|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Kurumlar Sosyolojisi |
|
Dersin Kodu |
: |
FGE207 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. CAHİT ASLAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Toplumsal kurumu sosyal yapıyla ilişkilendirip, toplumsal kurumun işlevlerini açıklar. Kurumlar sosyolojisini izah edebilir, bir toplumsal kurumun diğer kurum ve yapılarla olan ilişkisini açıklayabilir. Toplumsal kurumların açık ve gizli işlevlerini açıklayabilir. Toplumsal kurumları birbirleriyle olan karşılıklı ilişkilerini izah edip, sosyal yapıya ilişkin temel analizleri yapar. Sosyal yapı ve toplumsal kurumlara ilişkin eleştirel bir yaklaşım geliştirebilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
FGE101 Sosyolojiye Giriş I FGE102 Sosyolojiye Giriş II
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Kurumlar sosyolojisinin asıl amacı lisans öğrencilerine sosyal kurumlar konusunda temel bilgileri kazandırmak ve bu kurumların sosyal yapı içindeki işlevlerine ilişkin öğrencilerin aynı zamanda eleştirel bir yaklaşım geliştirmelerini sağlamaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Sosyolojinin bir alt dalı olarak kurumlar sosyolojisinin içeriği, sosyal kurumların önemi, kurumlar arası ilişkilerdir. Bu derste Resmi ve gayri resmi organizasyonlar (örgütler), sistem kavramı, kurum-birlik ilişkisi, kurumların fonksiyonları ve aile, siyaset vs. gibi bazı temel kurumlar incelenecektir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
R2 202 dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Toplumsal Kurum Nedir? |
Hazırbulunuşluk |
Düz anlatım, Tartışma ve Soru-cevap |
|
2 |
Kurumlar Sosyolojisinin alanı, tanımı, önemi ve diğer disiplinlerle olan ilişkisi |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, Tartışma ve Soru-cevap |
|
3 |
Toplumsal Kurumların Özellikleri, öğeleri ve sınıflandırılmaları |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, Tartışma ve Soru-cevap |
|
4 |
Toplumsal Kurumların yapısı ve işlevleri |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, Tartışma ve Soru-cevap |
|
5 |
Toplumsal kurumlar ilgili görüş ve kuramlar |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, Tartışma ve Soru-cevap |
|
6 |
Yapısal İşlevselci Kuram Anlayışı |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, Tartışma ve Soru-cevap |
|
7 |
Aile ve Evlilik Kurumları |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, Tartışma ve Soru-cevap |
|
8 |
Arasınav |
Sınava hazırlanma |
Yazılı yoklama |
|
9 |
Eğitim Kurumu |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, Tartışma ve Soru-cevap |
|
10 |
Din Kurumu |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, Tartışma ve Soru-cevap |
|
11 |
Ekonomi Kurumu |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, Tartışma ve Soru-cevap |
|
12 |
Siyaset Kurumu |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, Tartışma ve Soru-cevap |
|
13 |
Devlet Kurumu |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, Tartışma ve Soru-cevap |
|
14 |
Boş Zamanlar Değerlendirme Kurumu |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, Tartışma ve Soru-cevap |
|
15 |
Genel Değerlendirme |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, Tartışma ve Soru-cevap |
|
16/17 |
Final |
Sınava hazırlanma |
Yazılı yoklama |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Hüseyin Akyüz, Kurumlar Sosyolojisi, Tanımlar, Kuramlar ve Uygulamalar, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2008
Mustafa Aydın, Kurumlar Sosyolojisi, Vadi Yayınları, Ankara, 1997
-Aslan, Cahit, (2000), Kurumlar Sosyolojisi Ders Notları.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Şerif, M., 1985, "Sosyal Kuralların Psikolojisi", İstanbul: Alan Yayıncılık.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir |
1 |
|
2 |
Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar |
3 |
|
3 |
Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır |
5 |
|
4 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
4 |
|
5 |
Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir |
4 |
|
6 |
Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar |
4 |
|
7 |
Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır |
5 |
|
8 |
Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir |
4 |
|
9 |
Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar |
4 |
|
10 |
Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar |
1 |
|
11 |
İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır |
5 |
|
12 |
Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler |
4 |
|
13 |
Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur |
3 |
|
14 |
Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur |
5 |
|
15 |
Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
4 |
|
16 |
Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar |
2 |
|
17 |
Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
1 |
1 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 92 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.68 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|