|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Ölçme Ve Değerlendirme |
|
Dersin Kodu |
: |
MB 204 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. M.EMRE SEZGİN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Ölçme kavramını ve çeşitlerini açıklar ve örnekler verebilir. Değerlendirme kavramını ve türlerini açıklar ve örnek verebilir. Ölçek çeşitlerini yorumlar ve aralarındaki farklılıkları tartışabilir. Ölçmede hata türlerini yorumlayabilir. Bir ölçme aracında bulunması gerekli özellikleri (geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık) tartışabilir. Ölçmede geçerlik ve güvenirlik arasındaki ilişkiyi açıklayabilir. Ölçme tekniklerini (yazılı sınavlar, çoktan seçmeli testler, doğru yanlış testleri, kısa cevap testleri, sözlü sınavlar) bütün özellikleri ile tartışabilir. Test planını hazırlayabilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Eğitim ve öğretimde ölçme ve değerlendirme ile ilgili kavramları tanıyarak, ölçmede geçerli, güvenilir ve kullanışlı ölçme tekniklerini nasıl kullanacağını öğrenir, ölçme sonuçları ile ilgili istatistiksel yöntemleri kullanmayı bilir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Eğitimde ölçme ve değerlendirme ile ilgili kavramlar, ölçmede geçerlik ve güvenirlik, ölçme teknikleri, ölçme ve değerlendirme ile ilgili istatistiksel işlemler, Duyuşsal Alan Davranışlarının ölçülmesi, psiko-motor davranışların ölçülmesi ve performans değerlendirme, soru hazırlama teknikleri. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Tanımlar, uygulamalar ve problemler. |
Ders kitabındaki ilgili konular. |
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma, Örnek Olay |
|
2 |
Doğrudan ölçme, dolaylı ölçme, ölçek, ölçüt, bağıl ve mutlak ölçüt, ölçmede hata türleri ve ölçek çeşitleri (Sınıflama, sıralama, eşit aralıklı ve oranlı ölçekler) Mutlak ve bağıl değerlendirme. |
Ders kitabındaki ilgili konular. |
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma, Örnek Olay |
|
3 |
Bir ölçme aracında bulunması gereken özellikler: geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık. |
Ders kitabındaki ilgili konular. |
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma, Örnek Olay |
|
4 |
Geçerlik ile güvenirlik arasındaki ilişki, ölçmede güvenirlik nasıl hesaplanır? |
Ders kitabındaki ilgili konular. |
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma, Örnek Olay |
|
5 |
Madde analizleri: Güçlük indeksi ve ayırt ediciliğin hesaplanması |
Ders kitabındaki ilgili konular. |
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma, Örnek Olay |
|
6 |
Değerlendirme yaklaşımları |
Ders kitabındaki ilgili konular. |
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma, Örnek Olay |
|
7 |
Merkezi eğilim ölçüleri (mod, medyan, aritmetik ortalama). |
Ders kitabındaki ilgili konular. |
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma, Örnek Olay |
|
8 |
Arasınav |
Sınava hazırlık ve konuların gözden geçirilmesi |
Çoktan seçmeli test |
|
9 |
Merkezi dağılım ölçüleri (ranj, standart kayma, çeyrek kayma, normal dağılım) |
Ders kitabındaki ilgili konular. |
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma, Örnek Olay |
|
10 |
Test puanları üzerinde bazı istatistiksel işlemler: Z ve T puanının hesaplanması. |
Ders kitabındaki ilgili konular. |
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma, Örnek Olay |
|
11 |
Duyuşsal Alan davranışlarının ölçülmesi: İlgi, tutum ve eğilim testleri. |
Ders kitabındaki ilgili konular. |
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma, Örnek Olay |
|
12 |
Psikomotor alan davranışlarının ölçülmesi: Performans testleri ve portfolyo değerlendirme |
Ders kitabındaki ilgili konular. |
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma, Örnek Olay |
|
13 |
Test geliştirme ve soru hazırlama teknikleri |
