|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Merkez Bankacılığı |
|
Dersin Kodu |
: |
EC 360 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HÜSEYİN MAHİR FİSUNOĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Para politikasında merkez bankalarının yeri ve rolünü anlar Sermaye hareketleri karşısında merkez bankası bilançolarındaki değişimin iktisadi sonuçlarını analiz eder Merkez bankası bağımsızlığı, rezerv yönetimi ve enflasyon hedeflemesi ve bunların iktisadi sonuçlarını analiz eder
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Merkez bankalarının son yıllarda kazandığı önemi göz önünde tutarak ve bu önemin bir yandan ülkeler arasındaki siyasi/iktisadi birleşmelerden, diğer yandan yeni ekonomilerin dünya sahnesine çıkmalarından ve nihayet önemi artan uluslararası sermaye hareketlerinden kaynaklandığını hatırlayarak, bu dersin amacı; 1. Para politikası araç ve amaç fonksiyonlarında merkez bankalarının rolünü ortaya koyarak özellikle sermaye hareketleri serbestleşmesinin merkez bankaları cari ve analitik bilançoları üzerindeki etkileri incelemek ve anlamak; 2. merkez bankası amaç fonksiyonunu anlamak; 3. Merkez bankalarının bağımsızlık, enflasyon hedeflemesi ve rezerv yönetimlerinin iktisadi sonuçlarını incelemek; 4. TCMB´nin yukarıda çizilen üç maddelik çerçevedeki konum ve çalışmalarını anlamak ve analiz ederek geleceğe yönelik çıkarımlar yapma becerisi kazanmak; olarak belirlenmektedir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Para ve Para Politikasına İlişkin Modern Yaklaşımlar; Finansal Sistem ve Bankacılık; Bankacılık ve Merkez Bankacılığı; Merkez Bankasının Bağımsızlığı; Güvenilirlik, Şeffaflık ve Hesapverebilirlik ilkelerinin Önemi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
fakülte derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Para politikası ve merkez bankacılığı |
Okuma |
Düz Anlatım ve tartışma |
|
2 |
Para politikası ve merkez bankacılığı |
Okuma |
Düz Anlatım ve tartışma |
|
3 |
Merkez bankası bilançolarının analizi ve yorumlanması |
Okuma |
Düz Anlatım ve tartışma |
|
4 |
Merkez bankası bilançolarının analizi ve yorumlanması |
Okuma |
Düz Anlatım ve tartışma |
|
5 |
Sermaye hareketlerinin para politikalrı üzerindeki rolü |
Okuma |
Düz Anlatım ve tartışma |
|
6 |
Sermaye hareketlerinin para politikalrı üzerindeki rolü |
Okuma |
Düz Anlatım ve tartışma |
|
7 |
Sermaye hareketlerinin merkez bankası bilançosuna etkisi: |
Okuma |
Düz Anlatım ve tartışma |
|
8 |
Ara Sınav |
Sınava hazırlık |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Merkez bankası bağımsızlığını gündeme getiren nedenler |
Okuma |
Düz Anlatım ve tartışma |
|
10 |
Enflasyon hedeflemesi ve rezerv yönetimi |
Okuma |
Düz Anlatım ve tartışma |
|
11 |
TCMB´nin para politikası konumu |
Okuma |
Düz Anlatım ve tartışma |
|
12 |
TCMB analitik bilançosu |
Okuma |
Düz Anlatım ve tartışma |
|
13 |
TCMB´nin bağımsızlığı ve enflasyon hedeflemesi |
Okuma |
Düz Anlatım ve tartışma |
|
14 |
TCMB´nin rezerv yönetimi ve iktisadi sonuçları |
Okuma |
Düz Anlatım ve tartışma |
|
15 |
TCMB´nin rezerv yönetimi ve iktisadi sonuçları |
Okuma |
Düz Anlatım ve tartışma |
|
16/17 |
Dönem Sonu Sınavı |
Sınava hazırlık |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1. Bakı, Caner; Merkezdeki Banka, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayını, 2007.
2. Eroğlu, Nadir; Türkiye´de Parasal Kesim ve Merkez Bankası İşlemlerinin Analizi, Der Yayınları 378, İstanbul 2004.
3. TCMB Yıllık Raporları ve web sayfası.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İktisat bilim dalında arz ve talebin önemini ve piyasa ekonomisinin iyi çalışabilme koşullarını açıklama. |
4 |
|
2 |
Piyasa ekonomisinin etkinlik avantajında fiyatın rolünü belirtebilme. |
4 |
|
3 |
Ekonomide devletin rolü, para ve maliye politikaları, merkez bankası ve piyasa yapısını tanımlayabilme. |
3 |
|
4 |
Küresel ekonominin doğurduğu fayda ve maliyetleri algılayabilme. |
4 |
|
5 |
Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve politika seçenekleri üretebilme. |
3 |
|
6 |
Kantitatif ve niteliksel teknikleri kullanarak model kurma, çözme ve yorumlama. |
3 |
|
7 |
İktisadi olayların analizinde, ekonomi kuramını kullanma. |
4 |
|
8 |
Bilgisayar programlarını kullanma, sentez yapabilme, ve hazırlanan bilgiyi etkin sunabilme.
|
3 |
|
9 |
İktisadi analiz yöntemlerini uygulama. |
4 |
|
10 |
Sorunlara çözüm önerileri geliştirmek üzere, kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, yorumlama, değerlendirme ve sentez yapma becerisi elde edinebilmek. |
4 |
|
11 |
Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alma, liderlik yapma ve etkin biçimde çalışma. |
3 |
|
12 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleme ve kendini geliştirebilme. |
3 |
|
13 |
Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanma, elde ettiği bilgileri sentezleme ve etkin biçimde sunma. |
4 |
|
14 |
Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanma. |
4 |
|
15 |
İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlama ve yorumlama; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade etme. |
5 |
|
16 |
Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgulama, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirme ve uygulama. |
4 |
|
17 |
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanıma ve uygulama. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 101 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.04 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|