|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tekstil Yardımcı Maddeleri |
|
Dersin Kodu |
: |
KM 490 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. SELAHATTİN SERİN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Tekstil Endüstrisinde Kullanılan Kimyasal Maddeler ve Bunlar İçindeki Yardımcı Maddelerin Yeri Boyama Ve Baskı İşlemlerinde Kullanılan Yardımcı Maddelerin Fonksiyonları Ve Özellikleri Yüzey Aktif Maddeler Fonksiyonları Göre Çeşitli Boyama Ve Baskı Malzemeleri Sequester Maddeler Dağıtıcı ve çözünürleştirebilen Maddeler Egalize ve Geciktirici Maddeler Baskı ve Kontinü Boyamada Kullanılan Kıvam Maddeleri, Migrasyon Önleyiciler ve Hidrotropik Maddeler Haslık Özeliklerini Geliştirmede Son Muamele Maddeleri ve Diğerleri Küpük Yapıcı ve Köpük Giderici Maddeler Lif Lübrikasyonu, Yumuşatma, Antistatik Efektler, Kir Çözme ve Kir İticilik Maddeleri Yumuşatıcılar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
KM 490 Tekstil Yardımcı Maddeleri
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Tekstil sektöründe kullanılan yardımcı kimyasal maddeleri ve bunların özelliklerinin öğrencilere başarılı bir şekilde teorik ders ve örneklemeler yoluyla öğretilmesini amaçlanmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu derste tekstil yardımcı maddelerinin neler olduğu ve sınıflandırılması anlatılarak, Boyama Ve Baskı İşlemlerinde Kullanılan Yardımcı Maddelerin Fonksiyonları Ve Özellikleri, Yüzey Aktif Maddeler, Fonksiyonları Göre Çeşitli Boyama Ve Baskı Malzemeleri, Sequester Maddeler, Dispergatörler ve Solubilize Maddeleri, Egalize ve Geciktirici Maddeler, Baskı ve Kontinü Boyamada Kullanılan Kıvam Maddeleri, Migrasyon Önleyiciler ve Hidrotropik Maddeler, Haslık Özeliklerini Geliştirmede Son Muamele Maddeleri ve Diğerleri, Küpük Yapıcı ve Köpük Giderici Maddeler, Lif Lübrikasyonu, Yumuşatma, Antistatik Efektler, Kir Çözme ve Kir İticilik Maddeleri, Yumuşatıcılarin nerer olduğu, kimyasal yapılarının detaylı olarak incelenmesi, teorik ders ve örneklemeler yoluyla öğretilmektedir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
seminer salonu |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tekstil Endüstrisinde Kullanılan Kimyasal Maddeler ve Bunlar İçindeki Yardımcı Maddelerin Yeri |
kaynak ders kitabının okunması |
Düz anlatım, tartışma |
|
2 |
Boyama Ve Baskı İşlemlerinde Kullanılan Yardımcı Maddelerin Fonksiyonları ve Özellikleri |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, gösterim |
|
3 |
Yüzey Aktif Maddeler ve Özellikleri |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, gösterim, tartışma |
|
4 |
Fonksiyonları Göre Çeşitli Boyama Ve Baskı Malzemeleri |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, tartışma |
|
5 |
Sequester Maddeler ve Özellikleri |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, gösterim, tartışma |
|
6 |
Dispergatörler ve Solubilize Maddeleri ve Özellikleri |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, gösterim |
|
7 |
Öğrenci powerpoint sunusu anlatımları |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, gösterim |
|
8 |
Ara Sınav |
Ara sınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
9 |
Egalize ve Geciktirici Maddeler ve Özellikleri |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, tartışma |
|
10 |
Baskı ve Kontinü Boyamada Kullanılan Kıvam Maddeleri, Migrasyon Önleyiciler ve Hidrotropik Maddeler ve Özellikleri |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, gösterim, tartışma |
|
11 |
Haslık Özeliklerini Geliştirmede Son Muamele Maddeleri ve Özellikleri |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, tartışma |
|
12 |
Köpük Yapıcı ve Köpük Giderici Maddeler ve sınıflandırılması |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, gösterim |
|
13 |
Lif Lübrikasyonu, Yumuşatma, Antistatik Efektler, Kir Çözme ve Kir İticilik Maddeleri ve Özellikleri |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, gösterim, tartışma |
|
14 |
Yumuşatıcılar ve Özellikleri |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, gösterim, tartışma |
|
15 |
Öğrenci Sunumları |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, gösterim, |
|
16/17 |
Final |
Final sınavına Hazırlık |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Tekstil Elyaf ve Boyar Maddeler Kimyası (Yıldız ÖZCAN)
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Kimya alanında bilgisine güvenir, bildiklerini yaşam ve sanayi ile ilişkilendirir. |
4 |
|
2 |
Dünyadaki gelişmeleri, sanayideki yönlenmeleri izler, algılar ve değerlendirebilir. |
5 |
|
3 |
Yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır ve bilgisini yenileyebilir. |
4 |
|
4 |
Bilgiye ulaşma ve bilgilerini diğer bilim alanları ile ilişkilendirebilir. |
4 |
|
5 |
Öğrenmede ve bilgileri uygulamada, bilgilerin birleştirilmesi gereğini kavrar ve toplam kalite bilincini algılayabilir. |
4 |
|
6 |
Kaynak kullanımında, ülke kaynaklarına bağlı teknoloji oluşturulmasında bilgi sahibidir. |
5 |
|
7 |
Bildiklerini, konuya yakın ya da uzak kişilere somutlaştırarak aktarabilir. |
4 |
|
8 |
Yeni bilgi ve teknolojiye ulaşma yetisi kazanır. |
4 |
|
9 |
Yaratıcı düşünmeyi öğrenir ve alanında sorunlara çözüm üretebilir. |
5 |
|
10 |
Muhakeme yeteneğine sahiptir, bilgileri ilişkilendirebilir, bildiklerini uygulamaya aktarabilir. |
5 |
|
11 |
Laboratuar düzeneklerini kurabilir ve tek başına karar verebilir. |
4 |
|
12 |
Kimya alanında mevcut teknolojiyi izler ve katma değer kazandırabilir. |
4 |
|
13 |
Kimya alanında ufku açıktır, gelişmeleri izler, alanındaki yönlenmeleri izleme yetisi kazanır. |
4 |
|
14 |
Bilgi paylaşımını bilir, takım çalışmasına katılabilir ve takımı yönlendirebilir. |
5 |
|
15 |
Evrensel düşünme ve eleştirel bakış özelliği kazanır. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
1 |
1 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 101 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.04 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|