhracatı Teşvik ve İthal İkamesi Politikaları, Küreselleşme ve Bölgeselleşme Eğilimleri, Gümrük Birlikleri Teorisi, GATT, WTO, WB Uygulamaları, Uluslararası Hizmet Ticareti. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fakülte Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Osmanlı Devletinden Türkiye Cumhuriyetine Kalan Ekonomik Yapı |
İlgili bölüm |
Düz Anlatım |
|
2 |
Türkiye Cumhuriyetinin Kuruluş Yılları |
İlgili bölüm |
Düz Aanlatım |
|
3 |
1930´lu Yıllar ve Yaşanan Toplumsal Dönüşüm |
İlgili bölüm |
Düz Aanlatım |
|
4 |
1950´li yıllar ve Yaşanan Toplumsal Dönüşüm |
İlgili bölüm |
Düz Aanlatım |
|
5 |
Planlı Gelişim Dönemi |
İlgili bölüm |
Düz Aanlatım |
|
6 |
1980´li Yıllar ve Ekonomik Dönüşüm |
İlgili bölüm |
Düz Aanlatım |
|
7 |
1980 Sonrası Para Politikası |
İlgili bölüm |
Düz Aanlatım |
|
8 |
Ara Sınav |
sınava hazırlık |
yazılı sınav |
|
9 |
1980 Sonrası Kamu Kesimi |
İlgili bölüm |
Düz Aanlatım |
|
10 |
Sektörel Gelişmeler(Tarım) |
İlgili bölüm |
Düz Aanlatım |
|
11 |
Sektörel Gelişmeler(Sanayi) |
İlgili bölüm |
Düz Aanlatım |
|
12 |
Sektörel Gelişmeler(Hizmetler) |
İlgili bölüm |
Düz Aanlatım |
|
13 |
Gelişmenin Toplumsal ve Demografik Boyutları |
İlgili bölüm |
Düz Aanlatım |
|
14 |
Güncel Ekonomik Veriler Işığında Türkiye Ekonomisine Genel Bakış |
İlgili bölüm |
Düz Aanlatım |
|
15 |
Güncel Ekonomik Veriler Işığında Türkiye Ekonomisine Genel Bakış |
İlgili bölüm |
Düz Anlatım |
|
16/17 |
Final sınavı |
sınava hazırlık |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Boratav,K.(2011),"Türkiye İktisat Tarihi 1998-2009",İmge Kitapevi
Kepenek,Yakup ve Yentürk,Nurhan,"Türkiye Ekonomisi", Remzi Kitapevi
Karluk,Rıdvan(2009),"Türkiye Ekonomisi´nde Yapısal Dönüşüm", Beta Yayınları
Kazan,G.(2009), "Küreselleşme ve Ulus Devlet", İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İktisat bilim dalında arz ve talebin önemini ve piyasa ekonomisinin iyi çalışabilme koşullarını açıklama. |
3 |
|
2 |
Piyasa ekonomisinin etkinlik avantajında fiyatın rolünü belirtebilme. |
3 |
|
3 |
Ekonomide devletin rolü, para ve maliye politikaları, merkez bankası ve piyasa yapısını tanımlayabilme. |
4 |
|
4 |
Küresel ekonominin doğurduğu fayda ve maliyetleri algılayabilme. |
5 |
|
5 |
Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve politika seçenekleri üretebilme. |
4 |
|
6 |
Kantitatif ve niteliksel teknikleri kullanarak model kurma, çözme ve yorumlama. |
1 |
|
7 |
İktisadi olayların analizinde, ekonomi kuramını kullanma. |
4 |
|
8 |
Bilgisayar programlarını kullanma, sentez yapabilme, ve hazırlanan bilgiyi etkin sunabilme.
|
1 |
|
9 |
İktisadi analiz yöntemlerini uygulama. |
1 |
|
10 |
Sorunlara çözüm önerileri geliştirmek üzere, kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, yorumlama, değerlendirme ve sentez yapma becerisi elde edinebilmek. |
4 |
|
11 |
Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alma, liderlik yapma ve etkin biçimde çalışma. |
1 |
|
12 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleme ve kendini geliştirebilme. |
4 |
|
13 |
Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanma, elde ettiği bilgileri sentezleme ve etkin biçimde sunma. |
1 |
|
14 |
Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanma. |
1 |
|
15 |
İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlama ve yorumlama; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade etme. |
1 |
|
16 |
Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgulama, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirme ve uygulama. |
1 |
|
17 |
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanıma ve uygulama. |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 115 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|