Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İstatistik

Dersin Kodu : FGE202

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. ADNAN GÜMÜŞ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Merkezi eğilim ölçüleri ve dağılım ölçülerini kavrar
Örnekleme dağılımlarını ve özelliklerini kavrar
İstatistiğin empirik sosyal araştırmalardaki yerini kavrar
Normal dağılımı diğer dağıllımlardan ayırt eder

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Araştırma sürecinde problemlere uygun istatistiksel teknikleri belirleme, bu teknikleri açıklama, alınan sonuçları grafik veya tablolarla sunma ve yorumlama.

Dersin İçeriği : Bireyler ve bilimler grubuyla ilgili gözlem verilerinden herhangi bir olaya ilişkin sonuçlar çıkarma tekniklerinin gösterilmesi, bu amaçla: sayısal verilerin değerlendirilmesi, işlenmesi ve yorumlayıcı işlemler için temel kavramların verilmesi; empirik sosyal araştırmacının temel işlevleri; sosyal bilimlerde önemli değişkenler ve ölçekleri; dağılımların biçimleri, boyutları, ilişki ölçümleri ve katsayıları, olasılıklar, standart puanlar incelenmektedir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : R2-202 dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 İstatistiğin konumu, Emprik Sosyal araştırmadaki işlevleri Uygun kaynaklar çalışılacak Ön okuma, örnek seçimi
2 Sosyal Bilimlerde Önemli değişkenler ve ölçek tipleri Uygun kaynaklar çalışılacak Ön okuma, örnek seçimi
3 Tekboyutlu dağılımlar, dağılım sıkları Uygun kaynaklar çalışılacak Ön okuma, örnek seçimi
4 Merkezi eğilim ölçüleri, yayılım değerleri Uygun kaynaklar çalışılacak Ön okuma, örnek seçimi
5 İki boyutlu dağılımlar ve ilişki kavramı Uygun kaynaklar çalışılacak Ön okuma, örnek seçimi
6 Adsal değişkenler arasındaki ilişkinin açıklanması Uygun kaynaklar çalışılacak Ön okuma, örnek seçimi
7 Sıralayıcı ölçekler arasındaki ilişkinin açıklanması Verilen istatistiki işlemler tamamlanacak Ön okuma, örnek seçimi
8 Ara sınav Sınava hazırlanma Yazılı Sınav
9 Metrik değişkenler arasındaki ilişkinin açıklanması (korelasyon tabelası - regrasyon doğrusu hesabı) Uygun kaynaklar çalışılacak Ön okuma, örnek seçimi
10 Olasılıklar Uygun kaynaklar çalışılacak Ön okuma, örnek seçimi
11 Dağılım biçimleri, örnekleme ve ana kütlede temel düşünce Uygun kaynaklar çalışılacak Ön okuma, örnek seçimi
12 Normal Dağılımlar Uygun kaynaklar çalışılacak Ön okuma, örnek seçimi
13 Normal Dağılımların özellikleri Uygun kaynaklar çalışılacak Ön okuma, örnek seçimi
14 Stadart Puanlar Uygun kaynaklar çalışılacak Ön okuma, örnek seçimi
15 Genel değerlendirme Konuların gözden geçirilmesi Anlatım, problem çözme, etkileişmsel tartışma
16/17 Final sınavı Sınava hazırlanma Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Durgun, M. S., (1994), Sosyal Bilimlerde İstatistik Yöntemleri, Ankara: Baki Kitabevi.
 İstatistiğe Giriş, E.F. Lindquit Alkım Yayınları, 1996
 Arıcı, Hüsnü, (1991) İstatistik Yöntem ve Uygulamalar, Ankara: Meteksan.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir 2
2 Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar 4
3 Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır 2
4 Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir 2
5 Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir 4
6 Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar 3
7 Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır 3
8 Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir 4
9 Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar 2
10 Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar 3
11 İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır 3
12 Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler 3
13 Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur 3
14 Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur 4
15 Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır 4
16 Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar 3
17 Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 3 3
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 9 9
Toplam İş Yükü: 113
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.52
Dersin AKTS Kredisi: 5