|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Varlık Felsefesi |
|
Dersin Kodu |
: |
FGE206 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. CELAL GÜRBÜZ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Varlık felsefesini kavramları, soruları ve sorunları bakımından ayırt edebilecektir. 1.1. Varlık felsefesinin temel kavramlarını ayırt eder, bu bağlamdaki soruları tartışır. 1.2. Varlık felsefesinin temel sorularını ayırt eder, temel sorularını tartışır. 2 . Varlık felsefesinin felsefenin en temel disiplinlerinden biri olduğunu fark edebilecektir. 2.1. Bir filozofun varlık felsefesine ilişkin belirlemelerinin onun diğer belirlemeleri üzerinde
ne denli etkili olduğunu açıklar.
2.2. Varlık kavramlarına, soru ve sorunlarına ilişkin olarak ortaya konulan görüşleri benzer ve farklı yönleriyle değerlendirir. 3. Varlık felsefesinin diğer felsefe disiplinleriyle olan farklarını gösterebilecektir. 3.1. Varlık felsefesini bilgi felsefesiyle karşılaştırır. 3.2. Felsefe tarihi bağlamında varlık felsefesine ilişkin metinleri yorumlar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Ontolojinin temel problemlerini, tarihsel gelişimini ve mevcut durumunu irdelemek.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Varolanın bütünlüğü ile ele alınıp incelenmesi savında olan bir temel bilim olarak ontolojinin, varolanın temel yapısını, determinasyon ilkelerini, varolanın türlerini, varolanın tarzlarını eski ve yeni görüşler bağlamında nasıl ele alındığını göstererek ontoloji-mantık, ontoloji-metafizik, ontoloji-epistemoloji arasındaki ilgiler ve farklılıkların saptanması. “Varlık, “varolan”, “görünüş”, “kendi başına varlık”, “realite ve idealite”, “varoluş”, “olanak”, “gerçeklik”, “zorunluluk”, “nedensellik”, “kategori”, “diyalektik ve aporetik” vb. gibi kavramların aydınlatılması yoluyla “varolan”a bütünlüğü ile yaklaşabilmenin olanaklarını araştırmak. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
R2-202 dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
“Varlık” ve “varolan” kavramları |
İlgili kaynak ve makalelerin incelenerek derse gelinmesi |
Tanımlama, Eleştiri ve tartışma, Açıklama, karşılaştırma, çözümleme |
|
2 |
“Varlık tarzları” hakkında bilgi ve felsefe tarihindeki örnekler |
İlgili kaynak ve makalelerin incelenerek derse gelinmesi |
Tanımlama, Eleştiri ve tartışma, Açıklama, karşılaştırma, çözümleme |
|
3 |
“Gerçeklik”, “görünüş” kavrayışları ve ortaya çıkan sonuçlar |
İlgili kaynak ve makalelerin incelenerek derse gelinmesi |
Tanımlama, Eleştiri ve tartışma, Açıklama, karşılaştırma, çözümleme |
|
4 |
“Kategori”, “öz”, “töz”, “ilinek” kavramları ve Aristoteles |
İlgili kaynak ve makalelerin incelenerek derse gelinmesi |
Tanımlama, Eleştiri ve tartışma, Açıklama, karşılaştırma, çözümleme |
|
5 |
“Kategori”, “öz”, “töz”, “ilinek” kavramları ve Descartes |
İlgili kaynak ve makalelerin incelenerek derse gelinmesi |
Tanımlama, Eleştiri ve tartışma, Açıklama, karşılaştırma, çözümleme |
|
6 |
“Kategori” kavramı ve Kant |
İlgili kaynak ve makalelerin incelenerek derse gelinmesi |
Tanımlama, Eleştiri ve tartışma, Açıklama, karşılaştırma, çözümleme |
|
7 |
“Kategori” kavramı ve Kant |
İlgili kaynak ve makalelerin incelenerek derse gelinmesi |
Tanımlama, Eleştiri ve tartışma, Açıklama, karşılaştırma, çözümleme |
|
8 |
Arasınavı |
Sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
9 |
“Kategori” kavramı ve Hartmann |
İlgili kaynak ve makalelerin incelenerek derse gelinmesi |
Tanımlama, Eleştiri ve tartışma, Açıklama, karşılaştırma, çözümleme |
|
10 |
“Varoluş” kavramı ve Heidegger |
İlgili kaynak ve makalelerin incelenerek derse gelinmesi |
Tanımlama, Eleştiri ve tartışma, Açıklama, karşılaştırma, çözümleme |
|
11 |
“Özdeşlik ” kavramı |
İlgili kaynak ve makalelerin incelenerek derse gelinmesi |
Tanımlama, Eleştiri ve tartışma, Açıklama, karşılaştırma, çözümleme |
|
12 |
“Tümellik” kavramı |
İlgili kaynak ve makalelerin incelenerek derse gelinmesi |
Tanımlama, Eleştiri ve tartışma, Açıklama, karşılaştırma, çözümleme |
|
13 |
Metafizik-ontoloji karşılaştırması |
İlgili kaynak ve makalelerin incelenerek derse gelinmesi |
Tanımlama, Eleştiri ve tartışma, Açıklama, karşılaştırma, çözümleme |
|
14 |
Varlık felsefesi-varlıksal/varlıkbilimsel felsefe |
İlgili kaynak ve makalelerin incelenerek derse gelinmesi |
Tanımlama, Eleştiri ve tartışma, Açıklama, karşılaştırma, çözümleme |
|
15 |
Genel Değerlendirme |
Konuları gözden geçirme |
Karşılıklı tartışma |
|
16/17 |
Final |
Sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Kadir Çüçen, Varlık Felsefesi(2009), Ezgi Kitabevi
Ross, D., (1993), Aristoteles, Çev. A. Aslan, İzmir: Ege Üniv. Yayınları.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Aristoteles (1996), Kategoriler, Çeviren: Saffet Babür, Ankara: İmge Yayınevi.
Sözer, Öney, (1976), Husserl’in Fenomenolojisi ve Nesnelerin Varlığı, İstanbul: İ.Ü. Edebiyat Fak. Yayınları.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir |
3 |
|
2 |
Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar |
3 |
|
3 |
Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır |
3 |
|
4 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
3 |
|
5 |
Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir |
2 |
|
6 |
Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar |
3 |
|
7 |
Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır |
4 |
|
8 |
Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir |
4 |
|
9 |
Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar |
3 |
|
10 |
Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar |
4 |
|
11 |
İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır |
3 |
|
12 |
Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler |
3 |
|
13 |
Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur |
4 |
|
14 |
Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur |
3 |
|
15 |
Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
2 |
|
16 |
Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar |
4 |
|
17 |
Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 100 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|