|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tarımsal Ekoloji |
|
Dersin Kodu |
: |
TEP110 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. CELALEDDİN BARUTÇULAR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Tarımsal ekoloji ve ekosistemle ilgili temel kavramları bilir.
Ekosistemde verimliliği değerlendirebilecek bilgileri kazanır.
Doğal- ve tarımsal-ekosistem farklarının anlar.
Bitkisel üretimin (üretici organizma) temel özelliklerini bilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Tarımsal ekoloji ile ilgili temel ilke ve kavramlarla bitkisel üretime etkili olan faktörleri öğretmek
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Ekoloji ve tarımsal ekoloji tanımı, doğal ekosistem öğeleri (üretici, tüketici ve ayrıştırıcılar), prensipleri (enerji akışı, madde döngüsü), verimliliği, doğal ve agro (tarımsal)-ekosistem farkları, tarımsal üretim sistemleri ve bunların dayandığı bitkisel (birincil) üretimi etkileyen enerjitik (ışık, sıcaklık, yerçekimi) ve maddesel (karbondioksit, su, bitki besin elementleri tuzluluk asitlik) çevre faktörleri ile bu faktörlerin bitkisel üretim üzerine etkileri incelenmektedir.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tarımsal ekolojinin tanımı, önemi, kapsamı ve diğer bilim dallarıyla ilişkisi, güncel çevre sorunlarının ekolojik yönden irdelenmesi
|
Kaynak okumak
|
Sunulu ders anlatımı ve münazara |
|
2 |
Ekosistemin tanımı, unsurları (üretici, tüketici ve ayrıştırıcı organizmalar, enerjitik ve maddesel faktörler)
|
Kaynak okumak |
Sunulu ders anlatımı ve münazara |
|
3 |
Ekosistemin çalışma prensipleri (enerji akışı, madde döngüsü)
|
Kaynak okumak |
Sunulu ders anlatımı ve münazara |
|
4 |
Besin-enerji zinciri ve pramidi
|
Kaynak okumak |
Sunulu ders anlatımı ve münazara |
|
5 |
Ekosistemde verimlilik ve ölçüm yöntemleri
|
Kaynak okumak |
Sunulu ders anlatımı ve münazara |
|
6 |
Doğal- ve agro (tarımsal)-ekosistem farkları
|
Kaynak okumak |
Sunulu ders anlatımı ve münazara |
|
7 |
Gıda üretim sistemleri
|
Kaynak okumak |
Sunulu ders anlatımı ve münazara |
|
8 |
Bitkisel üretimin temel unsurları (gen kaynakları, adaptasyon, toprakların sınıflandırılması, tarımsal araziler ve dağılımı)
|
Kaynak okumak |
Sunulu ders anlatımı ve münazara |
|
9 |
Arasınav |
Kaynak okumak |
Sunulu ders anlatımı ve münazara |
|
10 |
Çevre koşulları, organizmanın çevreye tepkisinde temel ilkeler
(tepki tipleri, etki mekanizmaları)
|
Kaynak okumak |
Sunulu ders anlatımı ve münazara |
|
11 |
Çevre faktörü olarak güneş, ışık ve bitkisel üretim yönünden özellikleri
|
Kaynak okumak |
Sunulu ders anlatımı ve münazara |
|
12 |
Işık ve bitkisel üretim
|
Kaynak okumak |
Sunulu ders anlatımı ve münazara |
|
13 |
Sıcaklık ve bitkisel üretim
|
Kaynak okumak |
Sunulu ders anlatımı ve münazara |
|
14 |
Atmosfer (Oksijen, Azot, Karbondioksit ve diğer gazlar, duman ve partiküller) ve bitkisel üretim
|
Kaynak okumak |
Sunulu ders anlatımı ve münazara |
|
15 |
Su ve bitkisel üretim.
Toprak (havası, suyu, bitki besin elementleri, asitliği, tuzluluğu) ve bitkisel üretim
|
Kaynak okumak |
Sunulu ders anlatımı ve münazara |
|
16/17 |
Final sınavı |
Kaynak okumak |
Yazılı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Kocataş, A. 1999. Ekoloji, Çevre Biyolojisi. Ege Üniv. Su Ürünleri Fak. Yay. No. 51, 564 s., İzmir.