Ders kitabındaki ilgili konular. |
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma, Örnek Olay |
|
14 |
Ölçme sonuçlarının çeşitli grafiklerle gösterilmesi
|
Ders kitabındaki ilgili konular. |
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma, Örnek Olay |
|
15 |
Türkiyede ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel sorunlar |
Ders kitabındaki ilgili konular. |
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma, Örnek Olay |
|
16/17 |
Final |
Sınava hazırlık ve konuların gözden geçirilmesi |
Çoktan seçmeli test |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Okullarda Ölçme ve Değerlendirme Öğretmen El Kitabı, Durmuş Ali Özçelik(2010), Ankara:Pegem Akademi Yayıncılık
Ölçme ve Değerlendirme, Durmuş Ali Özçelik(2010), Ankara:Pegem Akademi Yayıncılık
Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Hakan Atılgan (2006), Ankara: Anı Yayıncılık
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alan ve ilgili alanlar kapsamında verilen durumlarda, bilimsel düşünmeye temel olan bilimsel araştırma ve temel istatistiksel kavram ve uygulamaları işe koşar. |
5 |
|
2 |
Öğretim teknolojileri alt-alanlarını ve süreçlerinin bütünsel yapısını ve diğer ilgili alanlar ile ilişkisini açıklar. |
1 |
|
3 |
Öğretim teknolojileri ve ilgili alanların bilgi temelinden hareketle verilen durumlarda, öğrenme ve öğretme ile ilgili problemlerin karmaşık yapısını ortaya koyar. |
3 |
|
4 |
Bilimsel bir bakış açısı ile alan veya ilgili alanlar kapsamında verilen problemlerin çözümü için plan geliştirme, planı uygulama ve sonuçları değerlendirir. |
4 |
|
5 |
İlgili durumlarda öğretim teknolojileri, bilgisayar bilimleri bileşeni temelinde yeni ürünler veya süreçler ortaya koyar. |
0 |
|
6 |
Bağımsız çalışma becerilerinin ve sorumluluk alabilme yetisinin göstergesi olarak alanla ilgili bir problemin çözümü için bireysel bir öneri, bir ürün veya işlemler takımı geliştirir. |
3 |
|
7 |
Bireysel veya ekip olarak yapılan projelerde sorumluluk alma ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir. |
3 |
|
8 |
Güncel sorun ve uygulamaları takip edip, bir sonraki aşamanın gerektireceği bilgi ve becerileri tespit ederek, yeni öğrenme görevleri üstlenir. |
3 |
|
9 |
Öğretim teknolojileri ile bilişim teknolojileri veya bilgisayar bilimleri uygulamalarının bileşik yapısını açıklar. |
0 |
|
10 |
Alan ve ilgili alanlar kapsamında, bilimsel düşünmeye temel olan kavram ve uygulamaları açıklar. |
4 |
|
11 |
Öğretim teknolojileri bilgi temelinden hareketle verilen durumlarda, analiz, tasarım, geliştirme ve değerlendirme süreçlerini uygular. |
5 |
|
12 |
Bilişim teknolojileri ve bilgisayar bilimleri uygulamalarını etkili ve verimli bir öğrenme-öğretme çevresini oluşturmada işe koşar. |
4 |
|
13 |
Öğrenme problemi ile karşılaştığında bilimsel ve etik değerler temelinde kendisini ve ekibini başarıya götürecek problem çözümünü uygular. |
3 |
|
14 |
Öğrencilerle, öğretmenlerle, okul yönetimi ile aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. |
3 |
|
15 |
Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde yararlanması gereken yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilir. |
0 |
|
16 |
Yerel veya ulusal düzeyde alandaki gelişmelerin yayılım ve dağılımında sorumluluk alır. |
3 |
|
17 |
Çalışmalarında bilimsel ve etik değerler temelinde hareket ederek, bu değerlerin korunmasını ve öğrenilmesini destekler. |
3 |
|
18 |
Alanın geleceğine ilişkin konularda stratejik görüş geliştirebilme ve görüş değerlendirir. |
3 |
|
19 |
Diğer alanlardaki ilgili gelişmeleri öğretim teknolojileri alanına taşır. |
3 |
|
20 |
Paydaş davranışlarına ilişkin iç görü geliştirerek, işbirliği içinde verimli bir çalışma ortamı yaratabilme ve sürdürür. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 94 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|