Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Specific Machine Elements

Dersin Kodu : MK-539

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. NECDET GEREN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Düz konik dişlileri tasarlar.
Spiral konik dişlileri tasarlar.
Fren tasarımı yapar.
Debriyaj tasarlar.
Kaplin ve volan tasarlar.
Sonsuz dişli ve dişli çarkı tasarımı yapar.
Makine tasarımında statik ve dinamik tasarım yaklaşımlarını bilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Makineleri oluşturan özel makine elemanlarının tasarımını öğretmek

Dersin İçeriği : Giriş Konik dişlilerin tasarımı Sonsuz dişli ve dişli çarkı tasarımı Dişlilerin yağlanması, Konik ve sonsuz dişlilerin imalatı, Dişli toleransları ve ölçümü Debriyaj ve frenlerin tasarımı Kaplinler ve volanların tasarımı Esnek mekanik elemanların tasarımı Tasarım örnekleri

Dersin Dili : İngilizce

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 GİRİŞ, KONİK DİŞLİLERİN TASARIMI; Konik dişli gerilmeleri ve dayanım, AGMA eşitlik faktörleri, düz konik dişli analizi, konik dişli tasarımı, Kaynak kitaplardan İlgili bölümler çalışılmalı Ders sunuları, tartışma ve problem çözümleri
2 Spiral, Zerol, hypoid ve spiroid dişlilerin tasarımı Kaynak kitaplardan İlgili bölümler çalışılmalı Ders sunuları, tartışma ve problem çözümleri
3 SONSUZ DİŞLİ TASARIMI; AGMA eşitlikleri, sonsuz dişli analizi, sonsuz dişli tasarımı, Buckingham aşınma yükü, problemler Kaynak kitaplardan İlgili bölümler çalışılmalı Ders sunuları, tartışma ve problem çözümleri
4 DİŞLİLERDE YAĞLAMA, KONİK VE SONSUZ DİŞLİLERİN İMALATI, Kaynak kitaplardan İlgili bölümler çalışılmalı Ders sunuları, tartışma ve problem çözümleri
5 DİŞLİ TOLERANSLARI Kaynak kitaplardan İlgili bölümler çalışılmalı Ders sunuları, tartışma ve problem çözümleri
6 DİŞLİ MUAYENE ÖLÇÜM CİHAZLARI Kaynak kitaplardan İlgili bölümler çalışılmalı-Tasarım projeleri ev ödevi olarak verilecek. Ders sunuları, tartışma ve problem çözümleri
7 DEBRİYAJLARIN VE FRENLERİN TASARIMI; Debriyaj ve frenlerin static analizi, iç genişlemeli , İç balata genişlemeli kampanalı debriyaj ve frenler, Dış balata (sıkıştırmalı) kampanalı debriyaj ve frenler, bant tipi debriyaj ve frenler, sürtünme tipi eksenel debriyajlar ve tasarımları Kaynak kitaplardan İlgili bölümler çalışılmalı Ders sunuları, tartışma ve problem çözümleri
8 Konik debriyaj ve frenler, disk frenleri, Enerji faktörleri, Sıcaklık artışı, Sürtünme malzemeleri, Çeşitli tip debriyajlar. Kaynak kitaplardan İlgili bölümler çalışılmalı Ders sunuları, tartışma ve problem çözümleri
9 Problem çözümleri Kaynak kitaplardan İlgili bölümler çalışılmalı Ders sunuları, tartışma ve problem çözümleri
10 VİZE SINAVI Kaynak kitaplardan İlgili bölümler çalışılmalı Ders sunuları, tartışma ve problem çözümleri
11 KAPLİNLERİN VE VOLANLARIN TASARIMI Kaynak kitaplardan İlgili bölümler çalışılmalı Ders sunuları, tartışma ve problem çözümleri
12 ESNEK MEKANİK ELEMANLAR; kayışlar, düz ve kavisli kayış kasnak sürücüler, zaman kayışları JİROSKOPLAR Kaynak kitaplardan İlgili bölümler çalışılmalı Ders sunuları, tartışma ve problem çözümleri
13 Tasarım projeleri sunu ve tartışmaları Kaynak kitaplardan İlgili bölümler çalışılmalı Ders sunuları, tartışma ve problem çözümleri
14 Tasarım projeleri sunu ve tartışmaları Kaynak kitaplardan İlgili bölümler çalışılmalı Ders sunuları, tartışma ve problem çözümleri
15 FİNAL SINAVI Sorumlu olunan bölümler çalışılmalı ve problem çözümleri yapılmalı. Sınavda sözel ve tasarım/analiz esaslı sorular sorulur
16/17 BÜTÜNLEME SINAVI Sorumlu olunan bölümler çalışılmalı ve problem çözümleri yapılmalı. Sınavda sözel ve tasarım/analiz esaslı sorular sorulur


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Gears and Gear Manufacture: The Fundamentals by Richard H. Ewert (Dec 1996)
 Shigley´s Mec. Eng. Design R. G. BUDYNAS, J. K. NISBETT 9 th SI Edition
 Fund. of Mach. Elem. B.J. HAMROCK
 Gear Handbook: The Design, Manufacture and Application of Gears by Darle W. Dudley and Dennis Townsend (1 Oct 1991
 Clutches and Brakes: Design and Selection William C. Orthwein
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 10 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İleri matematik, fen ve mühendislik bilgisi ile donanımlı olma 5
2 Çalıştığı makine mühendisliği anabilim dalındaki kavram, kuram ve prensiplere ileri düzeyde hâkim olma 5
3 Çalıştığı makine mühendisliği anabilim dalında ileri düzeyde deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme 1
4 Çeşitli ileri mühendislik teknikleri ve becerileri ile donanımlı olma 5
5 Çalıştığı makine mühendisliği anabilim dalında teknik, ekonomik, çevresel, üretilebilirlik, sürdürülebilirlik sınırlamaları dâhilinde ileri mühendislik ihtiyaçlarını karşılamak üzere bir sistem, bileşen veya süreç tasarlayabilme 5
6 Bir işletmede karşılaşabileceği uygulamaları bağımsızca inceleyip öğrenebilme; gördüğü problemlerinin kritik değerlendirmesini yapabilme; problemleri formüle edebilme ve uygun tekniği seçerek çözüm getirebilme 5
7 Bir ürünün veya üretim yönteminin tanımlanması, tasarlanması, geliştirilmesi ve kullanıma alınmasına öncülük edebilme 5
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin farkında olma ve kendini devamlı yenileyebilme 4
9 İngilizceyi teknik veya teknik olmayan konularda yazılı ve sözlü etkin kullanabilme 5
10 Çok etkin bir biçimde bilgisayar kullanabilme; bilgisayar destekli çizim, tasarım, çözümleme ve sunum yapabilme 2
11 Takım çalışmasına yatkın olma, çevresiyle iyi iletişim kurabilme; çok yönlü ve disiplinler arası çalışan bir takımın üyesi olarak verimli çalışabilme 1
12 Teknik ve etik sorumluluklarının farkında, meraklı ve yenilikçi olma 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 10 3 30
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 146
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.84
Dersin AKTS Kredisi: 6