Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Modern Mantık I

Dersin Kodu : FGE116

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. CELAL GÜRBÜZ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Sembolik dil ve işaretlerle işlem yapar
Önerme ve çıkarımların tutarlı ya da geçerli olup olmadıklarına karar verir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : FGE111 Klasik Mantık

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Modern mantıktaki yeni eğilimleri ve mantık teoremlerini ve sembollerini irdelemek.

Dersin İçeriği : Klasik mantığın sınıf-üye ilişkisine dayanarak oluşturduğu basit önermeler ve bunlarla yapılan doğru akıl yürütme şekli kıyas, düşünmenin tamamını vermemektedir. Günlük dilin çok anlamlılığının arındırılıp, sembolik dilin objektifliğine ve tek anlamlılığına götürme amacı güdülmektedir. Modern mantık birçok mantıkları içermektedir. Önermeler mantığı, çözümleyici çizelge kuralları ele alınacaktır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : R2-201 dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Semiotik ve Dil : Dilin Çeşitli Kullanımları Yok Anlatım-tartışma
2 Semiotiğin Ana kavramları Konuyla ilgli kuramsal kısım incelenecek Anlatım-tartışma-soru cevap
3 Önermeler Mantığı: Önerme ve yapısı Konuyla ilgli kuramsal kısım incelenecek Anlatım-tartışma
4 Eklemlerin Fonksiyonları Konuyla ilgli kuramsal kısım incelenecek Anlatım-problem çözme
5 Doğruluk Değeri Analizi: Karma Doğruluk Çizelgeleri Konuyla ilgli kuramsal kısım incelenecek Anlatım-problem çözme
6 Geçerlilik ve Tutarlılık Denetlemesi Konuyla ilgli kuramsal kısım incelenecek Anlatım-problem çözme
7 Eşdeğerlilik ve Uygulamaları Konuyla ilgli kuramsal kısım incelenecek Anlatım-tartışma-soru cevap
8 Arasınav Sınava hazırlık Yazılı sınav
9 Sadeleştirme Kanunları Konuyla ilgli kuramsal kısım incelenecek Anlatım-problem çözme
10 Quine metodu Konuyla ilgli kuramsal kısım incelenecek Anlatım-problem çözme
11 Dönüştürme kanunları Konuyla ilgli kuramsal kısım incelenecek Anlatım-tartışma-soru cevap
12 Alıştırma Örnekleri Konuyla ilgli kuramsal kısım incelenecek Anlatım-problem çözme
13 Bir Tam-Deyimin Dönüştürülmüş Biçimleri Konuyla ilgli kuramsal kısım incelenecek Anlatım-problem çözme
14 Dağıtıcılık Konuyla ilgli kuramsal kısım incelenecek Anlatım-problem çözme
15 Genel değerlendirme Genel çalışma Etkileşimsel tartışma
16/17 Dönem sonu sınavı Sınava hazırlık Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  H.Batuhan-T.Grünberg; Modern Mantık; ODTÜ Fen-Edebiyat Fak.Y. Ankara, 1970
 -Yıldırım, Cemal, (1976), Mantık El Kitabı, İstanbul: Gerçek Yayınevi.
 -Özlem, Doğan, (1999), Mantık, İstanbul: İnkılap Kitabevi.
 -Çüçen, Kadir, (1999), Mantık, Bursa: Asa Yayınları.
Diğer Kaynaklar  -Löringhoff, Freytag, (1973), Mantık , İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınları.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir 3
2 Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar 3
3 Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır 4
4 Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir 3
5 Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir 3
6 Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar 2
7 Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır 5
8 Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir 3
9 Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar 3
10 Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar 3
11 İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır 3
12 Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler 3
13 Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur 4
14 Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur 3
15 Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır 3
16 Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar 3
17 Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 85
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.4
Dersin AKTS Kredisi: 3