|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Temel Tasarım I |
|
Dersin Kodu |
: |
P 152 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. MEHMET FARUK ALTUNKASA |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Tasarımın temel ilke, kavram ve yöntemlerini kavramak. Yaratıcı gücünü ortaya çıkararak, gözlemlerini, izlenimlerini, duygularını, tasar ve imgelerini sanat ve teknik yoluyla ifade edebilme ve geliştirme yetisi kazanmak. Bir, iki ve üç boyutlu görsel biçimlendirme ve görsel anlatım öğelerinin biçimlendirme ve anlatım olanaklarını deneme-araştırma yoluyla kavrayabilmek. Doğal ve yapay dünyanın nesnel varlıklarını gözleyebilmek, gözlediklerini görsel anlatım öğeleri ve teknikleriyle yeniden biçimlendirme ve anlatmada kullanabilmek. Edindiği bilgileri kendisine verilen somut bir alanda uygulayabilmek.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Tasarımın temel ilke, kavram ve yöntemlerini kavratmak, katılımcıların yaratıcı güçlerini ortaya çıkararak, gözlemlerini, izlenimlerini, duygularını, tasar ve imgelerini sanat ve teknik yoluyla ifade edebilme ve geliştirme yetisi kazandırmak, doğal ve yapay dünyanın nesnel varlıklarını gözlemelerine, gözlediklerini görsel anlatım öğeleri ve teknikleriyle yeniden biçimlendirme ve anlatmalarına olanak sağlamak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Tasarımda temel kavram ve kuramlar, tasarım ögeleri; nokta, çizgi, düzlem, oylum, yön, ölçü, biçim, değer, doku, renk, görsel iletişim ve görsel algı; algı psikolojisi, görsel tasarımda optik ara, proporsiyon, biçim-zemin ilişkileri, üç boyutluluk, tasarım ilkeleri; yinelenme, uyum, zıtlık, birlik, egemenlik, denge, sıradüzen, mekan-form ve geometri, mekan-form uygulamaları. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
1 No.lu Tasarım Stüdyosu |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş ve temel kavramlar; görsel anlatım ve görsel algılama |
Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi |
Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi ve değişik çizim ve sunum malzemesi kullanarak öğe ve ilkelerle ilgili çalışmalar yapılması |
|
2 |
Tasarımın öğeleri; nokta, çizgi, düzlem, oylum ve bunlara ilişkin çalışmalar |
Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi |
Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi ve değişik çizim ve sunum malzemesi kullanarak öğe ve ilkelerle ilgili çalışmalar yapılması |
|
3 |
Tasarımın öğeleri; yön, ölçü, biçim ve bunlara ilişkin çalışmalar |
Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi |
Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi ve değişik çizim ve sunum malzemesi kullanarak öğe ve ilkelerle ilgili çalışmalar yapılması |
|
4 |
Tasarımın öğeleri; değer, doku, renk ve bunlara ilişkin çalışmalar |
Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi |
Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi ve değişik çizim ve sunum malzemesi kullanarak öğe ve ilkelerle ilgili çalışmalar yapılması |
|
5 |
Görsel iletişim ve görsel algı; görsel tasarım, optik aranın düzenlenmesi, dizem, ölçüde uyum |
Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi |
Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi ve değişik çizim ve sunum malzemesi kullanarak öğe ve ilkelerle ilgili çalışmalar yapılması |
|
6 |
Görsel iletişim ve görsel algı; plastik görüntünün etki süresi, görsel tasarımda biçim, algı psikolojisi ve üç boyutluluk etkisi |
Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi |
Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi ve değişik çizim ve sunum malzemesi kullanarak öğe ve ilkelerle ilgili çalışmalar yapılması |
|
7 |
Tasarım ilkeleri; Yinelenme ve dizem, uyum, karşıtlık |
Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi |
Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi ve değişik çizim ve sunum malzemesi kullanarak öğe ve ilkelerle ilgili çalışmalar yapılması |
|
8 |
Tasarım ilkeleri; birlik-egemenlik ve denge, sıradüzen |
Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi |
Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi ve değişik çizim ve sunum malzemesi kullanarak öğe ve ilkelerle ilgili çalışmalar yapılması |
|
9 |
A R A S I N A V |
|
|
|
10 |
Mekan-biçim ve geometri; üç boyutlu uygulamalar |
Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi |
Seçilen bir alanın verilen program çerçevesinde tasarlanması ve tasarımın makete dönüştürülmesi için gerekli çalışmaların yapılması |
|
11 |
Mekan-biçim ve geometri; üç boyutlu uygulamalar |
Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi |
Tasar ve maket çalışmaları |
|
12 |
Mekan-biçim ve geometri; biçim değiştirme çalışmaları |
Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi |
Tasar ve maket çalışmaları |
|
13 |
Mekan-biçim uygulama örnekleri |
Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi |
Tasar ve maket çalışmaları |
|
14 |
Mekan-biçim uygulama örnekleri |
Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi |
Tasar ve maket çalışmaları |
|
15 |
Mekan-biçim uygulama örnekleri ve tartışma |
Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi |
Tasar ve maketin tamamlanması |
|
16/17 |
Yıl Sonu Sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Reid, G. W.,1993. From Concept to Form in Landscape Design. John Wiley & Sons, Inc., New Jersey.
Gürer, L, Gürer, G., 2004. Temel Tasarım. Birsen Yayınevi, ISBN 975-511-386-X, İstanbul.
Uzun, G. 1999. Temel Tasarım, Ç.Ü. Ziraat Fakültesi Genel Yayın No:196, Ders Kitapları Yayın No:A-62, Adana.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesi için gerekli bilgileri edinmek ve kavramak. Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak algılamak ve insan gereksinimlerini karşılamada bu kaynakları sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kavrar. Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kazanır. |
5 |
|
2 |
Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusunda bilgi edinmek ve bu bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek düzeyde kavrar. Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri sistematik sınıflama içinde kavrayarak, peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanacak düzeyde bilgi edinir |
0 |
|
3 |
Peyzaj çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda yeterli bilgileri edinir ve kavrar |
3 |
|
4 |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi edinir |
5 |
|
5 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi, ile deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir |
0 |
|
6 |
Araştırarak ve alternatif düşüncelerin eleştirel yorumlamasını yaparak planlama, tasarım ve yönetim sürecinde çeşitli peyzaj öğelerini çözümleyebilme ve değerlendirebilme yetisini kazanmak |
5 |
|
7 |
Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır |
5 |
|
8 |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır. |
0 |
|
9 |
Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde anlama ve kullanma becerisine sahip olmak, değişik peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır |
0 |
|
10 |
İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar |
0 |
|
11 |
Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel altyapıya sahip olma; bu alanda kuramsal ve uygulamalı bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanabilir |
5 |
|
12 |
Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak algılamak ve insan gereksinimlerini karşılamada bu kaynakları sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kullanabilir |
3 |
|
13 |
Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kullanabilme ve doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusunda, peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek yeterli altyapıyı kazanır
|
5 |
|
14 |
Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri sistematik sınıflama içinde kavrayarak, bilgi birikimini peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanabilir |
0 |
|
15 |
Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama, Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/ tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini bilir ve kavrar |
0 |
|
16 |
Peyzaj çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanabilir |
0 |
|
17 |
Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini bilir ve kavrar |
0 |
|
18 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi |
5 |
|
19 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi |
0 |
|
20 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık ve mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
4 |
52 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
15 |
45 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 157 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.28 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|