|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Türk Evi |
|
Dersin Kodu |
: |
MIM377 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUSTAFA YEĞİN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Ulusal ve uluslar arası mimarlık akımları ve mimarlık tarihi temel bilgilerini açıklayabilme ve yorumlayabilme İnsan, işlev ve biçim arasındaki ilişkiler ile mimaride kullanılan kavramları açıklama ve değerlendirme becerisi Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgelemek ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel tekniklere sahip olma, tanımlama ve uygulayabilme becerisi Mimari süreçlerde ilgili bilgileri elde etme, değerlendirme, kayıt etme ve uygulama
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Tarihi cevreyi ve mekan kültürünü tanıma ve koruma bilinci; tanımlama ve uygulayabilme becerisi |
|
Dersin İçeriği |
: |
Türk evi konut ve konak mimarisi genel kuramlar ve kavramlar,geleneksel Türk Evi Özelliklerini Etkileyen Sosyo - Kültürel ve Bölgesel Bileşenler,konut kültüründe ve yöresel mimaride Korunması Gereken Özellikler ,Türk Evinin Mekan Birimi (Türk Odası) ve Diğer Mekanlar ,Oda Düzeni,bahce katında /Zemin Katlarda Organizasyon,esas Kat Plan Tipleri ve tipolojileri; Türk Evi Planimetrisi,çok Katlılık, Çatı Biçimi, Cephe Düzeni ve Cephe Elemanları,tasarım Yöntemleri ve Yapım teknikleri /arasınav,düz anlatım /arasınav,üsluplar farklı bölgelerden konut örnekleri,
Türk Evinin Bölgelere Göre Dağılımı ve Bölgesel Farklılıklar,mekân Organizasyonu Açısından Odalar,koruma Sorunları ve Günümüzdeki Kullanımları,geleneksel konut tipleri ve örnekleri,geleneksel konut tipleri ve örnekleri,yılsonu sınavı uygulanacaktır.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Türk evi konut ve konak mimarisi genel kuramlar ve kavramlar |
Kaynak okuma |
Düz anlatım tartışma |
|
2 |
Geleneksel Türk Evi Özelliklerini Etkileyen Sosyo - Kültürel ve Bölgesel Bileşenler |
Kaynak okuma |
Düz anlatım tartışma |
|
3 |
Konut kültüründe ve yöresel mimaride Korunması Gereken Özellikler |
Kaynak okuma |
Düz anlatım tartışma |
|
4 |
Türk Evinin Mekan Birimi (Türk Odası) ve Diğer Mekanlar ,Oda Düzeni |
Kaynak okuma |
Düz anlatım tartışma |
|
5 |
Bahce katında /Zemin Katlarda Organizasyon |
Kaynak okuma |
Düz anlatım tartışma |
|
6 |
Esas Kat Plan Tipleri ve tipolojileri; Türk Evi Planimetrisi |
Kaynak okuma |
Düz anlatım tartışma |
|
7 |
Çok Katlılık, Çatı Biçimi, Cephe Düzeni ve Cephe Elemanları |
Kaynak okuma |
Düz anlatım tartışma |
|
8 |
Tasarım Yöntemleri ve Yapım teknikleri /arasınav |
Kaynak okuma |
Düz anlatım /arasınav |
|
9 |
Üsluplar farklı bölgelerden konut örnekleri |
Kaynak okuma |
Düz anlatım tartışma |
|
10 |
Türk Evinin Bölgelere Göre Dağılımı ve Bölgesel Farklılıklar |
Kaynak okuma |
Düz anlatım tartışma |
|
11 |
Mekân Organizasyonu Açısından Odalar |
Kaynak okuma |
Düz anlatım tartışma |
|
12 |
Koruma Sorunları ve Günümüzdeki Kullanımları |
Kaynak okuma |
Düz anlatım tartışma |
|
13 |
Geleneksel konut tipleri ve örnekleri |
Kaynak okuma |
Düz anlatım tartışma |
|
14 |
Geleneksel konut tipleri ve örnekleri |
Kaynak okuma |
Düz anlatım tartışma |
|
15 |
Yılsonu sınavı |
|
sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Küçükerman, Ö., (1996), Kendi Mekânının Arayısı çinde Türk Evi, Türkiye Turing ve
Otomobil Kurumu, stanbul.
