Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Varlık Felsefesi

Dersin Kodu : FGE206

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. CELAL GÜRBÜZ

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1. Varlık felsefesini kavramları, soruları ve sorunları bakımından ayırt edebilecektir.
1.1. Varlık felsefesinin temel kavramlarını ayırt eder, bu bağlamdaki soruları tartışır.
1.2. Varlık felsefesinin temel sorularını ayırt eder, temel sorularını tartışır.
2 . Varlık felsefesinin felsefenin en temel disiplinlerinden biri olduğunu fark edebilecektir.
2.1. Bir filozofun varlık felsefesine ilişkin belirlemelerinin onun diğer belirlemeleri üzerinde ne denli etkili olduğunu açıklar.
2.2. Varlık kavramlarına, soru ve sorunlarına ilişkin olarak ortaya konulan görüşleri benzer ve farklı yönleriyle değerlendirir.
3. Varlık felsefesinin diğer felsefe disiplinleriyle olan farklarını gösterebilecektir.
3.1. Varlık felsefesini bilgi felsefesiyle karşılaştırır.
3.2. Felsefe tarihi bağlamında varlık felsefesine ilişkin metinleri yorumlar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Ontolojinin temel problemlerini, tarihsel gelişimini ve mevcut durumunu irdelemek.

Dersin İçeriği : Varolanın bütünlüğü ile ele alınıp incelenmesi savında olan bir temel bilim olarak ontolojinin, varolanın temel yapısını, determinasyon ilkelerini, varolanın türlerini, varolanın tarzlarını eski ve yeni görüşler bağlamında nasıl ele alındığını göstererek ontoloji-mantık, ontoloji-metafizik, ontoloji-epistemoloji arasındaki ilgiler ve farklılıkların saptanması. “Varlık, “varolan”, “görünüş”, “kendi başına varlık”, “realite ve idealite”, “varoluş”, “olanak”, “gerçeklik”, “zorunluluk”, “nedensellik”, “kategori”, “diyalektik ve aporetik” vb. gibi kavramların aydınlatılması yoluyla “varolan”a bütünlüğü ile yaklaşabilmenin olanaklarını araştırmak.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : R2-202 dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 “Varlık” ve “varolan” kavramları İlgili kaynak ve makalelerin incelenerek derse gelinmesi Tanımlama, Eleştiri ve tartışma, Açıklama, karşılaştırma, çözümleme
2 “Varlık tarzları” hakkında bilgi ve felsefe tarihindeki örnekler İlgili kaynak ve makalelerin incelenerek derse gelinmesi Tanımlama, Eleştiri ve tartışma, Açıklama, karşılaştırma, çözümleme
3 “Gerçeklik”, “görünüş” kavrayışları ve ortaya çıkan sonuçlar İlgili kaynak ve makalelerin incelenerek derse gelinmesi Tanımlama, Eleştiri ve tartışma, Açıklama, karşılaştırma, çözümleme
4 “Kategori”, “öz”, “töz”, “ilinek” kavramları ve Aristoteles İlgili kaynak ve makalelerin incelenerek derse gelinmesi Tanımlama, Eleştiri ve tartışma, Açıklama, karşılaştırma, çözümleme
5 “Kategori”, “öz”, “töz”, “ilinek” kavramları ve Descartes İlgili kaynak ve makalelerin incelenerek derse gelinmesi Tanımlama, Eleştiri ve tartışma, Açıklama, karşılaştırma, çözümleme
6 “Kategori” kavramı ve Kant İlgili kaynak ve makalelerin incelenerek derse gelinmesi Tanımlama, Eleştiri ve tartışma, Açıklama, karşılaştırma, çözümleme
7 “Kategori” kavramı ve Kant İlgili kaynak ve makalelerin incelenerek derse gelinmesi Tanımlama, Eleştiri ve tartışma, Açıklama, karşılaştırma, çözümleme
8 Arasınavı Sınava hazırlanma Yazılı sınav
9 “Kategori” kavramı ve Hartmann İlgili kaynak ve makalelerin incelenerek derse gelinmesi Tanımlama, Eleştiri ve tartışma, Açıklama, karşılaştırma, çözümleme
10 “Varoluş” kavramı ve Heidegger İlgili kaynak ve makalelerin incelenerek derse gelinmesi Tanımlama, Eleştiri ve tartışma, Açıklama, karşılaştırma, çözümleme
11 “Özdeşlik ” kavramı İlgili kaynak ve makalelerin incelenerek derse gelinmesi Tanımlama, Eleştiri ve tartışma, Açıklama, karşılaştırma, çözümleme
12 “Tümellik” kavramı İlgili kaynak ve makalelerin incelenerek derse gelinmesi Tanımlama, Eleştiri ve tartışma, Açıklama, karşılaştırma, çözümleme
13 Metafizik-ontoloji karşılaştırması İlgili kaynak ve makalelerin incelenerek derse gelinmesi Tanımlama, Eleştiri ve tartışma, Açıklama, karşılaştırma, çözümleme
14 Varlık felsefesi-varlıksal/varlıkbilimsel felsefe İlgili kaynak ve makalelerin incelenerek derse gelinmesi Tanımlama, Eleştiri ve tartışma, Açıklama, karşılaştırma, çözümleme
15 Genel Değerlendirme Konuları gözden geçirme Karşılıklı tartışma
16/17 Final Sınava hazırlanma Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Kadir Çüçen, Varlık Felsefesi(2009), Ezgi Kitabevi
 Ross, D., (1993), Aristoteles, Çev. A. Aslan, İzmir: Ege Üniv. Yayınları.
Diğer Kaynaklar  Aristoteles (1996), Kategoriler, Çeviren: Saffet Babür, Ankara: İmge Yayınevi.
 Sözer, Öney, (1976), Husserl’in Fenomenolojisi ve Nesnelerin Varlığı, İstanbul: İ.Ü. Edebiyat Fak. Yayınları.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 80
    Ödev/Proje/Diğer 0 20
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir 3
2 Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar 3
3 Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır 3
4 Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir 3
5 Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir 2
6 Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar 3
7 Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır 4
8 Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir 4
9 Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar 3
10 Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar 4
11 İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır 3
12 Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler 3
13 Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur 4
14 Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur 3
15 Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır 2
16 Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar 4
17 Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir 2
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 100
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4
Dersin AKTS Kredisi: 4