Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sosyoloji Semineri I

Dersin Kodu : FGS503

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 5

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. CAHİT ASLAN
Prof.Dr. ADNAN GÜMÜŞ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Toplumsal olgu ve olaylarla tarih arasındaki ilişkileri kurar.
Sosyal tarih çalışmalarını izler ve yorumlar
Sosyal tarih ile ilgili paradigmaları karşılaştırır ve yeni görüşler geliştirebilir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin ana amacı sosyolojik düşünce ile eğitim süreçlerine tartışmak.

Dersin İçeriği : Eğitimin temel amaç ve fonksiyonları ile işleyişi, mevcut eğitim sosyolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim bilimleri paradigmaları dikkate alınarak tartışılacaktır. “Örtük eğitim” kavramı altında eğitimin ekonomik, sosyal, siyasal, kültürel ve ideolojik boyutları irdelenecektir. Ana ilgi, örgün eğitim ve okulların, diğer toplumsal süreçlerle ilişkileri ve onlara karşı özerklik dereceleri olacaktır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Seminer odası


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Sosyolojinin Tarihsel İmgelemi Uygun kaynaklar çalışılacak Örnek Makale okuma, tartışma
2 Marc Bloch´un Toplumsal ve Tarihsel Manzarası Uygun kaynaklar çalışılacak Örnek Makale okuma, tartışma
3 Ekonomist Yanılgının Ötesi - Karl Pollanyi´nin Holistik Toplum Bilimi Uygun kaynaklar çalışılacak Örnek Makale okuma, tartışma
4 Tarihte Konfigürasyonlar - S.N. Eisenstadt´ın Tarihsel Sosyolojisi Uygun kaynaklar çalışılacak Örnek Makale okuma, tartışma
5 Reinhard Bendix´in Karşılaştırmalı Sosyolojisinde Teorik Genelleme ve Tarihsel Tikellik Uygun kaynaklar çalışılacak Örnek Makale okuma, tartışma
6 Mukadder Yollar Perry Anderson´ın Tarihsel Sosyolojisi Uygun kaynaklar çalışılacak Örnek Makale okuma, tartışma
7 E. P. Thompson Tarihin Sürecini Ayarlamak Uygun kaynaklar çalışılacak Örnek Makale okuma, tartışma
8 Arasınav Sınava hazırlanma Yazılı Sınav
9 Charles Tilly´nin Kolektif Eylemi Uygun kaynaklar çalışılacak Örnek Makale okuma, tartışma
10 Immanuel Wallerstein´ın Dünya Sistemi - Tarih olarak Siyaset ve Sosyoloji Uygun kaynaklar çalışılacak Örnek Makale okuma, tartışma
11 Olguların ve Değerlerin Keşfi Barrington Moore´un Tarihsel Sosyolojisi Uygun kaynaklar çalışılacak Örnek Makale okuma, tartışma
12 Tarihsel Sosyolojide Yeni Gündemler ve Yinelenen Statejiler Uygun kaynaklar çalışılacak Örnek Makale okuma, tartışma
13 Karşılaştırmalı Tarihsel Sosyolojinin Yöntemleri Üzerihe Uygun kaynaklar çalışılacak Örnek Makale okuma, tartışma
14 Tarihsel Sosyolojiyi Yeniden Değerlendirmek Konuyu gözden geçirme Tartışma ve Değerlendirme
15 Genel değerlendirme Tüm konuları gözden geçirme Tartışma ve Değerlendirme
16/17 Final sınavı Sınava hazırlanma Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Rousseau, Marx, Weber, Durkheim, Dewey, Gramsci, Marcuse, Althusser, Powles&Gintis, Illich vb. düşünürlerin temel kitapları.
Diğer Kaynaklar  Sosyolojik Açılımlar - Sunular ve Tartışmalar, Horkheimer & Adorno,BilgeSu Yayınları,2010


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 40
    Ödev/Proje/Diğer 2 60
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir 5
2 Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar 4
3 Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır 4
4 Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir 4
5 Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir 5
6 Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar 3
7 Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır 4
8 Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir 4
9 Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar 3
10 Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar 4
11 İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır 5
12 Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler 4
13 Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur 5
14 Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur 4
15 Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır 3
16 Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar 5
17 Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 4 8
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 128
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.12
Dersin AKTS Kredisi: 5