Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Türk Evi

Dersin Kodu : MIM377

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUSTAFA YEĞİN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Ulusal ve uluslar arası mimarlık akımları ve mimarlık tarihi temel bilgilerini açıklayabilme ve yorumlayabilme
İnsan, işlev ve biçim arasındaki ilişkiler ile mimaride kullanılan kavramları açıklama ve değerlendirme becerisi
Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgelemek ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel tekniklere sahip olma, tanımlama ve uygulayabilme becerisi
Mimari süreçlerde ilgili bilgileri elde etme, değerlendirme, kayıt etme ve uygulama

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Tarihi cevreyi ve mekan kültürünü tanıma ve koruma bilinci; tanımlama ve uygulayabilme becerisi

Dersin İçeriği : Türk evi konut ve konak mimarisi genel kuramlar ve kavramlar,geleneksel Türk Evi Özelliklerini Etkileyen Sosyo - Kültürel ve Bölgesel Bileşenler,konut kültüründe ve yöresel mimaride Korunması Gereken Özellikler ,Türk Evinin Mekan Birimi (Türk Odası) ve Diğer Mekanlar ,Oda Düzeni,bahce katında /Zemin Katlarda Organizasyon,esas Kat Plan Tipleri ve tipolojileri; Türk Evi Planimetrisi,çok Katlılık, Çatı Biçimi, Cephe Düzeni ve Cephe Elemanları,tasarım Yöntemleri ve Yapım teknikleri /arasınav,düz anlatım /arasınav,üsluplar farklı bölgelerden konut örnekleri, Türk Evinin Bölgelere Göre Dağılımı ve Bölgesel Farklılıklar,mekân Organizasyonu Açısından Odalar,koruma Sorunları ve Günümüzdeki Kullanımları,geleneksel konut tipleri ve örnekleri,geleneksel konut tipleri ve örnekleri,yılsonu sınavı uygulanacaktır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Türk evi konut ve konak mimarisi genel kuramlar ve kavramlar Kaynak okuma Düz anlatım tartışma
2 Geleneksel Türk Evi Özelliklerini Etkileyen Sosyo - Kültürel ve Bölgesel Bileşenler Kaynak okuma Düz anlatım tartışma
3 Konut kültüründe ve yöresel mimaride Korunması Gereken Özellikler Kaynak okuma Düz anlatım tartışma
4 Türk Evinin Mekan Birimi (Türk Odası) ve Diğer Mekanlar ,Oda Düzeni Kaynak okuma Düz anlatım tartışma
5 Bahce katında /Zemin Katlarda Organizasyon Kaynak okuma Düz anlatım tartışma
6 Esas Kat Plan Tipleri ve tipolojileri; Türk Evi Planimetrisi Kaynak okuma Düz anlatım tartışma
7 Çok Katlılık, Çatı Biçimi, Cephe Düzeni ve Cephe Elemanları Kaynak okuma Düz anlatım tartışma
8 Tasarım Yöntemleri ve Yapım teknikleri /arasınav Kaynak okuma Düz anlatım /arasınav
9 Üsluplar farklı bölgelerden konut örnekleri Kaynak okuma Düz anlatım tartışma
10 Türk Evinin Bölgelere Göre Dağılımı ve Bölgesel Farklılıklar Kaynak okuma Düz anlatım tartışma
11 Mekân Organizasyonu Açısından Odalar Kaynak okuma Düz anlatım tartışma
12 Koruma Sorunları ve Günümüzdeki Kullanımları Kaynak okuma Düz anlatım tartışma
13 Geleneksel konut tipleri ve örnekleri Kaynak okuma Düz anlatım tartışma
14 Geleneksel konut tipleri ve örnekleri Kaynak okuma Düz anlatım tartışma
15 Yılsonu sınavı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Küçükerman, Ö., (1996), Kendi Mekânının Arayısı çinde Türk Evi, Türkiye Turing ve Otomobil Kurumu, stanbul.
 Tanyeli, U., (2006), “Osmanlı Metropollerinde Evlerin Konfor ve Lüks Normları (16.-18. yüzyıl)”, Soframız Nur Hanemiz Mamur Osmanlı Maddi Kültüründe Yemek ve Barınak, ed.: S. Faroqhi, C. Neumann, Kitap Yayınevi, stanbul.
 Yasın, Y., N., (2000), “Evde Taylorizm: Türkiye Cumhuriyeti’nin ilk yıllarında evisinin rasyonellesmesi (1928-1940)”, Toplum ve Bilim, sayı: 84.
 Aksoy, E., (1963), “Ortamekân: Türk Sivil Mimarisinde Temel Kurulus Prensibi”, Mimarlık ve Sanat
 Arel, A., (1982), Osmanlı Konut Geleneginde Tarihsel Sorunlar, E.Ü. Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları No: 11, zmir.
 Arel, A., (1999), “Türk Evi Dedikleri”, Cogito, sayı:18, Yapı Kredi Yayınları, stanbul.
 Bammer, A., (1996), “Çadır ile Anadolu Evi liskileri”, Tarihten Günümüze Anadolu’da Konut ve Yerlesme, ed.: Yıldız Sey, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, stanbul.
 Eldem, S. H., (1944), “17 nci ve 18 inci asırlarda Türk Odası”, Güzel Sanatlar 5 Maarif Matbaası, stanbul.
 Eldem, S. H., (1954), Türk Evi Plan Tipleri, TÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, stanbul.
 Eldem, S. H., (1984a), Türk Evi: Osmanlı Dönemi, I, Türkiye Anıt Çevre Turizm Degerlerini Koruma Vakfı, stanbul.
 Evren, M., (1959), Türk Evinde Çıkma, TÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, stanbul.
 Kuban, D., (1982), “Türk Ev Gelenegi Üzerine Gözlemler”, Türk ve slâm Sanatı Üzerine Denemeler, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, stanbul.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin bir biçimde çalışır 4
2 B1 düzeyinde mesleğinin gerektirdiği yabancı dil bilgisine sahip olur. 1
3 Mimarlık alanıyla ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynak araştırması yapar, bilgiye ulaşır ve veri tabanlarını kullanır. 3
4 Mimarlık alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak tasarım yapar, olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler ve yorumlar. 3
5 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
6 Yaşam boyu öğrenme tutumu geliştirir ve elde edilen bilgileri toplum yararına kullanır. 4
7 Sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasını sağlar. 5
8 Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler vb.) geliştirir, değerlendirir ve uygular. 1
9 Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç oluşturur ve tasarım verilerinin sürdürülebilir kullanımını sağlayacak becerilere sahip olur. 5
10 Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimlerini ve uygulamalarını anlar ve yorumlar. 3
11 Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar. 2
12 Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip eder. 1
13 Mimarlık alanında yeterli bilgiye sahip olur; bu alanda edindiği teorik ve uygulamalı bilgileri mimarlık uygulamalarında bir arada kullanır. 5
14 Mimarlık alanında veri toplar, tasarım çalışmaları yapar, sonuçları değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. 2
15 Mimarlık alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütür, danışmanlık ve bilirkişilik yapar. 1
16 Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. 2
17 Mimarlık alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 2
18 Temel mimari ilkeleri bina, iç mekan ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygular. 3
19 Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanır; tarihi anıtları ve yapıları belgeler ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri bilir ve uygular. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 1 1
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü: 49
Toplam İş Yükü / 25 (s): 1.96
Dersin AKTS Kredisi: 2