|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Klasik Mantık |
|
Dersin Kodu |
: |
FGE111 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. CELAL GÜRBÜZ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Aklın temel ilkelerini bilir Akıl yürütme ve çıkarım biçimlerini temel düzeyde gerçekleştirebilir. Önermelerdeki mantık hatalarını belirleyebilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Aristotelesçi mantıktaki temel kavramları ve klasik mantık ilkelerini, kavramlarını, eklem ve sembolizmi ve türevlerini ve ilgili kuramları irdelemek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Genel bir ifadeyle formel (klasik) mantığın çıkarım tekniklerinin konu edindiği ve çıkarımların geçerliliği ile önermelerin içeriğinden, bu önermelerin taşıdıkları öznel anlam kapsamından bağımsız olarak, onların “form” yönünden ilgilenmesini içerir. Doğru düşünme, akıl yürütme, kavramlar, önermeler, çıkarım mantığı gibi konular görülmektedir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
R2-201 dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Mantık nedir? Mantık teriminin tarihsel gelişimi |
Bilimlerin yöntemleri hakkında araştırma |
Anlatım-tartışma |
|
2 |
Mantık İlkeleri ve Mantık İlkelerinin içerdiği sorunlar |
Aristoteles´in Kategoriler kitabı okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
3 |
Akıl Yürütme:Mantıksal geçerlilik ve Tutarlılık |
Bilim mantığı üzerine makaleler 1 |
Anlatım-tartışma |
|
4 |
Akıl Yürütme Türleri: Dedüksiyon,Endüksiyon ve analoji |
Bilim mantığı üzerine makaleler 2 |
Anlatım-tartışma |
|
5 |
Saf Mantık anlayışı |
Mantığın tarihçesi üzerine K. Çüçen, K.Mantık 2.bölüm okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
6 |
Kavramlar Mantığı 1 kavramların gösterim ve anlamları ; kavram çeşitleri |
Doğan özlem’in mantık kitabı 2.Bölüm okunacak |
Anlatım ve problem çözme |
|
7 |
Kavramlar Mantığı 2 Tanım ve Bölme |
Doğan özlem’in mantık kitabı 4.Bölüm okunacak |
Anlatım ve problem çözme |
|
8 |
Arasınav |
Sınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
9 |
Önermeler Mantığı 1 Önerme çeşitleri |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım |
|
10 |
Önermeler Mantığı 2 Önermeler arası ilişkiler |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım ve problem çözme |
|
11 |
Önermeler Mantığı 3 Terimlerin dağıtıcılığı |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım ve problem çözme |
|
12 |
Çıkarım Mantığı1 Kıyasın tanımı ve yapısı |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım ve problem çözme |
|
13 |
Çıkarım Mantığı 2 Kategorik Kıyaslar |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım ve problem çözme |
|
14 |
Çıkarım Mantığı 3 Kategorik olmayan Kıyaslar |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım ve problem çözme |
|
15 |
Genel Değerlendirme |
Genel çalışma |
Etkileşimsel tartışma |
|
16/17 |
Dönem sonu sınavı |
Sınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Klasik Mantık, Kadir Çüçen, Asa Yay. 2009
Doğan Özlem, Mantık, Klasik/Sembolik Mantık: Mantık Felsefesi, İnkılâp Kitabevi (6.bsm), İstanbul, 1999.
-Atademir, H. Ragıp, (1974), Aristo’nun Mantik ve İlim Anlayışı, Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları.
-Porphyrios, (1986), Isagoge, Çev. Betül Çotuksöken, İstanbul: Remzi Kitabevi.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Elements de logique classique, F.Chenique, 2006, Paris
Principes de Logique, V.Thibaudeau, 2006, Paris
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir |
2 |
|
2 |
Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar |
3 |
|
3 |
Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır |
4 |
|
4 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
3 |
|
5 |
Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir |
3 |
|
6 |
Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar |
2 |
|
7 |
Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır |
4 |
|
8 |
Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir |
3 |
|
9 |
Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar |
3 |
|
10 |
Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar |
3 |
|
11 |
İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır |
2 |
|
12 |
Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler |
3 |
|
13 |
Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur |
5 |
|
14 |
Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur |
3 |
|
15 |
Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
2 |
|
16 |
Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar |
3 |
|
17 |
Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 62 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|