Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Combustion and Pollution Formation in Engines

Dersin Kodu : MK-535

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. KADİR AYDIN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Otomotiv ve diğer proseslerde kullanılan içten yanmalı motorlarda kullanılan yakıtların tanınması ve sınıflandırılabilmesi, ilgili makinalarda ve ısı proseslerinde meydana gelen yanma sürecinin detaylı analizinin öğrenilmesi

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Otomotiv ve diğer proseslerde kullanılan içten yanmalı motorlarda kullanılan yakıtların tanınması ve sınıflandırılabilmesi, ilgili makinalarda ve ısı proseslerinde meydana gelen yanma sürecinin detaylı analizinin yapılabilmesi.

Dersin İçeriği : Stokiyometriye genel bakış,Genelleştirilmiş reaksiyon denklemleri; Temel tanımlar, karışım oranları, ısıl değer, reaksiyon ısısı, adyabatik alev sıcaklığı,Sonlu Reaksiyon Hızlı kimyasal reaksiyonlar ve Termo kimyasal denge,Reaksiyon hızı, hız katsayıları, Arhenius modeli,Karmaşık kimyasal denge ve ayrışma, denge sabiti ve kompozisyon hesaplanması,Hidrokarbon yakıtların yanması için modeller,Alev sıcaklığı hesapları,Kararsız Prosesler, kısmi kararlı varsayımlar,Yanma kinetiği ve hassasiyet analizleri, ateşleme ve patlama teorileri,Kendi kendine tutuşma sıcaklığı ve ateşleme gecikmesi,Isıl patlama teorisi, hava-yakıt karışımları için patlama limitleri,Ön karışımlı yanıcı gazlarda alevlenme,Laminer alev, türbülanslı alev,Yakıt spreyinde buharlaşma ve yanma, difüzyon alevi, is oluşumu ve hava kirliliği

Dersin Dili : İngilizce

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Stokiyometriye genel bakış Kitap 1,2 Örneklerle açıklama
2 Genelleştirilmiş reaksiyon denklemleri; Temel tanımlar, karışım oranları, ısıl değer, reaksiyon ısısı, adyabatik alev sıcaklığı Kitap 1,2 Örneklerle açıklama
3 Sonlu Reaksiyon Hızlı kimyasal reaksiyonlar ve Termo kimyasal denge Kitap 1,2 Örneklerle açıklama
4 Reaksiyon hızı, hız katsayıları, Arhenius modeli Kitap 1,2 Örneklerle açıklama
5 Karmaşık kimyasal denge ve ayrışma, denge sabiti ve kompozisyon hesaplanması Kitap 1,2 Örneklerle açıklama
6 Hidrokarbon yakıtların yanması için modeller Kitap 1,2 Örneklerle açıklama
7 Alev sıcaklığı hesapları Kitap 1,2 Örneklerle açıklama
8 Ara sınav
9 Kararsız Prosesler, kısmi kararlı varsayımlar Kitap 1,2 Örneklerle açıklama
10 Yanma kinetiği ve hassasiyet analizleri, ateşleme ve patlama teorileri Kitap 1,2 Örneklerle açıklama
11 Kendi kendine tutuşma sıcaklığı ve ateşleme gecikmesi Kitap 1,2 Örneklerle açıklama
12 Isıl patlama teorisi, hava-yakıt karışımları için patlama limitleri Kitap 1,2 Örneklerle açıklama
13 Ön karışımlı yanıcı gazlarda alevlenme Kitap 1,2 Örneklerle açıklama
14 Laminer alev, türbülanslı alev Kitap 1,2 Örneklerle açıklama
15 Yakıt spreyinde buharlaşma ve yanma, difüzyon alevi, is oluşumu ve hava kirliliği Kitap 1,2 Örneklerle açıklama
16/17 Final sınavı Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Internal Combustion Engines, John B. Heywood (Kitap 1)
 Engineering Fundamentals of the Internal Combustion Engine,Willard W. Pulkrabek (Kitap 2)
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 75
    Ödev/Proje/Diğer 3 25
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İleri matematik, fen ve mühendislik bilgisi ile donanımlı olma 4
2 Çalıştığı makine mühendisliği anabilim dalındaki kavram, kuram ve prensiplere ileri düzeyde hâkim olma 4
3 Çalıştığı makine mühendisliği anabilim dalında ileri düzeyde deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme 4
4 Çeşitli ileri mühendislik teknikleri ve becerileri ile donanımlı olma 4
5 Çalıştığı makine mühendisliği anabilim dalında teknik, ekonomik, çevresel, üretilebilirlik, sürdürülebilirlik sınırlamaları dâhilinde ileri mühendislik ihtiyaçlarını karşılamak üzere bir sistem, bileşen veya süreç tasarlayabilme 4
6 Bir işletmede karşılaşabileceği uygulamaları bağımsızca inceleyip öğrenebilme; gördüğü problemlerinin kritik değerlendirmesini yapabilme; problemleri formüle edebilme ve uygun tekniği seçerek çözüm getirebilme 5
7 Bir ürünün veya üretim yönteminin tanımlanması, tasarlanması, geliştirilmesi ve kullanıma alınmasına öncülük edebilme 3
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin farkında olma ve kendini devamlı yenileyebilme 3
9 İngilizceyi teknik veya teknik olmayan konularda yazılı ve sözlü etkin kullanabilme 5
10 Çok etkin bir biçimde bilgisayar kullanabilme; bilgisayar destekli çizim, tasarım, çözümleme ve sunum yapabilme 3
11 Takım çalışmasına yatkın olma, çevresiyle iyi iletişim kurabilme; çok yönlü ve disiplinler arası çalışan bir takımın üyesi olarak verimli çalışabilme 4
12 Teknik ve etik sorumluluklarının farkında, meraklı ve yenilikçi olma 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 4 12
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 142
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.68
Dersin AKTS Kredisi: 6