|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İstatistik |
|
Dersin Kodu |
: |
FGE202 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ADNAN GÜMÜŞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Merkezi eğilim ölçüleri ve dağılım ölçülerini kavrar Örnekleme dağılımlarını ve özelliklerini kavrar İstatistiğin empirik sosyal araştırmalardaki yerini kavrar Normal dağılımı diğer dağıllımlardan ayırt eder
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Araştırma sürecinde problemlere uygun istatistiksel teknikleri belirleme, bu teknikleri açıklama, alınan sonuçları grafik veya tablolarla sunma ve yorumlama. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bireyler ve bilimler grubuyla ilgili gözlem verilerinden herhangi bir olaya ilişkin sonuçlar çıkarma tekniklerinin gösterilmesi, bu amaçla: sayısal verilerin değerlendirilmesi, işlenmesi ve yorumlayıcı işlemler için temel kavramların verilmesi; empirik sosyal araştırmacının temel işlevleri; sosyal bilimlerde önemli değişkenler ve ölçekleri; dağılımların biçimleri, boyutları, ilişki ölçümleri ve katsayıları, olasılıklar, standart puanlar incelenmektedir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
R2-202 dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
İstatistiğin konumu, Emprik Sosyal araştırmadaki işlevleri |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Ön okuma, örnek seçimi |
|
2 |
Sosyal Bilimlerde Önemli değişkenler ve ölçek tipleri |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Ön okuma, örnek seçimi |
|
3 |
Tekboyutlu dağılımlar, dağılım sıkları |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Ön okuma, örnek seçimi |
|
4 |
Merkezi eğilim ölçüleri, yayılım değerleri |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Ön okuma, örnek seçimi |
|
5 |
İki boyutlu dağılımlar ve ilişki kavramı |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Ön okuma, örnek seçimi |
|
6 |
Adsal değişkenler arasındaki ilişkinin açıklanması |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Ön okuma, örnek seçimi |
|
7 |
Sıralayıcı ölçekler arasındaki ilişkinin açıklanması |
Verilen istatistiki işlemler tamamlanacak |
Ön okuma, örnek seçimi |
|
8 |
Ara sınav |
Sınava hazırlanma |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Metrik değişkenler arasındaki ilişkinin açıklanması (korelasyon tabelası - regrasyon doğrusu hesabı) |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Ön okuma, örnek seçimi |
|
10 |
Olasılıklar |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Ön okuma, örnek seçimi |
|
11 |
Dağılım biçimleri, örnekleme ve ana kütlede temel düşünce |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Ön okuma, örnek seçimi |
|
12 |
Normal Dağılımlar |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Ön okuma, örnek seçimi |
|
13 |
Normal Dağılımların özellikleri |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Ön okuma, örnek seçimi |
|
14 |
Stadart Puanlar |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Ön okuma, örnek seçimi |
|
15 |
Genel değerlendirme |
Konuların gözden geçirilmesi |
Anlatım, problem çözme, etkileişmsel tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınava hazırlanma |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Durgun, M. S., (1994), Sosyal Bilimlerde İstatistik Yöntemleri, Ankara: Baki Kitabevi.
İstatistiğe Giriş, E.F. Lindquit Alkım Yayınları, 1996
Arıcı, Hüsnü, (1991) İstatistik Yöntem ve Uygulamalar, Ankara: Meteksan.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir |
2 |
|
2 |
Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar |
4 |
|
3 |
Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır |
2 |
|
4 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
2 |
|
5 |
Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir |
4 |
|
6 |
Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar |
3 |
|
7 |
Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır |
3 |
|
8 |
Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir |
4 |
|
9 |
Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar |
2 |
|
10 |
Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar |
3 |
|
11 |
İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır |
3 |
|
12 |
Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler |
3 |
|
13 |
Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur |
3 |
|
14 |
Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur |
4 |
|
15 |
Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
4 |
|
16 |
Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar |
3 |
|
17 |
Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
3 |
3 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
3 |
3 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
9 |
9 |
|
Toplam İş Yükü: | 113 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|