Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Klasik Mantık

Dersin Kodu : FGE111

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. CELAL GÜRBÜZ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Aklın temel ilkelerini bilir
Akıl yürütme ve çıkarım biçimlerini temel düzeyde gerçekleştirebilir.
Önermelerdeki mantık hatalarını belirleyebilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Aristotelesçi mantıktaki temel kavramları ve klasik mantık ilkelerini, kavramlarını, eklem ve sembolizmi ve türevlerini ve ilgili kuramları irdelemek.

Dersin İçeriği : Genel bir ifadeyle formel (klasik) mantığın çıkarım tekniklerinin konu edindiği ve çıkarımların geçerliliği ile önermelerin içeriğinden, bu önermelerin taşıdıkları öznel anlam kapsamından bağımsız olarak, onların “form” yönünden ilgilenmesini içerir. Doğru düşünme, akıl yürütme, kavramlar, önermeler, çıkarım mantığı gibi konular görülmektedir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : R2-201 dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Mantık nedir? Mantık teriminin tarihsel gelişimi Bilimlerin yöntemleri hakkında araştırma Anlatım-tartışma
2 Mantık İlkeleri ve Mantık İlkelerinin içerdiği sorunlar Aristoteles´in Kategoriler kitabı okunacak Anlatım-tartışma
3 Akıl Yürütme:Mantıksal geçerlilik ve Tutarlılık Bilim mantığı üzerine makaleler 1 Anlatım-tartışma
4 Akıl Yürütme Türleri: Dedüksiyon,Endüksiyon ve analoji Bilim mantığı üzerine makaleler 2 Anlatım-tartışma
5 Saf Mantık anlayışı Mantığın tarihçesi üzerine K. Çüçen, K.Mantık 2.bölüm okunacak Anlatım-tartışma
6 Kavramlar Mantığı 1 kavramların gösterim ve anlamları ; kavram çeşitleri Doğan özlem’in mantık kitabı 2.Bölüm okunacak Anlatım ve problem çözme
7 Kavramlar Mantığı 2 Tanım ve Bölme Doğan özlem’in mantık kitabı 4.Bölüm okunacak Anlatım ve problem çözme
8 Arasınav Sınava hazırlık Yazılı sınav
9 Önermeler Mantığı 1 Önerme çeşitleri Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım
10 Önermeler Mantığı 2 Önermeler arası ilişkiler Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım ve problem çözme
11 Önermeler Mantığı 3 Terimlerin dağıtıcılığı Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım ve problem çözme
12 Çıkarım Mantığı1 Kıyasın tanımı ve yapısı Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım ve problem çözme
13 Çıkarım Mantığı 2 Kategorik Kıyaslar Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım ve problem çözme
14 Çıkarım Mantığı 3 Kategorik olmayan Kıyaslar Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım ve problem çözme
15 Genel Değerlendirme Genel çalışma Etkileşimsel tartışma
16/17 Dönem sonu sınavı Sınava hazırlık Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Klasik Mantık, Kadir Çüçen, Asa Yay. 2009
 Doğan Özlem, Mantık, Klasik/Sembolik Mantık: Mantık Felsefesi, İnkılâp Kitabevi (6.bsm), İstanbul, 1999.
 -Atademir, H. Ragıp, (1974), Aristo’nun Mantik ve İlim Anlayışı, Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları.
 -Porphyrios, (1986), Isagoge, Çev. Betül Çotuksöken, İstanbul: Remzi Kitabevi.
Diğer Kaynaklar  Elements de logique classique, F.Chenique, 2006, Paris
 Principes de Logique, V.Thibaudeau, 2006, Paris


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir 2
2 Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar 3
3 Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır 4
4 Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir 3
5 Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir 3
6 Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar 2
7 Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır 4
8 Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir 3
9 Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar 3
10 Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar 3
11 İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır 2
12 Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler 3
13 Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur 5
14 Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur 3
15 Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır 2
16 Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar 3
17 Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü: 62
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.48
Dersin AKTS Kredisi: 2