Tanyeli, U., (2006), “Osmanlı Metropollerinde Evlerin Konfor ve Lüks Normları (16.-18.
yüzyıl)”, Soframız Nur Hanemiz Mamur Osmanlı Maddi Kültüründe Yemek ve Barınak, ed.:
S. Faroqhi, C. Neumann, Kitap Yayınevi, stanbul.
Yasın, Y., N., (2000), “Evde Taylorizm: Türkiye Cumhuriyeti’nin ilk yıllarında evisinin
rasyonellesmesi (1928-1940)”, Toplum ve Bilim, sayı: 84.
Aksoy, E., (1963), “Ortamekân: Türk Sivil Mimarisinde Temel Kurulus Prensibi”, Mimarlık
ve Sanat
Arel, A., (1982), Osmanlı Konut Geleneginde Tarihsel Sorunlar, E.Ü. Güzel Sanatlar
Fakültesi Yayınları No: 11, zmir.
Arel, A., (1999), “Türk Evi Dedikleri”, Cogito, sayı:18, Yapı Kredi Yayınları, stanbul.
Bammer, A., (1996), “Çadır ile Anadolu Evi liskileri”, Tarihten Günümüze Anadolu’da
Konut ve Yerlesme, ed.: Yıldız Sey, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, stanbul.
Eldem, S. H., (1944), “17 nci ve 18 inci asırlarda Türk Odası”, Güzel Sanatlar 5 Maarif
Matbaası, stanbul.
Eldem, S. H., (1954), Türk Evi Plan Tipleri, TÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, stanbul.
Eldem, S. H., (1984a), Türk Evi: Osmanlı Dönemi, I, Türkiye Anıt Çevre Turizm Degerlerini
Koruma Vakfı, stanbul.
Evren, M., (1959), Türk Evinde Çıkma, TÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, stanbul.
Kuban, D., (1982), “Türk Ev Gelenegi Üzerine Gözlemler”, Türk ve slâm Sanatı Üzerine
Denemeler, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, stanbul.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin bir biçimde çalışır |
4 |
|
2 |
B1 düzeyinde mesleğinin gerektirdiği yabancı dil bilgisine sahip olur. |
1 |
|
3 |
Mimarlık alanıyla ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynak araştırması yapar, bilgiye ulaşır ve veri tabanlarını kullanır. |
3 |
|
4 |
Mimarlık alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak tasarım yapar, olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler ve yorumlar. |
3 |
|
5 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
|
6 |
Yaşam boyu öğrenme tutumu geliştirir ve elde edilen bilgileri toplum yararına kullanır. |
4 |
|
7 |
Sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasını sağlar. |
5 |
|
8 |
Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler vb.) geliştirir, değerlendirir ve uygular. |
1 |
|
9 |
Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç oluşturur ve tasarım verilerinin sürdürülebilir kullanımını sağlayacak becerilere sahip olur. |
5 |
|
10 |
Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimlerini ve uygulamalarını anlar ve yorumlar. |
3 |
|
11 |
Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar. |
2 |
|
12 |
Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip eder. |
1 |
|
13 |
Mimarlık alanında yeterli bilgiye sahip olur; bu alanda edindiği teorik ve uygulamalı bilgileri mimarlık uygulamalarında bir arada kullanır. |
5 |
|
14 |
Mimarlık alanında veri toplar, tasarım çalışmaları yapar, sonuçları değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. |
2 |
|
15 |
Mimarlık alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütür, danışmanlık ve bilirkişilik yapar. |
1 |
|
16 |
Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. |
2 |
|
17 |
Mimarlık alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
2 |
|
18 |
Temel mimari ilkeleri bina, iç mekan ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygular. |
3 |
|
19 |
Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanır; tarihi anıtları ve yapıları belgeler ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri bilir ve uygular. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
1 |
1 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 49 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 1.96 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|