|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Eğitim Sosyolojisi |
|
Dersin Kodu |
: |
FGE212 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. CAHİT ASLAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Eğitim sosyolojisinin toplumsal kurumlar arasındaki yerini öğrenir. Eğitimin sosyalleşme üzerindeki etkisini değerlendirebilir Eğitimin toplumsal işlevlerini belirleyebilir. Eğitimin toplumsal değişme üzerindeki etkilerini belirleyebilir. Makro anlamda toplum ve eğitim ilişkisini belirleyebilir. Mikro anlamda öğretim sosyolojisi çerçevesinde eğitimi tanımlamayabilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu ders, bazı temel eğitim ve eğitim sosyolojisi kavramlarını öğrencilere tanıtmak amacıyla tasarlanmıştır. Ayrıca, Eğitim ve diğer sosyal kurumlar arasındaki ilişkiyi çözümleyerek eğitimin sosyal fonksiyonlarını tespit etmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu derste, sosyolojik bakış açsısıyla okul sosyal organizasyonu ve çevresel etkileri analiz edilecektir. Öğrenciler, sosyal çevremizdeki okullar ve çevremizin iyileştirilmesi üzerine ayrıntılandırılmış durum çalışmaları ve konuların geniş bir düzenlemesini göreceklerdir. Öğrenciler tabakalaşma, otorite, moral ve teknik sosyalizasyon, müfredat faklılıkları, sınıf öğretimi, iradi kuruluşlar (ekstra müfredatsal klüpler), sosyal kalabalıklar (kimlik formasyonu) ve eşdeğer etkiler gibi değişik eğitim süreçlerini bağdaştıracaktır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
R2-202 dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Eğitim sosyolojisi Nedir? |
Hazırbulunuşluk |
Düz anlatım, tartışma, soru ve cevap |
|
2 |
Birey, Toplum ve Eğitim |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, tartışma, soru ve cevap |
|
3 |
Toplumsallaşma ve Eğitim, Kültür |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, tartışma, soru ve cevap |
|
4 |
Toplumsallaşmanın Temel İşlevleri |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, tartışma, soru ve cevap |
|
5 |
Okulun Toplumsal Görevi |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, tartışma, soru ve cevap |
|
6 |
Okulun Bütünleştirme ve Meşrulaştırma Görevi |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, tartışma, soru ve cevap |
|
7 |
Bir Sosyal Kurum Olarak Okul |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, tartışma, soru ve cevap |
|
8 |
Arasınav |
Sınava hazırlanma |
Yazılı yoklama |
|
9 |
Okul ve Etkileşim Süreci |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, tartışma, soru ve cevap |
|
10 |
Eğitim, Sosyal Yapı ve Sosyal Hareketlilik |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, tartışma, soru ve cevap |
|
11 |
Toplumlar ve Okul Kuruluş Sistemleri |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, tartışma, soru ve cevap |
|
12 |
Toplumsal Değişme ve Eğitim |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, tartışma, soru ve cevap |
|
13 |
Okul, Toplum ve Öğretmen Rolleri - Statüler |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, tartışma, soru ve cevap |
|
14 |
Öğretmen - Öğrenci - Aile - Toplum Etkileşim Süreçleri |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, tartışma, soru ve cevap |
|
15 |
Genel değerlendirme |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, tartışma, soru ve cevap |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınava hazırlanma |
Yazılı yoklama |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Mustafa Aydın, Işıl Ünal vd. (1991). Eğitim Sosyolojisi, Gazi Büro Kitapevi.
Ergun, Doğan, (1995), “Sosyoloji ve Eğitim”, Ankara: İlke Yayınevi.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Banks, Oliver, (1972), “Eğitim Sosyolojisi”, New York: Schocken Books.
Dewey, John, (1958), “Demokrasi ve Eğitim”, New York: Macmillan Company.
Durkheim, Emile, (1956), “Eğitim ve Sosyoloji”, Ilinois: Free Press.
Kemerlioğlu, Eyüp; S. Kızılçelik; M. Gündüz, (1996), “Eğitim Sosyolojisi”; İzmir: Saray Kitapevleri.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir |
3 |
|
2 |
Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar |
3 |
|
3 |
Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır |
3 |
|
4 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
5 |
|
5 |
Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir |
4 |
|
6 |
Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar |
4 |
|
7 |
Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır |
3 |
|
8 |
Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir |
4 |
|
9 |
Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar |
5 |
|
10 |
Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar |
4 |
|
11 |
İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır |
5 |
|
12 |
Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler |
3 |
|
13 |
Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur |
5 |
|
14 |
Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur |
4 |
|
15 |
Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
2 |
|
16 |
Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar |
4 |
|
17 |
Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
8 |
8 |
|
Toplam İş Yükü: | 80 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.2 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|