http://eogrenme.anadolu.edu.tr/_layouts/eLrnPoint/AofElrnPortal/GetEbook.aspx?c=TRM103U&s=1
http://www.tarimakademisi.com.tr/wp-content/uploads/2012/05/TARIMSAL-EKOLOJ%C4%B0.pdf
Andiç, C., 1999. Tarımsal Ekoloji. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Ders Notları No: 106, Erzurum.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Mesleğiyle ilgili ileri düzeyde konuları anlayabilmesine olanak sağlayacak bir altyapı oluşturmak üzere temel bilim ve temel mühendislik dersleriyle ilgili başlıca kuramları açıklayabilme ve uygulayabilme |
2 |
|
2 |
Bitkisel ve hayvansal üretim tekniklerini, bu alanda kullanılan araç-gereçler ile yararlanılan teknolojileri tanımlayabilme, tanıtabilme ve değerlendirebilme; tarımın ulusal ekonomi ve dünya ekonomisindeki yerini, önemini ve gelişimini açıklayabilme |
2 |
|
3 |
Tarım sektöründe üretimden tüketime kadar yer alan tüm aşamaların karakteristik özelliklerini ve aralarındaki ilişkileri tanımlayabilme, kaynakların etkin kullanımı ve sürdürülebilirliği ile ilgili temel kavramları tanımlayabilme, bu amaçla yararlanılan temel ekonomik ilkeleri açıklayabilme ve uygulayabilme |
5 |
|
4 |
Tarım sektörü ve kırsal alanlardaki faaliyetler üzerinde etkili olan başlıca ekonomik, sosyal, doğal, kültürel, kurumsal, örgütsel ve yasal faktörleri, ulusal ve uluslararası güçleri ve aralarındaki etkileşimi, evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini, ilgili kavram, düşünce, kuram ve yöntemleri açıklayabilme |
3 |
|
5 |
Tarım sektöründe karşılaşılan sorunlara ekonomi biliminin temel ilkelerini uygulayabilme |
5 |
|
6 |
Tarımsal üretim karar sürecinde kullanılacak ekonomik ve sosyal verileri çizelgeler, şekiller ve matematiksel semboller ile gösterebilme ve sözel olarak ifade edebilme |
3 |
|
7 |
Ekosistem, biyoçeşitlilik ve sürdürülebilir kaynak yönetimi, kırsal kalkınma, planlama ve teknoloji kullanımına yönelik bilgileri bitkisel ve hayvansal üretim ve pazarlama süreçlerine uygulayabilme |
4 |
|
8 |
Tarım sektöründe karşılaşılan sorunların analizine ilişkin gerekli verileri belirleme, toplama, eleştirel gözle inceleme, kullanma, uygun çerçeve, model ve yöntem seçme, verileri analiz etme, analiz sonuçlarını değerlendirebilme |
5 |
|
9 |
Ekonomik ve sosyal verilerin analizinde temel bilgi teknolojilerinden ve bu amaçla hazırlanmış yazılımlardan yararlanma ve sonuçları yorumlama |
3 |
|
10 |
Alanıyla ilgili çalışmaları yasal mevzuata uygun ve bağımsız bir şekilde yürütebilme; bu alanlarda danışmanlık, denetim, bilirkişilik yapabilme; disiplinler arası çalışmalara, ekip çalışmalarına katılabilme |
2 |
|
11 |
Alanıyla ilgili güncel bilgilere erişebilme, edindiği bilgileri sorgulayabilme ve amaca uygun değerlendirerek kamu yararına kullanabilme |
4 |
|
12 |
Sözlü ve yazılı olarak uzman ve uzman olmayan kişilerle iletişim kurabilme, bu amaçla en uygun iletişim yöntemlerini seçebilme; üretici ve örgüt bazında paydaşlarla işbirliği geliştirebilme |
3 |
|
13 |
Mesleki gelişmeleri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla ilişki kurabilecek düzeyde genel ve mesleki yabancı dil bilgisinin kazanılması, bilişim ve iletişim teknolojilerinin kullanılabilmesi |
3 |
|
14 |
Tarım sektöründe karşılaşılabilecek sorunları tanıyabilme, kapsamını belirleyebilme, bu konuda uygulanan çözüm, proje ve politikaların etkilerini değerlendirebilme; çözüm, proje ve politika alternatifleri üretebilme, ürettiği veya önerilen alternatiflerin olası etkilerini öngörebilme, alternatifler arasından belirlenen amaca en uygununu seçebilme; proje uygulayabilme, yönetebilme ve izleyebilme |
3 |
|
15 |
Mesleğinin tarihsel gelişimi ve geçirdiği aşamaları, mesleğinin uygulanmasında uyulması zorunlu etik ilkeleri tanımlayabilme ve bu ilkeleri titizlikle uygulama bilincine sahip olma |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
6 |
12 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 83 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.32 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|