Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Rekreasyonel Alan Tasarımı 1

Dersin Kodu : PM 485

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. BERRİN SİREL

Dersin Öğrenme Kazanımları : Kentsel alanlarda farklı temalarda rekreasyonel alan tasarımı çalışmaları. Bu bağlamda proje dosyası hazırlama süreç ve kapsamını kavrar.
Verilen bir alanda, belirlenmiş bir gereksinim izlencesi ve sunulan koşullar yönünde, belirli bir zaman diliminde istenilen ürünü ortaya koyabilmenin önemini ve bilincini kavrar ve pekiştirir.
Kapsamlı bir rekreasyonel alan tasarımı için çizili, yazılı ve sözlü sunum tekniklerini geliştirir.
Proje konusu ve alan ile ilgili rapor hazırlanmasını pekiştirir.
Tasarım kararları raporunun hazırlanmasını pekiştirir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Rekreasyonel alan tasarımının temel ilke, kavram ve yöntemlerini kavratmak. Farklı kapsam ve ölçekte tematik rekreasyonel alan tasarımları istenen bir alanda, belirlenmiş bir gereksinim izlencesi ve sunulan koşullar yönünde, belirli bir zaman diliminde istenilen ürünü seçenekli olarak ortaya koyabilme, sunabilme ve savunabilme yetisi kazandırmaktır.

Dersin İçeriği : Çukurova bölgesindeki herhangi bir kentsel alanda rekreasyon alanı olarak ayrılmış bir alanın tasarım çalışmaları yapılmaktadır. Bu kapsamda; konum, işlev, ilişki ve sorun tanımlamaları, temanın belirlenmesi, gereksinim izlencesinin düzenlenmesi, alan gözlem ve inceleme bulgularının çizgisel ve yazılı anlatımı, işlevsel ve tematik kavramsallaştırma çalışmaları ve kavramsal tasar seçeneklerinin geliştirilmesi, seçilen kavramsal tasar üzerinde biçimlendirme çalışmaları ve ön tasarın oluşturulması, ön tasar kararları yönünde alan düzeltimi ve yeniden biçimlendirme çalışmaları, kesit ve perspektiflerin hazırlanması, sunu çalışmaları ve tasar raporunun oluşturulması yer almaktadır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Stüdyo Dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Farklı rekreasyon kullanımlarının tanımlanması ve bu kullanımlara göre alan tasarımı yapacak öğrenci gruplarının belirlenmesi Tasar alanında gözlem ve inceleme, konumtasar ve düzentasarın sağlanması Ders anlatımı, sunum
2 Her grubun seçtiği rekreasyon kullanımı doğrultusunda veri toplaması. Grubun seçtiği kullanıma uygun olarak tasarım amaç ve hedeflerini belirlemesi, sunulması Alan inceleme raporu ve sunu hazırlanması Ders anlatımı, sunum
3 Öğrencilerin seçtikleri rekreasyon kullanıma uygun alanların belirlenmesi Eskiz çalışmaları Ders anlatımı, sunum
4 Rekreasyonel planlama yönteminin anlatılması ve yönteme göre en uygun alanın belirlenmesi Yönteme ilişkin araştırma Ders anlatımı, sunum
5 Elde edilen bütün veriler doğrultusunda tasarım kararlarının oluşturulması Eskiz çalışmaları Ders anlatımı, sunum
6 Ön tasar çalışmaları Eskiz çalışmaları ve biçim geliştirme Ders anlatımı, sunum
7 Ön tasar çalışmaları-biçimlendirme Eskiz çalışmaları ve biçim geliştirme Ders anlatımı, sunum
8 Ön tasar çalışmaları-biçimlendirme Eskiz çalışmaları ve biçim geliştirme Ders anlatımı, sunum
9 A R A S I N A V-ön tasar çalışmalarının jüri önünde savunulması Jüri Değerlendirmesi
10 Uygulama (kesin tasar) projeleri Eskiz çalışmaları ve biçim geliştirme Ders anlatımı, sunum
11 Uygulama projeleri Eskiz çalışmaları ve biçim geliştirme Ders anlatımı, sunum
12 Uygulama projeleri Eskiz çalışmaları ve biçim geliştirme Ders anlatımı, sunum
13 Uygulama projeleri Eskiz çalışmaları ve biçim geliştirme Ders anlatımı, sunum
14 Alan kesitlerinin hazırlanması Üç boyutlu çalışmaların geliştirilmesi Ders anlatımı, sunum
15 Perspektif görünüşlerin hazırlanması Üç boyutlu çalışmaların tamamlanması Ders anlatımı, sunum
16/17 YILSONU SINAVI Jüri Değerlendirmesi


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  BAUD-BOVY, M., LAWSON, F., 2002. Tourism and Recreation - Handbook of Planning and Design. Architectural Press, UK, 287 p.
 DUNNETT, N., SWANWICK, C., WOOLLEY, H., 2002. Improving Urban Parks, Play Areas and Green Spaces. Department for Transport, Local Government and the Regions, London.
 GILES-CORTI, B., BROOMHALL, M. H., KNUIMAN, M., COLLINS, C., DOUGLAS, K., NG, K., LANGE, A., DONOVAN, R. J., 2005. Increasing Walking. How Important Is Distance To, Attractiveness, and Size of Public Open Space? American Jr. of Preventive Medicine, 28 (2 Suppl 2): 169-176.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 10 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesi için gerekli bilgileri edinmek ve kavramak. Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak algılamak ve insan gereksinimlerini karşılamada bu kaynakları sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kavrar. Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kazanır. 0
2 Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusunda bilgi edinmek ve bu bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek düzeyde kavrar. Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri sistematik sınıflama içinde kavrayarak, peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanacak düzeyde bilgi edinir 3
3 Peyzaj çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda yeterli bilgileri edinir ve kavrar 5
4 Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi edinir 0
5 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi, ile deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir 0
6 Araştırarak ve alternatif düşüncelerin eleştirel yorumlamasını yaparak planlama, tasarım ve yönetim sürecinde çeşitli peyzaj öğelerini çözümleyebilme ve değerlendirebilme yetisini kazanmak 0
7 Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır 0
8 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır. 0
9 Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde anlama ve kullanma becerisine sahip olmak, değişik peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır 5
10 İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar 0
11 Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel altyapıya sahip olma; bu alanda kuramsal ve uygulamalı bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanabilir 4
12 Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak algılamak ve insan gereksinimlerini karşılamada bu kaynakları sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kullanabilir 4
13 Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kullanabilme ve doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusunda, peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek yeterli altyapıyı kazanır 5
14 Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri sistematik sınıflama içinde kavrayarak, bilgi birikimini peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanabilir 0
15 Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama, Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/ tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini bilir ve kavrar 0
16 Peyzaj çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanabilir 0
17 Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini bilir ve kavrar 3
18 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi 0
19 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi 0
20 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık ve mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 15 2 30
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 15 2 30
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 10 2 20
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 84
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.36
Dersin AKTS Kredisi: 3